ons 02 okt 2013, 08:04#238838
Hej. Börja med att provtrycka förgasaren, om nålventilen är otät kan den sura ner sig när du slagit av motorn.
Om den lägger av när den blir varm är den slut i cylindern.
Kolla att tankurluftningen är ok, urluftningsröret i tanken ska ligga mot tankens övre vänstra hörn sett från påfyllningshålet.
Sågen är trots allt ca. 40 år gammal, så det är nog ålderdomen som tar ut sin rätt.
Tidiga modeller hade en returslang från förgasaren som var en problemkälla, har du det på din såg ska den pluggas men kula i returslangen.
Det fanns även en förgasare med en hävarm som påverkade huvudmembramet genom ett hål i täcklocket via chokereglaget för att underlätta
varmstart vid höga temperaturer då sk. ånglås kunde uppstå med vanlig handelsbensin på den tiden.
Men det fungerade inget vidare, togs bort efter något år på R 522 som var efterträdaren.
Ha de.