Skogsmiljö och Trädlära

Tips om älgflugor...

41 inlägg 70352 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

foton  
#142937 Jag brukar ha keps, glasögon, radiohörlurar, står man och kör motorsåg och dom kryper i ögonvrån. Måste man slänga sågen, hörlurarna, kepsen, och glasögonen för att försöka få tag på den. Det är inte roligt.

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

mianders  
#237862 Då är kanske en zebra liknande klädsel att föredra. Vet att man prövat detta på hästar b.la.

Användarvisningsbild

TIPS OM ÄLGFLUGOR

smedpeter  
#237906 Gudskelov finns det ännu någon vrå av landet som inte infekterats av dessa infernaliska kryp - i mitt hörn i östra Jämtland är det både fästing- och älgflugsfritt, tillsvidare. Enligt mina erfarenheter från Finland, där jag stiftade bekantskap med dessa små monster 1976 vid östgränsen (ja en del onda ting har kommit österifrån :wink: ) så sprider de sej med en fart av drygt 5 mil per år. Undrar var fronten går nu, finns de månne i Härjedalen redan ?
Av alla skyddsutrustningar jag prövat är en knallgul regnrock absolut det bästa skyddet. Och helst en sydväst med breda brätten i samma material och kulör. Tro mej, jag har mer än 25 års erfarenheter av de vidriga krypen....

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

machonisti  
#237941 I kantarelljakten landade en trollslända på min arm. De brukar flyga bort direkt man rör på sig men inte denna. Studerade sländan på riktigt nära håll. Då såg jag att den knaprade på någonting intressant. Banne mig åt den inte upp en älgfluga. Med lite vidskeplig touch verkade det som om den ville visa vad den åt.

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

smedpeter  
#237954 Låt oss hoppas på en invasion av våra goda vänner trollsländorna ! :-)

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

JörgenO  
#238653 Här skriver Expressen om de små otäckingarna
http://www.expressen.se/kvp/ny-fluga-sprids-over-sverige---suger-blod/

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

Fredrik Reuter  
#238662 Jag kommer inte riktigt ihåg nu men svt tog även upp detta nyligen. Också då att de suger blod. Men de är iif få de som lyckats bita mig.
Sökte på svt om inslaget men hittade inget. Bara en äldre nyhet om älgflugans värre kompis Nässtyngsfluga sprutar Älg, nu också Rådjur (och Människa). Den kan nog behöva en egen tråd (äckelvarning)...

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/flu ... ditt-oga-1

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

Blivande snickare  
#238663 :ymsick: :ymsick: äckelvarning var nog nästan i underkant! x_x
Men bra länk med nyttig information! :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

foton  
#238670 På rapport i kväll var det en expert som pratade om älgfluga. Han nämnde även att han haft en på sig i slutet av augusti . Man blir nästan full i skratt när man dagligen träffar på ett antal .

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238676 Text-TV på SVT refererar till en "expert" i kväll som minsann visste att det inte fanns några älgflugor norr om Dalälven. Dessutom måste de tas bort med pincett!
Han är varmt välkommen hem till mig, här finns massor (norr om Dalälven)! Bäst att få bort dem är att rulla bort dem och sen rulla ihjäl dem. Tycker för övrigt att myggspray faktiskt gör lite nytta. också.

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

machonisti  
#238684 Håller med dig uvskogen angående rullande av älgfluga, Verkar som att den inte tål kläm från sidan särskilt väl. I höst har krypen bitit mig mer än vanligt med kraftigare besvär.

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

Östanfors  
#238837 Fick ett tipps om att Kampferolja skull hjälpa, har inte hunnit testa själv.

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287174 Såg årets första hjortfluga/älglus idag 😡 så det är dags att bompa tråden.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 08 aug 2014, 15:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

Blivande snickare  
#287177 Såg nymto ett redan förra veckans onsda! 😡

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290572 Har nu fina bett från tror jag älgflugor. Kliar nått djävulskt 😈
Man känner inte av dem då man går med röjsågen och är svettig.
Myggmedel, hjälper det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).