Skogsmiljö och Trädlära

Huggorm

41 inlägg 23561 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggorm

Blivande snickare  
#173326
Palms skrev:Det är därför jag tycker de är olustiga, jag vet ju inte om jag också är överkänslig mot giftet...
Känns som att jordgetingar och huggormar är större hot mot hälsan ute i skogen än björnen och vargen :grin:

Jag är väldigt känslig för getingstick. Betten blir stora som...nåja, enorma så jag håller nog med om det sista du skrev :smile:

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

herjman  
#237802
Skogshuggarn skrev:
Palms skrev:ringlat upp i en gran som jag fällde mot mig. Visste inte ens att de trivdes i träd, :shock:
:mrgreen:


Har varit med om att rensa en rätt så bussig gädda i tonåren vilken hade svalt en huggorm.
Trodde inte mina ögon först, men de räds tydligen inte vatten och är rätt bra simmare oxå. :surp:

Det var fö sista gången jag åt gädda!,,,



Har stått på första parkett och sett en gädda hugga mot en meterlång snok som kom undan, fick troligen upp just den gäddan sen och den var inte större än 2.5kg

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

machonisti  
#237820 Har ni hål i stöveln vet ormen var hugget tar bäst. Ormen använder sig av värmesensorteknik. Ett litet hål som läcker värme och ormen siktar in sig. Därför hittade ormen vaden på flickan med nedvikta stövlar. En del ormar skall klara av att särskilja mellan några tusendelsgrader.

Avatar Fallback

Re: Huggorm

Bergsmannen  
#237834 Våran förra katt "Greven" var en stor dräpare av benlösa kräldjur. Huggormshuvud var värsta delikatessen. Därför misstänker jag att giftet inte är lika farligt att förtära som att bli biten. Tyvärr misstänker jag att ormarna fick sin hämd tillslut. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

JensSkoog  
#237856 Har två gonger varit inpå huggorm sensta åren. Ena gongen skulle jag køra nogra gammla 2" jarnrör till miljöstationen - dom hade legat i skogskanten nogra veckor, och jag slängde dom i slepvagnen. På stationen slängde jag dom i containeren, och plötsligt kom en huggorm ut av ett av dom! Andra gongen tog jag en med planteringsrören när jag planterade gran i gräset - dunkade ner röret och där blev det liv - och död. Ormen va tredelad, och jag "shaky"! Gillar inte orm.

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

machonisti  
#237864 Jag är inte rädd för orm. Bråkar lite med dom när vi träffas. Brukar lite leka med den och undersöka hur den förbereder hugget. Har alltid trott att dom varnar innan man går på den. Kom på andra tankar nu i höst när jag upptäckte en fullvuxen orm alldeles invid huggarstöveln.

Ormen får kräla ifred för mig, kurvar till och med runt den med bilen när dom försöker sig ut i trafiken.

Avatar Fallback

Re: Huggorm

Nolltax AB  
#237963 Ormen ligger still å hoppas ej bli upptäckt.
Reagerar kroppen negativt på ett bett av huggorm...?
Då bör Ni frukta getingen mer. Tål man inte ena giftet så är risken stor man ej tål det andra heller.
Ytterst vanligare konflikt råka ut för, å getingen är ej ensam.

Klipp från Wikipedia:
För vuxna är ett huggormsbett sällan livshotande, även om det har hänt att människor dött efter huggormsbett – då vanligen på grund av överkänslighet (anafylaktisk chock/allergichock). Ungefär vart åttonde år dör någon i Sverige på grund av huggormsbett – att jämföra med att det dör i snitt en person av getingstick varje år [3]. Ungefär 200 personer per år söker läkarhjälp för huggormsbett i Sverige; till detta kommer de av de bitna som aldrig uppsöker läkare.

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

JensSkoog  
#238072 Vuxte upp på en ö där det var mycket huggorm och annan orm, och min mors gnäldring: "Akta er för huggormen, barn!" varje dag när man skulle rena åkern för ogras eller ta upp potatisen. På det sättet får man en skreck inn i ryggraden som aldri blir borta. Människor är olika enligt vad man vänd sig på som små. Till exempel kann jag beretta at om ni skulle ville se et fruntimmer dansa på bordet med kjolen över huvudet, så skulle ni jaga en katt inn i benen på min fru! Hon har djup redsla för katter!

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

anersimyra  
#238080
JensSkoog skrev:Vuxte upp på en ö där det var mycket huggorm och annan orm, och min mors gnäldring: "Akta er för huggormen, barn!" varje dag när man skulle rena åkern för ogras eller ta upp potatisen. På det sättet får man en skreck inn i ryggraden som aldri blir borta. Människor är olika enligt vad man vänd sig på som små. Till exempel kann jag beretta at om ni skulle ville se et fruntimmer dansa på bordet med kjolen över huvudet, så skulle ni jaga en katt inn i benen på min fru! Hon har djup redsla för katter!
:lol:

Avatar Fallback

Re: Huggorm

Brickan  
#238084 Som liten blev jag ormbiten efter att ha trampat på en huggorm. De ligger still. De flyr inte. Svällde upp som en halv grapefrukt placerad under huden med två tydliga sticksår mitt i. Svullnaden var tjockare än den vrist den satt på. Nåt år senare cyklade jag över en påkörd, död orm utan att upptäcka den förrän den spratt upp mellan hjulen. Jag är ingen vidare gymnast, men då stod jag på händer på styret. Gillar fortfarande inte orm, men kan hantera det numera.

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

JensSkoog  
#238085 Känner det där C-momentet när man kommer på en orm - som pojk var jag nära på å sette foten på en när jag löp skogsstien ned til badstranden. Jag svär på att jag tog sats i luften och hoppade/flög extra tre meter!

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

Älgfoderodlare  
#758349 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

HannuRöj  
#758383 Det är min uppfattning också att antalet ormen har ökat i senaste åren.
De tidiga som lappar solvärmen är hanor som utnyttjar värmen för könscellar. Efter flera varma vår har kanske antalet ökat så mycket att en del av population har tvungat söka en ny revir 🤔 .
Antar att brist av lämpliga övervintringsgömmor är inte längre något som hindrar spridningen. Människan har möjligtgjort förändringen med hjälp av grävmaskiner och bärggrus.

Finns två väldigt annorlunda övervintringsplatser i våran skog. Den ena är en varm och torr backe men den andra är snarare sval och även lite blöt ställe, om det är väldigt rengnigt.
Båda är steniga platser som aldrig har blivit dikat- enkelt för att för att vatten aldrig står där.

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758384 Huggormen och alla andra ormar kräldjur och amfibier är fridlysta och är av den delen med på rödlistan. Där är den i kategorin livskraftig och bedöms finnas i hela Sverige inkl fjällen.
Skogsbruket gynnar ormen då hyggen ger bra varma platser med mycket mat. Arten klaras med generell hänsyn på hyggen. Det finns vissa grodor och paddor som ger skogsbruket lite problem men det är främst i områden med ädellövskog och kustnära skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Huggorm

jannee  
#758388 När jag läste om fridlyst eller rödlistad huggorm gick min tanke i stället till våra politiker.
Helt oförutsägbara och finns i överflöd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).