Motorsåg och handhållet

Stihl MS 201, bra köp?

53 inlägg 40794 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS 201, bra köp?

Pe_Er_79  
#237985 Tänkte höra om det finns några erfarenheter och åsikter om den här lättviktaren från Stihl? Jag är sugen på att köpa en..
Min far har föregångaren MS200, är väl i princip likadan såg som MS201, farsan är verkligen helnöjd med den. Perfekt såg för gallring men absolut ingenting man ska såga grovt med.
Jag har kollat runt lite och det verkar inte som att Stihls konkurrenter har någon likvärdig såg i sortimenten?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Storken  
#237987 Jag är jättenöjd med min 201:a i alla fall.
Mycket smidig och tillräckligt stark för det man ska ha den till, dvs klen gallring.

Den kan upplevas lite trög i början, men det blir bättre efter att man kört upp ett par 25l dunkar samt justerat förgasaren.
Annars inga problem, bara att hålla kedjan vass och köra på... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

värmSkog  
#238008 Jag tycker det är en kanon såg men som storken säger så tar det sin lilla tid in den släpper och går riktigt bra, när den väl gjort det så är det en underbar gallringssåg. Jag har märkt att man blir bortskämd med den låga vikten också :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238027
StihlarAug2011.jpg


Jag har knappt hunnit köra med min MS 201 men den är mkt trevlig
och är ett perfekt komplement till MS 260 för mina små behov.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

JensSkoog  
#238076 Dom har visst haft lite inkörningsproblemen med dom första MS201, enligt vad jag hörd, men nu är det borta, och dom jag känner som kör den, har inte ett ondt ord om den. Kör fortfarande MS 200 och det är bästa sågen jag haft. Lett och stark nog til kvistning och lettare gallring. Kan jobba med den hela dan utan att armerna detter av! Super såg i kombination med min MS 361.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

traktorz  
#238190 Lite billigare är MS192, men den klarar nog inte den kraftigare kedjan som MS201 levereras med.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Pe_Er_79  
#238688 Nu är även jag ägare till en MS201 :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

JensSkoog  
#238689
Pe_Er_79 skrev:Nu är även jag ägare till en MS201 :-)

Grattis! Den sågen tror jag du vill bli bästakompis med! Berätta när du har körd den lite.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

traktorz  
#238694 Just nu har Stihl en kampanj på den här sågen och man får med 5 extra (PS3) kedjor till ordinarie pris på 6790 kr.

Vi har idag en MS 192 med den klenare kedjan PMM3, samt att MS201 har en 2-MIX motor på 1.8 kW, medan MS 192 nöjer sig med 1.3 kW, dvs +38% skillnad i effekt, för att bättre dra runt en PS3-kedja.

Även den större MS241 (2.2kW) levereras ju med PS3-kedja.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Pe_Er_79  
#238770
JensSkoog skrev:
Pe_Er_79 skrev:Nu är även jag ägare till en MS201 :-)

Grattis! Den sågen tror jag du vill bli bästakompis med! Berätta när du har körd den lite.


Tack. Jodå vi är goda vänner! Har kört lite med den nu. Oerhört smidig såg och lättstartad. Krävs inte mkt kraft för att rycka igång den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

masola  
#240165 Idag provkörde jag på allvar en nyligen införskaffad Stihl MS 201 (bättre begagnad) i ett bestånd som befinner sig mellan röjning och förstagallring. En helt enastående såg för ändamålet. Eftersom jag tar till vara på veden så blir det ju till att kvista mycket av det som faller till marken och det går väldigt lätt och ledigt med en så smidig liten såg. Använder annars en HVA 445 (utmärkt allroundsåg) men för den här typen av huggning är den onödigt tung och klumpig.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

svampbob  
#240590 Finns det något alternativ till 201an? Jag kan inte hitta något hos husqvarna?
Jag har en Hitachi som är liten och smidig men byggkvaliten är sådär och rätt bra med vibrationer så nu är jag sugen på något nytt, litet och smidigt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

totte  
#240601 För närvarande nej, det finns nog inget riktigt bra alternativ. Hva/Jonsered har inga riktigt små lätta sågar i proffs-sortimentet. Echo har en i samma vikt/kubikklass, CS360WES, men hur den är i kvalitet och vibrationer vet jag inte. Stihlen är nog oslagbar i sin klass misstänker jag.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

johan eriksson  
#240631 Ett alternativ om man inte kör så mycket kan nog vara Stihl MS192, lite behagligare pris på den.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

JensSkoog  
#240640
johan eriksson skrev:Ett alternativ om man inte kör så mycket kan nog vara Stihl MS192, lite behagligare pris på den.

Tog en titt på MS 192 i affären här om dagen. Verkar vara en trävlig såg. Ville köpa den till min dotter, men sista dom hade, var redan solgt och stod rede för kunden. Men jag tror nog att jag kommer å köpa en 201 när min 200 tar kvällen til egen användelse. MS 200 är utan samanlikning den bästa sågen jag har hatt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).