Motorsåg och handhållet

Filapparat Stihl FG2

15 inlägg 6142 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Filapparat Stihl FG2

Tompa25  
#237208 Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att använda Stihls filapparat Fg2?
Det är ju precis som många beskriver denna produkt att det är en utav marknadens bästa produkter på marknaden(o tom one of a kind).
Hur som helst så är jag en lycklig ägare till en STIHL MS361,o där tillhörande filapparater.
Det jag inte riktigt har fått grepp om är hur man skall använda denna.
Jag hittade (förvisso engelsk bruksanvisning),men vart lite förvirrad av momentet att vända på kedjan(så att man slipar vä sida).
Så som jag alltid har gjort är att jag bibehöll filskaftet i samma läge vare sig det vart Hö eller vä varv,samt att skärlänken vid vä satte jag fast spegelvänt hö(dvs med puckel vilandes mot spännhaken).
Vid denna metod så fann jag lätt att kedjan ville glida isär för mig o att jag fick hålla emot med ett finger.Samt att kedjan vart ogämt slipad på hö sida eftersom filen tog mer på just hö sida.
Min fråga blir om jag skall vända på skaftet vid vä,samt att alltid fästa skärlänken så att den vilar vid hö varv,fast enda skilnaden att det är spegelvänt. (Hoppas att inte detta vart en allt för grötig formulering).
En annan sak som jag inte riktigt har blivigt klok på är detta elände med underställningen.
Så som det är idag så använder jag mig av STIHL´s ryttarmall (i metall) 11108934000
Det som händer är att underställningen slipas ner för mkt-Detta trots att jag brukar använda mallen första ggn efter 3 kanske 4:de ggn.
Jag vet att det har tagits upp i tidigare tådar gällande ryttarmallen.
Å andra sidan så står det i manualen att det skall finnas speciella filar till detta.Är det någon som har erfarenhet av detta?Skulle detta kunna vara lösningen på mitt problem?

Det kan ju vara bra att veta att jag har STIHL´s kedjor när jag slipar.
Som standard så har jag 36 RSC samt 36RMC,enda skilnaden är att den en är en sk.Rapid Micro (dvs vad jag kallar för huggtandskedja med en rätare profil typ 90 grader "på taket")
Samt RSC(Rapid super Comfort- Extremt mejseltandad kedja.)
DVS att kedjedelningen är 3/8 1,6 mm 56länkar. Jag kör med 5.2mm fil.

Engentligen så spelar det inte så stor roll vilken kedja som slipas,det vikligaste är att förstå principen.Jag har tom slipat klyvkedjor,o andra fabrikat av kedjor med denna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

anersimyra  
#237221 Låt någon som du vet kan att visa dig.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237327 Att detta är nåt nytt eller unikt håller jag inte med om alls. Det är ett tag sen dessa kom på 50-60-talet. Fil Jonte var nog rätt tidig och marknadsfördes av Stihl liksom alla andra märkena då.

Jag har provat dessa i flera former även den Stihl har nu.
Kan inte förstå vitsen med dem riktigt men tror mig veta hur det är tänkt.

Ska se om jag kan få ner det i ord...

Förstår nog inte vad du menar med att vända kedja...
Du ska nog ha jiggen i samma position hela tiden båda sidor.
Släpp skruven som reglerar graderna helt o snurra fil och guide.
Spänn den igen i rätt vinkel.

Min tanke om detta är att det är bökigt, tidsödande och i viss mån missvisande.

Bättre o använda rullmall.
Eller ännu bättre, släng alltihop o träna på frihand.

(Edit. Förtydligat lite)

Avatar Fallback

Re: Filapparat Stihl FG2

tallen100  
#237331 Stämmer som Mange skriver, man låter jiggen sitta kvar på svärdet å ställer graderna

Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237340 Jag filade utifrån in på båda eller innifrån ut på båda sidor.

Bara o vända upp, snurra o ner igen. Ställa vinklarna o köra på.

Betydligt fler moment än utan jigg o annat elände.

Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237342 Några av dem....

Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237344 Den till höger är särskilt meningslös men kul samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Filapparat Stihl FG2

Tompa25  
#237346 Det kanske vart lite grötigt i skallen för de flesta,men som sagt jag hittade länken till manualen: http://needmanual.com/stihl-fg2-chainsaw-filing-unit-owners-manual.html.
Bläddra vidare i manualen till avsnittet Sharpening the second row of cutters Sid 11(egtligen 21) .

Det vart just detta avsnitt jag vart lite förvirrad av. Skulle detta tolkas som att filskaftet skulle spegelvändas? Hur som helst så skall ju kedjan alltid slipas innifrån ut dvs så att kedjan har en skärande egg.
Sen vidare i samma manual under rubriken Depth gauge Svenska underställning/ryttare.
Det som här gjorde mig lite förvirrad är om ryttarmallen ska användas till detta eller den speciella trekantsfilen?
Så som jag då hitintils har gjort beträffande ryttarna är att jag använde ryttarmallen o vanlig flatfil,med resultatet att mallen tog för mycket.
Själva slitmarkeringen på ryttaren innebär detta att detta är lägsta tänkbara eller går det att slipa ännu mer?

Tack Mange för dina fina bilder som du hittade.De liknar snarlikt dessa modeller,fast min modell är av bänkmodell som ser ut från länken som jag hittade,fast det ska vara ett par tvingar med o en fästplatta.
Om du vill så kan du alltid skicka mig ett privat pm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237350 Ah, detta kanske kan hjälpa fler än dig.

Snabb film...

http://s7.photobucket.com/user/73MMM/me ... 7.mp4.html

Oavssett version så är principen den samma.

Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237353 Viktigast att veta är hur det bör se ut och vilka mål man strävar efter. Detta gäller oavsett hjälpmedel eller fil/slip etc.
Vet man inte hur det ska vara så vet man inte vad man strävar efter och vilket mål man har.

Rek. vinklar är just rekommendationer, inget som säger att det är bäst för dig.

Vilken vinkel skäret har har ingen betydelse om det inte är vasst.

Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237355 Ang ryttaren så behöver du nog inte röra den förrän det nästan är halvslitet.

Lägg filen på tänderna ska du se. Oftast kompenseras tvivelaktig skärpa med låg ryttarställning och då sämre prestation.

Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

JensSkoog  
#237365
Mange skrev:Ang ryttaren så behöver du nog inte röra den förrän det nästan är halvslitet.

Lägg filen på tänderna ska du se. Oftast kompenseras tvivelaktig skärpa med låg ryttarställning och då sämre prestation.

Hm. Ville nog kollar ryttarene före det. Kommer lite ann på vad man ska kapa i.

Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237395 Ja, eller hur vasst det är........

Det kan ALLTID bli bättre!

Användarvisningsbild

Re: Filapparat Stihl FG2

JensSkoog  
#237399
Mange skrev:Ja, eller hur vasst det är........

Det kan ALLTID bli bättre!

Du har aldels rett! Med Stihl USG har jag alltid vassa kedjor! Och lyckligvis alltid fyra-fem medbragt till varje såg. När mann kapar träd hemma hos gammla tanter har dom alltid haft en pojk i huset för många år senn och den pojken har slagit spik i alla träden och spikat upp fågelholkar med 5" spik. Hittade nogra av dom förre dagen - tre kedjor som jag aldri ville tagit för hand, men som USG'n fixar.

Avatar Fallback

Re: Filapparat Stihl FG2

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237735
Mange skrev:Viktigast att veta är hur det bör se ut och vilka mål man strävar efter. Detta gäller oavsett hjälpmedel eller fil/slip etc.
Vet man inte hur det ska vara så vet man inte vad man strävar efter och vilket mål man har.

Rek. vinklar är just rekommendationer, inget som säger att det är bäst för dig.

Vilken vinkel skäret har har ingen betydelse om det inte är vasst.


Tenkte eg skulle legga til litt personlige betraktninger og erfaringer. Av oregon og stihl som er dei to store på kjeder så synes eg at oregon er enklast å få skarpt, derfor ville eg begynnt med det. Av filer så har eg best erfaring med oregon når det kjem til 4,8 mm, for 4,5 mm så synes eg at Vallorbe er best. Akkurat når det gjeld å få det skarpt er det litt verre. Litt av det som er problemet er at du har ei rundfil i neven ei tørr og nesten ny ei den skal brukast innenfra og ut med rett høgd i tanna og med rett skrå på fila, nesten vannrett men ikkje heilt. Men når dette er rett eller du trur iverfall at det er rett kor mange måter kan du da egentlig føre fila på? Kan variere farten og trykket på fila, kanskje det hjelper med noen heilt lette drag med fila til slutt. Trur nok at du har rett Mange med at det alltid kan bli skarpare men kva som skal til når allt det ytre er rett/eller ein trur iverfall at det er rett (bra lys, fila i sruvstød, tørr og rein fil av god kvalitet, rett vinklar , passelig høgd på ryttarene) kva som skal til da for alltid ha det skarpt da er iverfall for meg ikkje heilt lett å peika på. Må vel vera eggens skarpa. Mulig at det som gir den ekstra skarpan er at dersom ein skal fila eks vis 4-6 drag på ei tann så har ein heilt lik høgd og vinkel på fila på dei 4 første draga før ein avslutter med 2 heilt lette drag til slutt som og har heilt lik høgd og vinklar. Veit iverfall at ved knivsliping så skal det vera svært viktigt at knivens vinkel mot slipesteinen er heilt lik heile tida. Ett innteresant tema dette her.
Akkurat når det gjeld ryttarane filer eg dei helst før eg filer tanna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).