Skogsröjning

Lön skogsröjare

15 inlägg 28675 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lön skogsröjare

beman12346  
#238112 Tja! jag är en kille på 19 år och har gått en 3 årig utbildning på naturbruksgymnasiet i sollefteå.

Jag va igår på ett företag som erbjöd mig jobb som röjare/snöskottare och dom sa att jag skulle få 110kr/h Före skatt.


Om jag beräknar detta så blir månadslönen före skatt: 17 600kr.

skattar jag på det ( 33% ) så blir det : 11 792kr i månaden.

Stämmer denhär lönen? jag tycker att jag har en riktig utbildning och 1 års erfarenhet ska kunna få lite mer betalt än knappt 12000 i månaden!?

Är dehär ett riktigt låglönejobb eller är lönen såhär? tack för svar!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

haggloader  
#238114 Det blir inte löneskatt på 33% efter avdrag. Snarare blir lön efter skatt 13400 kr per månad och samma bruttolön.

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

beman12346  
#238116 Är det en rimlig lön?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lön skogsröjare

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238118 Röjning är inget jobb man blir rik på, oftast brukar företag inom skogsvård köra med ackordspriser och sedan går man efter avtalets minimilöner som ligger strax under 110 kr/h om man ej tjänar över minimilönen på ackordspriserna.

De som har erfarenhet och har ett bra tempo ligger betydligt högre än 17600 kr/månad...
1 års erfarenhet säger dock ej speciellt mycket, har du röjt en hel säsong eller är det bara någon månad är det i skolan åt kommun eller åt något skogsvårdsföretag??

Sen är ju frågan om man orkar jobba 40h i veckan, månad efter månad....

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

beman12346  
#238119 Jag planerar inte att bli rik heller. Jag e ju ung och kry så man ska vell kunna röja 40h i veckan. Mina 3 år på skolan ska ju räknas som ett års erfarenhet men jag har ju haft praktik osv. Men mer än så har jag inte.

Jag vill bara veta om jag ska ha en lön på 12000 i månan eller 17600?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lön skogsröjare

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238124 17600 kr är ju själva lönen om du jobbar 160h/månaden, oftast jobbar man dock mer än i snitt 20dagar i månaden) sedan går det ju bort en hel del i skatt, som dock varierar beroende på hur mycket man tjänar per år. När man pratar om lön är det bäst att jämföra med bruttolön istället för med nettolön som är lön efter skatt just eftersom skatten kan variera.

Sedan har du även rätt till semesterersättning och atk så då har du ut drygt 17% till av den totala lönesumman du tjänar under ett år.

Förstår dock företaget i frågan att man ej vill betala en hög timlön till någon som egentligen inte har någon större erfarenhet av just röjning. Då en nybörjare röjer betydligt långsammare än en erfaren röjare.

En stor plus i kanten är ju givetvis att du har de utbildningar som behövs för att utföra jobbet.

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

alias  
#238127 Hej Beman12346!

Fick mitt första sommarjobb efter gymnasiet (2005) tror jag tjänade ca 16000 kr/mån.

Pluggade 5 år på universitet och gick in på en ingångslön på 24000 kr/mån (2010) - ingen jättehög lön för så pass lång utbildning.

Det var för mig i bägge dessa lägen viktigare att få arbetslivserfarenhet än en bra lön initialt.

Har bytt jobb en gång efter avslutade studier och fått upp min lön till en klart bättre nivå efter detta. Tror inte att jag hade fått frågan om mitt nuvarande jobb om jag ej hade haft erfarenheten från det första jobbet.

Lycka till!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

Bergsmannen  
#238137 Ta jobbet och testa en säsong säger jag. När jag gick ur 3årigt gymnasium på hantverkssidan, i mitten av 90talet var det nätt och jämt lärlingslönen räckte till att flytta hemifrån. Visar du redan nu att du är intresserad av att jobba kommer du ha alla möjligheter i framtiden.

Ps. Du bör räkna att du gör runt 170 timmar i snitt på en månad med 40 timmarsvecka. Jag tycker lönen är ok som första jobb.

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

beman12346  
#238145 Ok. Jag ska köra på så gott jag kan. Tack för era svar!:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lön skogsröjare

T Landström  
#238151 Nu vet jag inte hur det fungerar inom skog...
Men hade du varit lärling på ett bygge så hade du nog tjänat den timpengen ungefär om du jobbat ett helt år efter att slutat skolan!

Kan säga att första jobbet jag hade efter skolan så tjänade jag 55 sek / timme...men det är ju 17 år sedan... ;)

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

jannee  
#240887 Min grabb, för övrigt en duktig snickare, har varit mig behjälplig med röjning. Trots att jag är över 60 år röjer jag dubbelt så stort område som grabbhalvan = där ser man verkligen skillnaden på vana och ovana.

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

strombom2  
#240900 Eftersom man får tjäna 18200 utan att skatta eller har jag fel ? då borde du ju alltså inte behöva skatta och där med så tjänar du dina 17600kr. Jag kan ha fel men har för mig de är så.

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

Rolfnilsson400  
#240911 Stämmer med 17600, men utan skatt är det årsinkomst som ska var under detta

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

lattmjolk  
#249033 Här kan man räkna ut exakt vad man får efter skatt:

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatte ... din-skatt/

Avatar Fallback

Re: Lön skogsröjare

PerDal  
#270476 Stäm av med skogsarbetarnas fackförbund som heter GS. Lönerna regleras enl dt sk skogsavtalet, där kan man enkelt se vilken minimilön du bör ha.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).