Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bamse styrbromsar

47 inlägg 27896 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Volvopv-65  
#237303
Styrkoppling Bm Bamse.jpg


Se bilden här.
Om du skulle kunna dra slutväxeln rakt ut,då ska bromstrumman som är målad ORANGE följa med ut.
Det grönmarkerade är själva lamellpaketet,och det skall sitta kvar.

Problemet är att i de områden som är inringade med RÖTT sitter lamellerna fast i trumman pga ROST,det var det vi pratade om på telefon.
Om du nu har fått loss alla skruvar så borde det bara vara i det RÖDMARKERADE området som det sitter fast.

OBS
Om du brukar för mycket våld i det här läget så sliter du med stor sannorlikhet ur gaveln i trumman.Du måste nog försöka att få bort rosten så pass att du kan få lamellerna att släppa från trumman.

Hoppas du blivit lite klokare med hjälp av bilden och lite färgmärkning.

/Tomas

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Volvopv-65  
#237304 Bilden är klickbar så den blir lite större

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237321 Det är flera som man måste skruva mer på för att få isär och inte förstöra mera har skickat medelande så ring när det passar. Lycka till..

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Volvopv-65  
#237326 Backman
Du får gärna pm:a mig också.
Kan behöva komma i kontakt med dig ang Bamse (oss masar mellan)
/Tomas

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#237736 Fick ut slutväxeln efter jag lossat en bult längre in på baksidan som inte var synlig framifrån. Använde 2 gängade hål på framsidan och skruvade i 2 bult och fick successivt ut klumpen,men sen smällde det till och muttern innanför trumman gick av och gängorna förstördes.Så tyvärr ser det om möjligt ännu mörkare ut att få ut trumman eftersom det inte finns något att dra i. Se bilder!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Volvopv-65  
#237770 Grattis (eller hur man nu ska säga).
Ok slutväxeln och axeln är borta=bra.
För nu har du möjlighet att dränka in lamellpaketet med någon rostlösande vätska.
Du måste i det här läget utgå från att kopplingslamellerna är helt bortom räddning ändå,det viktigaste är att få i sär trumma/kopplingspaket.
Även axeln kanske du måste hitta en annan
Men det såg inte så trevligt ut invändigt där,men lycka till.
/Tomas

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#237996 Hej och tack för all hjälp! Köpte alla citronsyrapåsar dom hade på Coop och sprutade in i trumman vid lamellerna mha en 20ml spruta och 0,80x0,80mm nål för att nå in ordentligt. Åker till Spanien 4 dagar och vilar från Bamsen och ser om det funkar sen med en hemmagjord utdragare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Volvopv-65  
#239276 Hej
Har det blivit några nya framsteg eller vilar du än?
/Tomas

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

BM-Pettsson  
#242326 Hallå, tänkte låna tråden lite men med ungefär samma problem.

Farsan min har en Bamse modell nyare, den går klockrent i motor och låda men dock så är det bara ena sidan som styrbromsen fungerar som den ska på (vänster sida) andra sidan (höger sida) bromsar endast bandet när man drar styrspaken fullt bak men den frikopplar ej i detta läge.

Min fråga nu är, vad är det som gör att den inte frikopplar utan bara bromsar?
Hur åtgärdar man felet?

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Tosca  
#242365 Låter som om du har samma problem som ortoped, förutsatt att kopplingsarmen rör sig som den ska?

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

BM-Pettsson  
#242422 Kommer ej ihår exakt hur det ser ut nere vid golvet då det var någon månad sen jag kollade det sist. Men jag minns att det var nånting nere vid golvet som inte rörde sig på höger styrborms-spak som rörde sig på den vänstra sidan, om nu detta var kopplingsarmen kan jag ej svara på.

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

j-eg63  
#242469 Om du kollar upp detta med styrspakarna dom ska ju påverka både styrlamellerna o bromsbanden men nog verkar det som du har samma fel som ortoped .Det bildas kondens i lamellpaketet o sen rostar skivorna ihop o kör man inte varje år kan detta bli resultatet

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

BM-Pettsson  
#242588 Bamsen användes flitigt i början av 2000-talet då den fick vara med i små gallringar och även i jordbruket då far lyfte gödnings-säckar och utsädes-säckar med den, men vid 2005 lags jordbruket ner och den fick stå fram till 2009, detta är kanske det som gjort att den rostat ihop i styrbromsen?

Ska iallafall ut och kolla upp vad det är som inte rör sig så återkommer jag med svar.

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#242743 Ja du får nog dra ut trumman och då förhoppningsvis utan att muttern lossar som för mig. Det verkar som att bromsbanden fungerar ibland nar man drar max i spaken utan att den kopplar ur men då förstör man nog dessa och därför får du lossa allt som jag håller på med. Fn håller jag på att hälla i diesel och olja för att lösa upp rosten och sen rotera hjulet och vänta på effekt vilket inte fungerat hittills. Måste avlägsna andra hlulet också då den sidan inte verkar koppla ur heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

BM-Pettsson  
#278049 Hallå, förlåt att jag återkommer med sent svar och nästan öppnar en gammal tråd.

Dock så har jag nu provstartat bamsen och därmed också kollat vad det är som inte rör sig på höger styrbroms sida, det är en arm som sitter nere på golvet. Denna arm styrs från styrspaken med hjälp av en stång som sitter och trycker denna fram och tillbaka, svårt att förklara utan bild, men denna står still i ett läge men går att vrida för hand. Tror denna arm sitter på nån slags splains (stavs?) och styr själva frikopplingen till styrbromsen.

Nån som förövrigt kan förklara hur man lägger in bilder så kan jag visa hur det ser ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).