Motorsåg och handhållet

Partner r22 startproblem när den är varm

17 inlägg 9738 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner r22 startproblem när den är varm

battenkill  
#238760 Jag har en gammal partner r22 som har fungerat utmärkt tills för en tid sedan då den vägrar att starta när man har kört den ett tag och sedan stängt av den. Den har gnista och den verkar få bensin men den är omöjlig att starta. Man får helt enkelt vänta tills den har svalnat innan man kan köra igen.
Har någon en aning om vad det kan vara för fel på min såg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238766 Använder du startspärren?

Avatar Fallback

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

battenkill  
#238795 Ursäkta min okunnighet men vad menar du med startspärren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

anersimyra  
#238798
battenkill skrev:Ursäkta min okunnighet men vad menar du med startspärren?

Han menar halvgasspärren.

Avatar Fallback

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

battenkill  
#238799 Ok tack :)
Ja den använder jag, men den startar varken med eller utan halvgasspärr intryckt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

JensSkoog  
#238820 Känd problem. För varm så benzinen "kokar" - men det kan va andra ting oxå.

Användarvisningsbild

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

anersimyra  
#238834 Kanske vevaxeltätningen som blir otät vid hög värme ?

Avatar Fallback

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

Brumsten  
#238838 Hej. Börja med att provtrycka förgasaren, om nålventilen är otät kan den sura ner sig när du slagit av motorn.
Om den lägger av när den blir varm är den slut i cylindern.
Kolla att tankurluftningen är ok, urluftningsröret i tanken ska ligga mot tankens övre vänstra hörn sett från påfyllningshålet.
Sågen är trots allt ca. 40 år gammal, så det är nog ålderdomen som tar ut sin rätt.
Tidiga modeller hade en returslang från förgasaren som var en problemkälla, har du det på din såg ska den pluggas men kula i returslangen.
Det fanns även en förgasare med en hävarm som påverkade huvudmembramet genom ett hål i täcklocket via chokereglaget för att underlätta
varmstart vid höga temperaturer då sk. ånglås kunde uppstå med vanlig handelsbensin på den tiden.
Men det fungerade inget vidare, togs bort efter något år på R 522 som var efterträdaren.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

totte  
#238857 Kompressionsprov vore nog bra, både varm och kall.

Användarvisningsbild

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238858 Har de stått väldigt (länge 15 + år) är oftast förgasare och dess membran ok, ofta täta i nål och utan skador har jag märkt. Likaså om de fått brumma alkylat under senare år.

Däremot så har jag sett många med handels bränsle från senare tid som är upp ärgade, slut i nålens tipp och membran man kan se igenom nästan.

Avatar Fallback

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

battenkill  
#238881 Jag har bytte returslangen och pluggade den när jag fick sågen. Jag har kört den på både färdigblandad bensin och egenblandad bensin. Kan tillägga att sågen var nypt i cylindern när jag fick den för 2 år sedan så det är inte omöjligt att den är sliten i cylindern och tappar kompression när den är varm. Det som talar emot det är att så länge jag inte stänger av den så går den som ett skott och är stark som tusan. Har kikat på membranet i förgasaren och det ser enligt mig fint ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

röjar kalle  
#270161
battenkill skrev:Jag har en gammal partner r22 som har fungerat utmärkt tills för en tid sedan då den vägrar att starta när man har kört den ett tag och sedan stängt av den. Den har gnista och den verkar få bensin men den är omöjlig att starta. Man får helt enkelt vänta tills den har svalnat innan man kan köra igen.
Har någon en aning om vad det kan vara för fel på min såg?

packboxarna i vevhuset är otäta skulle jag tro.Jag hade samma problem med en 523 på 70 talet hade vid den tiden en 22 men den var det aldrig något problem med många hade problem med just 523 det fanns också 522 den var mellan R22 och R523

Användarvisningsbild

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270168 R22 / 55cc / 1972
R23 / 65cc / 1973
R522 / 55cc / 1974
R523 / 65cc / 1974

Användarvisningsbild

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

totte  
#270191 Har den ordentlig gnista även varm? Tyristortändningarna på dom där är inte helt pålitliga tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Partner r22 startproblem när den är varm

battenkill  
#270290 Gnista har den, har bytt stift så det är prima. Gällande packboxar i vevhuset är det något man kan åtgärda eller är det överkurs?
Jag har för övrigt börjat renovera upp min reservdelssåg (partner r18) då den faktiskt verkar vara bättre motormässigt. Jag gillar dessa sågar skarpt för deras råstyrka :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).