Motorsåg och handhållet

Tändspolen fel på hva 55?

5 inlägg 3403 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tändspolen fel på hva 55?

nalle34  
#238191 Färgen på gnistan är svagt gul färgad på hva:an 55. Har för mig den ska va blå färgad om tändningen är bra. Kan verkstan på en ÅF mäta det om det behövs en ny tändspole? Det är inte fel på stop knappen för den fungerar som det ska och är kollad.


Senast redigerad av nalle34 tor 26 sep 2013, 08:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Täbdspolen fel på hva 55?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238196 Är det ett nytt Rätt stift du kollat med?

Avatar Fallback

Re: Tändspolen fel på hva 55?

nalle34  
#238198 Det är rätt stift men ej nytt, ska in till ÅF i kväll. Kan det va så lätt som tändstiftet? Sågen går i bland fem minuter och längre men så fort den blir varm går ej och stiftet ger gulakig gnista. För till fälligt går den ej i gång. Har för mig att färgen ska vara blå på gnistan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändspolen fel på hva 55?

Brumsten  
#238207 Hej. Gnistan på moderna tändspolar är ej blå, det är mycket hög spänning i moderna spolar
så gnistan är mera vit eller gulaktig. Jag skulle börja med att kolla cylindern.
Ta ur t-stiftet och lys med en lampa mot avgasporten och kolla att den inte har skurit.
Ser det konstigt ut, lossa ljuddämparen och titta på kolven genom avgasporten.
Byter en del spolar på 55-sågar, men det är inte vanligt.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Tändspolen fel på hva 55?

nalle34  
#242611 Nu får ni veta vad det var för fel och fortsättningen på strängen.

Åkte in till ÅF med den dom skulle felsöka på den och kolla särskilt tändspolen!
Några veckor senare fick jag hämta den. Dom hade byt tändstift på den och den skulle gå nu =)

Inte f-n häller, tillbaka och var lite sur på dom. Visade sig ett missförstånd mellan meken och han som tog i mot den. Så tändspolen vart INTE kollad.

Sen vart mecken sjuk och tiden gick. I dag fick jag den tillbaka och det var tändspolen. Tändspolen och tändstiftsskydd gick på 994kr och arbetet bjud dom på för att det inte vart gjort jobbet första gången.

Så i morgon är det jag som test kör 55:an och ser hur det går. Så slutet gått om han går i morgon.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).