ATV och UTV i skogen

vilken ATV är bäst i skogen?

136 inlägg 218030 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#229374 Själv provade jag en ny AC 700 i förra veckan, där pratar vi riktigt låg lågväxel, och variatorn med fullt spänn på remmen var en riktig fröjd att köra, den hade blivit mitt val i dag.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Perjos  
#230847 Har precis tagit ner några tallar och funderar på om tallarna ska omvandlas till en fyrhjuling. Som för så många andra kommer det bli transport av sågar och grejer ut till skogs, kommer antagligen att smida ihop en egen timmerkärra för att sköta lite gallring och hämta vindfällen. Nöjeskörning får man ju inte använda den till om skatteverket ska vara med och bestämma...

Är ganska sugen på en ny maskin, skulle gärna köpa begagnat om inte priserna vore så förbaskat höga. Har tänkt nånstans runt 60+moms och då blir det ju en ganska naken maskin. Grizzly 550, Polaris 500HO eller Honda 500FE är nog tre starka kandidater. Hasplåtar och vinsch ska jag ha från början, däck och annat lull-lull får jag ta eftersom om jag känner att det behövs.

Tycker det känns som att en 500 ska räcka, annars vore ju en 700 Grizzly eller Polaris 800HO fin, dock drar det iväg i slantar...

Den stora frågan är om man är helt bakom flötet som köper en ny maskin UTAN servo?


/// Perjos

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Hema  
#230849
Perjos skrev:Den stora frågan är om man är helt bakom flötet som köper en ny maskin UTAN servo?


/// Perjos


Beror väl på vad mellanskillnaden är. Ska du inte använda maskinen hela tiden utan då o då, så kanske du klarar dig fint utan och så köper du tillbehör för mellanskillnaden ist.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#230853
Perjos skrev:Har precis tagit ner några tallar och funderar på om tallarna ska omvandlas till en fyrhjuling. Som för så många andra kommer det bli transport av sågar och grejer ut till skogs, kommer antagligen att smida ihop en egen timmerkärra för att sköta lite gallring och hämta vindfällen. Nöjeskörning får man ju inte använda den till om skatteverket ska vara med och bestämma...

Är ganska sugen på en ny maskin, skulle gärna köpa begagnat om inte priserna vore så förbaskat höga. Har tänkt nånstans runt 60+moms och då blir det ju en ganska naken maskin. Grizzly 550, Polaris 500HO eller Honda 500FE är nog tre starka kandidater. Hasplåtar och vinsch ska jag ha från början, däck och annat lull-lull får jag ta eftersom om jag känner att det behövs.

Tycker det känns som att en 500 ska räcka, annars vore ju en 700 Grizzly eller Polaris 800HO fin, dock drar det iväg i slantar...

Den stora frågan är om man är helt bakom flötet som köper en ny maskin UTAN servo?
/// Perjos


Jag pratade med en handlare i går som tycker begmarknaden är väldigt trög just nu, köpläge alltså. En Polaris 800 som inte används yrkesmässigt dagligen funkar hur fint som helst utan servo, själv har jag monterat en eftermarknadsservo, återstår att se vad skillnaden blir. Vad gäller skatteverket så "struntar" dom naturligtvis i om du använder maskinen på fritiden, du kommer ju knappast att deklarera för detta. Däremot ska avdrag för MC registrerad hjuling inte medges, valet blir alltså terräng eller traktorreggat.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#230884 Några åsikter om en Kawasaki 750 V-Twin? Har vart iväg och kikat på en och vart förstås sugen.. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#230914
Pe_Er_79 skrev:Några åsikter om en Kawasaki 750 V-Twin? Har vart iväg och kikat på en och vart förstås sugen.. :-)

Den är inte särskilt lågt växlad enligt ett test jag nyligen läst, gällde 2013.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#231984
anersimyra skrev:
Pe_Er_79 skrev:Några åsikter om en Kawasaki 750 V-Twin? Har vart iväg och kikat på en och vart förstås sugen.. :-)

Den är inte särskilt lågt växlad enligt ett test jag nyligen läst, gällde 2013.


Det är inte bra om så är fallet. Men jag vill minnas att åf hävdade att det var en bra lågväxel.. Nåväl, en provtur kommer att ge svar...

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Perjos  
#233467 Beställde en Grizzly 550 i torsdags, hoppas de har den klar tills på fredag... :)

Flyttabar winsch ingick, lade till hasplåtar, radiostyrning till winschen och variatorkittet som växlar ner lite.

Nu är frågan om man ska bygga en egen skogskärra eller köpa en färdig. Att man jobbar som fräsare på smidesfirma talar väl kanske för det första alternativet... Plånboken säger vänta med alla inköp...

/// Perjos

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#233470 enkelt att bygga en egen om du bara ska köra lätta jobb

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

frågande och vetande  
#233484 Plånboken och viljan/ha begäret är sällan överens:) Tittar själv på en Polaris sexhjuling 800. Men detta är en intressant tråd att följa.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Seb macahan  
#234845 En kul detalj i debatten. Kör själv can am med griplastare och tycker det funkar bra. Kompisen köpte en ny honda med driven vagn. Variatorn/kopplingen höll inte för detta efter bara några arbetsdagar. Som svar från honda var att den inte var bygd för detta (skogsfyrhjulingen?). Han fick sälja den efter två månader och köpte can-am. Grizzlyn är bra så du blir säkert nöjd.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Hema  
#234851 Får man fråga vad det var för hondamodell?

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#237988 Nu har jag forskat klart för iår. Har sökt fakta på nätet i x antal timmar och vart runt och pratat med ett gäng återförsäljare, samt provkört maskiner förstås. Det jag har kommit fram till är följande, så länge man köper en japansk maskin, så har man inte köpt en dålig maskin. Av dom japanska maskinerna så tycker jag att Kawasaki Brute Force 750, sticker ut rejält ur mängden. Jag trivs oerhört bra med den maskinen och jag kan inte se mig köpa nåt annat.
Får se hur det går med allt under nästa år, om det blir nåt Atv köp eller inte.. Jag återkommer väl när jag har nåt nytt att säga. :-)

När det gäller skogsvagnar, så var jag väldigt inne på Kranmans vagnar tidigare. Men nu har jag svängt över mot avestavagnen. Tycker Avesta verkar vara nr1 på marknaden, strået vassare än Kranman.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

stegmaster  
#238007 Daggi her på forumet ska sälja sitt nästan sprillans nya ekvipasje, om någon er interesserad.



http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=44127832

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Seabass  
#238030 Vad ni än gör innan ni köper nått så prova En 550x2 först!
Har haft/kört mycket fyrhjuling men den jag har nu skulle jag inte byta mot nått annat på marknaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).