Motorsåg och handhållet

Plantning

9 inlägg 5029 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantning

simon d  
#208478 Funkar det att plantera plugg plus ett plantor på ett hygge med plantrör om man inte markbreder då förhållandevis det är ganska låg markvegetation.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Plantning

JensSkoog  
#233059
simon d skrev:Funkar det att plantera plugg plus ett plantor på ett hygge med plantrör om man inte markbreder då förhållandevis det är ganska låg markvegetation.

Leser obesvarade innlegg från sista året, och fann ditt. Interessant fråga. Tror det er mycket mer vanlig med markberedning i Sverige enn her i Norge.
Har du provat? Jag gør det hela tiden. Funkar utmerkt i små skala, men jag tar en tur och kollar at alt er vel høst och vår, och jobbar lite med røjsågen. Hur det er om man planterar store områden vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Plantning

Windsor  
#233065 De går men det är inget som bör göras enligt mig. För det första så har du ett helvete å få ner röret. För det andra är de ännu jävligare att öppna käften på den. För de tredje så har du ingen aning om var du varit innan om det är vegetation i form av gräs och sly. Och plantan bör ha god kontakt med ren jord för att ha goda chanser att klara sig. Men vi har satt mindre objekt som inte har hunnit markberedas med pluggplantor. Så visst går det men man bör överväga att ändå markbereda till dessa plantor. Annars är de bättre å stoppa ner barrotsplantor så slipper man markberedningen.

Användarvisningsbild

Re: Plantning

JensSkoog  
#233069 Går øver før plantingen och gør plats i gräs och sly med røjsågen med treuddig kniv der jag misstenker at det blir svårt - i synnerhet der det er tjokt gräs. Da kan min dotter på 16 komme efter och plantera. Går øver røret och gjør det vasst ofta.

Avatar Fallback

Re: Plantning

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233417 Jag har planterat ca 1500 täckrotsplantor nu i sommar utan att markbereda, ska bli intresant att se hur många som överlever då det blev väldigt sent satt och varm sommar!

Avatar Fallback

Re: Plantning

simon d  
#238362 Har bara satt barrotsplantor med borr förr där det inte varit markbrett. Det är ju ett jävla slit men visst många plantor klara ju sig bra.
När jag har plantat med borr så har jag satt ungefär 50 plantor i timmen när det går som bäst. Men har hört att man kan sätta upp emot det dubbla i timmen med plantrör och täckrotsplantor, är det rimligt tror ni ? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantning

bodaedet  
#238363 Jepp

Avatar Fallback

Re: Plantning

alias  
#238484
simon d skrev:Funkar det att plantera plugg plus ett plantor på ett hygge med plantrör om man inte markbreder då förhållandevis det är ganska låg markvegetation.


Hej Simon D!

Menar du verkligen Plugg+1 plantor att plantera med planteringsrör?

Plugg+1-plantor är ju täckrotsplantor som har omskolats en säsong på friland och därmed också har barrotens spretigare finrötter/sugrötter.

Pluggplantor är härikring en något ovanlig benämning på täckrotsplantor - som ju brukar planteras med plantrör.

Att sätta Plugg+1 plantor med planteringsrör tror jag inte är lämpligt.

Att sätta täckrotsplantor på omarkberedda hyggen kan funka, men då skall det vara färska hyggen med lite vegetation och du behöver en större täckrotsplanta med snytbaggeskydd (kan även behövas ombehandling mot snytbagge).

Personligen vill jag helst markbereda och sedan plantera stora barrotsplantor med snytbaggeskydd för att få ett så säkert föryngringsreslutat (hatar att behöva hjälpplantera och avskyr glesa föryngringar).

Lycka till oavsett vad du väljer att göra.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantning

simon d  
#238785 okej tack för tipset. jo jag menade täckrotsplantor som du sa :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).