Socialt (mer om oss)

Virke, egenskaper och användning

76 inlägg 47101 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#237277 Det fanns en enorm kunskap hos folk förr om vad olika trädslag var bra till. Eftersom både handredskap och maskiner ofta var gjorda av trä så var det mycket viktigt vetande. Man använde ju t ex trä till kugghjul i kvarnar och andra roterande anläggningar, till lager för axlar och många andra maskindelar. För hållbarhet och funktion så var rätt slags trä avgörande.

Kommer också att tänka på det jag hört berättas om hur de gick i skogen och valde ut särskilda krokvuxna träd för att få "knän" till byggnader eller båtspant, och även ibland band ned toppar eller grenar för att få rätt vinkel för framtida bruk.

Elmia
Användarvisningsbild

Virke, egenskaper och användning 4

anersimyra  
#237283
JensSkoog skrev:
totte skrev:Ja, rönn är väldigt fint slöjdvirke, blir fina träskedar och sånt. Sen är rönn det bästa inhemska material vi har för att göra skaft till hammare, yxor och annat, men då skall det "segtorkas". Randbarkas och får ligga i ett ouppvärmt utrymme i minst ett år, gärna två.

Det måste jag prova. När jag vux upp va det ask och ek som blev skaft.
Oxel är ännu bättre än rönn, samma egenskaper, fast mer av det goda.. :P

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#237285
Blivande snickare skrev:Intressant :grin:
Folk har väl använt dom trädslag som funnits nära tillhands å alla verkar ju ha överlevt på sitt vis! :lol:

Efter tottes inlägg så måste jag förtydliga mig lite för att inte verka allt för ung å dum :wink:
Jag menade att folk använde såna träslag som fanns nära. T.ex så finns inte ask så mycket här men rönn finns. Då har räfspinnarna blivit rönn och skaften har varit björk.
Inte att man tog å fällde första bästa tall å spikade ihop lite krattor å kärror! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#237297 Jomen just så, vad man använde berodde naturligtvis på vad som finns på trakten.

Anders: Kan tro att oxel är bra, har jag bara inte tänkt på. Var rätt ovanligt med naturligt växande oxel i mina gamla hemtrakter runt Värnamo.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#237299
totte skrev:Jomen just så, vad man använde berodde naturligtvis på vad som finns på trakten.

Anders: Kan tro att oxel är bra, har jag bara inte tänkt på. Var rätt ovanligt med naturligt växande oxel i mina gamla hemtrakter runt Värnamo.

Oxel eller svensk asal(sorbus intermedia) som den kallas i Norge är det trädet som har högsta brännverdien av alla trädslag i Norge. Ska jakta på den och prova som skaftämnen, men den är svår å finna i mitt område, annat enn i trädgårdar, och det er inte så populärt å hemta emnen där.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#237307
JensSkoog skrev:. Ska jakta på den och prova som skaftämnen, men den är svår å finna i mitt område, annat enn i trädgårdar, och det er inte så populärt å hemta emnen där.

Ja folk har ingen humor :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#237336
totte skrev:Det fanns en enorm kunskap hos folk förr om vad olika trädslag var bra till. Eftersom både handredskap och maskiner ofta var gjorda av trä så var det mycket viktigt vetande. Man använde ju t ex trä till kugghjul i kvarnar och andra roterande anläggningar, till lager för axlar och många andra maskindelar. För hållbarhet och funktion så var rätt slags trä avgörande.

Kommer också att tänka på det jag hört berättas om hur de gick i skogen och valde ut särskilda krokvuxna träd för att få "knän" till byggnader eller båtspant, och även ibland band ned toppar eller grenar för att få rätt vinkel för framtida bruk.

Du får nog starta en ny tråd, detta är intressant!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#237354
Hema skrev:
totte skrev:Det fanns en enorm kunskap hos folk förr om vad olika trädslag var bra till. ....

Du får nog starta en ny tråd, detta är intressant!

Det skulle vara interessant. Vet att jag själv, som vuxte upp med en morfar som var kunnig i mycket slikt og gjorde bruk av kunnskapen, sitter med en del i huvudet som kommer å bli glömd när jag tappar minnerna!

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

totte  
#237386 Sagt och gjort, bröt ut den här diskussionen från ursprunget. Snacka på, det är riktigt trevligt det här.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Nolltax AB  
#237389 Förr randbarkade man björk till yxskaft.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Hema  
#237390 Man kanske skulle kunna ta träslag för träslag och ge exempel på lämpliga ändamål och hur man på bästa sätt får fram det bästa ur resp. sort. ?

Kanske kan man bli bättre på de olika träslagen, för hur ont det än gör, så får jag nog erkänna att nog finns det några trän jag kanske inte har riktigt koll på.. :)

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#237401 Så bra att den här tråden är i gång!

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

salar  
#237405 Om man vill veta om ett träd har tjurved i sig,ta en kvist och klyv den. Om kvisten vrider sig , kommer även sågat virke att vrida sig.Detta har jag hört från en gammal snickare(numera avliden).Han i sin tur hade fått lära sig det av sin far.Har ej själv provat det praktiskt.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Bengt.Svensson  
#237422
totte skrev:Kommer också att tänka på det jag hört berättas om hur de gick i skogen och valde ut särskilda krokvuxna träd för att få "knän" till byggnader eller båtspant, och även ibland band ned toppar eller grenar för att få rätt vinkel för framtida bruk.


Jag har sett intressanta lösningar i äldre ladugårdar. Bl.a. så har man förr i tiden grävt upp stora rotben och använt som stöd för innertaken. Det ska tydligen vara väldigt starkt och hållbart.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Blivande snickare  
#237435
Nolltax AB skrev:Förr randbarkade man björk till yxskaft.

Jo å så tog man efter några år å valde ut rak "svallved" som försökt täcka såret. Väldigt kräset med vilket som dög har jag förstått på en gammal gubbe som tyvärr gick bort för cirka ett år sen :cry:

Finns det nåt passligt användnings område för hassel?
Förutom enkla pilbågar :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).