tis 27 aug 2013, 22:49#234838
Stopp nu innan du sabbar något.
Det låter som att vänster sida är feljusterad och att höger sida i princip sitter fast.
Om lamellpaketen glider lätt i trumman,dvs kopplar ur fint och återgår till dragläge så skall det hela fungera så här:
När du drar i spaken för att svänga vänster så SKALL lamellpaketet börja frikoppla,när det är fullt frikopplat så ska bromsen börja ta.Du ska således INTE kunna påverka bromsen innan lamellpaketet helt kopplat ur.
Samma gäller för högersväng.
Jag tycker det du beskriver låter som att höger lamellpaket kärvar och då INTE ligger åt med någon kraft (därför slirar det så fort det går tungt).
Du kan därför inte heller få det att röra sig så att den kopplar ur tillräckligt för att du ska få bromsfunktion till höger.
Du måste alltså riva minst höger sida för att få loss lamellerna från trumman och kolla skick och funktion,men gör det NU DIREKT innan du totalkvaddar broms/koppling.
Lamellerna kommer då att kosta dig ca 7000:- inkl moms/sida,sen kanske du även behöver stålskivorna och eventuellt både bromsband och bromstrumma
Mvh/Tomas