Avverkning (slutavverkning)

Fastfrusna granar...traktorprocessor

14 inlägg 8344 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fastfrusna granar...traktorprocessor

frågande och vetande  
#238209 Hej,

Står i behov att svv ca tre hektar manuellt. Eftersom vi har en niab 5-15 processor hugger vi självklart upp träden med denna. Problemet jag har är att jag måste fälla alla träden i avd innan vi börjar hugga upp dem. Risken med detta är att kyla/snö/regn samarbetar så fint och gör hela avd och träden till en isglass som ligger på backen. Med följd att de blir omöjliga att vinscha in...
Är det någon som har ett förslag på hur jag kan undvika detta till största möjliga mån?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

Blivande snickare  
#238220 Fälla efterhand? :smile:

Avatar Fallback

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

Naders  
#238222 Det största bekymret är väl kanske de som ligger och fryser fast i marken.
Om du fäller gran på gran så fryser väl inte de "ihop" något nämnvärt...
Om det inte kommer 15cm snö som blir till slask för att återigen frysa... DÅ har du nog bekymmer :shock:
Jag drar mig till minnes året då Gudrun härjade här nere...
Då ställdes vi inför liknande dilemma och då hade vi inga problem utom med de som låg längst bort och längst ner i högen.

Användarvisningsbild

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238225
frågande och vetande skrev:Problemet jag har är att jag måste fälla alla träden i avd innan vi börjar hugga upp dem.


Varför alla på en gång?

Avatar Fallback

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

alias  
#238227 Om man nu nödvändigtvis skall fälla alla träd samtidigt så varför inte börja med att fälla några stycken mer eller mindre vinkelrätt från dominerande fällriktning först.

På det viset skapar man "arbetsbänkar" att fälla de andra träden över, vilket gör att mindre del av grenarna på dessa slår ner i marken eller ligger dikt an mot denna med stor yta. Detta torde minska fastfrysningsfenomenet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

frågande och vetande  
#238240 Hej igen!

Tack för era inlägg här. Tja blivande snickare:) detta är vad vi strävar efter och har gjort so far. men nu blir det annorlunda.

vedmaskinen, varför alla på en gång, ja det kan man fråga sig. Det är så att jag och min far brukar fälla tillsammans och upparbeta vart efter som, men nu ska jag bort ett tag och med tanke på att fälla (plus kvista en del) är det moment med störst olycksrisk vill vi göra det lite snabbt tillsammans innan jag åker.

alias. En god tanke, har faktiskt provat detta med bra resultat! lätt för niaben att vinscha in och inget frös fast. Men det understa stackars trädet som får alla andra över sig:) sitter fin fint i backen, desutom delade vissa träd sig när de slog ner. (är nog lite för frodvuxet i vissa fall)

Naders. precis så går faktiskt mina tankegångar för tillfället, tror faktiskt att så blir fallet också. Tack för all hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

Naders  
#238318 Då återstår det bara att önska dej Lycka Till :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238341
Naders skrev:Då återstår det bara att önska dej Lycka Till :smile:


Instämmer. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238343 Vad skulle hända om man provade på att kvista bara överdelen av träden och låta ett par grenvarv riktade neråt vara kvar? På så sätt kommer ju stammarna en liten bit ovanför marken. Här nere i sydväst borde det fungera bra eftersom träden ofta har frodiga grenar och stammen lägger sig för det mesta inte direkt mot backen. I norr med klenare grenar kanske det inte fungerar.

Avatar Fallback

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

frågande och vetande  
#238357 Hmm, egentligen är det grenarna neråt som skulle bort tror jag. De nedre är de som fryser fast i backen. Det räcker med bara ett par grenar som gått ner i en bit i jorden och sedan frusit fast för att vinschen (förståeligt nog) inte ska orka. Och vinschen på niaben är inte precis klen...

Bor inte så värst långt norrut:) men norr om dig är det ju förstås. Halmstad trakten för att vara rätt så på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

bodaedet  
#238365 Fäll snett mot vinsch riktningen, så du drar dem sidledes lite först, brukar lossa lättare då. Men det kanske du visste.

Avatar Fallback

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

frågande och vetande  
#238384 Ja varför inte. Man har naturligtvis provat på detta vid enstaka besvärliga träd. Har hittills ställt traktorn rakt mot fällningsriktningen, för att sedan varit tvungen att flytta traktorn för dessa enstaka fastfrusna träd och dra de i sidled. Men det är klart om man fäller träd i stråk och sedan ställer traktorn lite vid sidan av fällningsriktningen kommer man dra alla träd lite i sidled med förhoppningsvis gott resultat. Det är helt klart värt att prova om din idé fungerar i praktiken!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

Naders  
#238436
bodaedet skrev:Fäll snett mot vinsch riktningen, så du drar dem sidledes lite först, brukar lossa lättare då.

:-bd

Avatar Fallback

Re: Fastfrusna granar...traktorprocessor

carlth  
#238443 Det stämmer att bästa lösningen är att fälla snett mot vinschriktningm, då drar man lös gren för gren och inte alla samtidigt. Har själv en Niab vet att det funkar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).