Verkstan

Skogsvagnsbygge mm.

83 inlägg 54010 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnsbygge mm.

rikard_e  
#234769
molnia skrev:Vad var det för kran ni köpte? Nokka? storlek?

En patruuna 866

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

Seb macahan  
#237123 Kan tipsa om el spakar från Finland för vettiga pengar som jag tänker testa. Många dömer ut spakarna men oftast vad lilla jag har förstått är det profesionella maskinförare som är vana med "riktiga" EHC-spakar för en MASSA pengar. Jämfört med ett vanligt ventilpaket eller hydraulservo så ska dom funka bra enligt vad jag har hört. http://www.rotecengineering.fi/ 24-27tsk beroende på hur många sektioner. Jag pratade med han som konstruerat systemet
Enligt dom inte en enda reklamation hittills. Någon som har erfarenhet?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

molnia  
#237132 hmm.. de spakarna ser väldigt lik ut de som weimer säljer. Har för mig jag har sett någon mer som säljer dessa...
http://www.weimer.se/Shop/List/El-prop-spaksystem/210/1

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

värmSkog  
#237135 är detta samma också?

http://www.kellfri.se/SE/Catalog/skogsv ... ELPV8.html

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

Seb macahan  
#237143 Spaken är nog samma som både Weimer, Farma och Kellfri säljer (kan läggas till att dom är dubbelt så dyra mot att köpa direkt från Finland). Vad jag kan konstatera är att det är inget järn i spakarna så förhoppningsvis behöver man inte svetsa på dom i alla fall som i Kellfri´s andra produkter.
Spakarna är lite bökiga att programmera jämfört med EHC-spakar med RS232 styrning. Men när man väl ställt in dom ska dom funka bra. Alternativet är Mowi original för 70tsk.
Eller finns det inga genvägar någonsin?
Hittade t ex en kranmonterad stegmatarbyggsats här på forumet från Finland för ca 69tsk. Visst en hel del arbete men änså 69tsk jämfört med 200tsk.
För en vanlig dödlig så känns det genomförbart i förhållande till "dom riktiga prylarna".
Nån borde ju ha provat dessa spakar? Letade efter dom på Elmia där dom skulle gå att provköra men utan resultat.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnsbygge mm.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237343 Jag har dessa numera på min kran, gick över till dom nu när kranen bytte traktor förra hösten och har nog inte lagt tillräckligt med energi på inställningen ännu.
Har haft lite svårt att få den rätta känslan ännu, lite tröga i rörelserna och sen har jag inte tillräckligt stabilt montage ännu iom att jag bultat fästet i armstödet flexar spaken lite i sidled när jag svänger huvudbom o rotator, måste ta tag i de.

Hade hydralservo innan men var ändå tvungen att byta paket för de klarade bara 50 min/lit och gillade inte riktigt att jag hade on/off på gripen

Tror att spaken fanns i OIEs monter för provkörning eller var de förra gången kanske?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

Seb macahan  
#238062 Dom fanns i OIE monter men dom låg på ett bord och var inte inkopplade, vad jag kunde se.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

Mannfolk  
#242828 Har kört 150h med spakarna hittills, ett kabelbrott inne i spaken men inget annat.

Spakarna och styrningen i sig funkar utmärkt. Programmeringen är enkel,men för att få t.e.x svängen symmetrisk i båda riktningarna, borde man göra en amp mätare på utgående analoga signalerna för att få samma värde i båda riktningarna.
Att få propotionell grip och utskjut för det priset dem begär är konkurrenskraftigt.

Ställer själv svängens hastighet med 2 strypventiler
Som endast stryper i en riktning.

Iqan med ls90 3/4 ventilbord landar på 100000kr. till mindre kran anser jag det liiite overkill..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).