Skogsnyheter

Enklare momsredovisning för skogsägare

9 inlägg 5713 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enklare momsredovisning för skogsägare

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237067 Minskat krångel för småföretagare


Regeringen vill återställa reglerna kring momsredovisning.

Enligt förslaget ska småföretagare göra bokslut, deklaration och momsredovisning samtidigt.
Företag som redovisar momsen helårsvis, med en omsättning på högst en miljon kronor per år, berörs.
Hit kan man räkna majoriteten skogsägare.
– Det är glädjande att politikerna gör slag i saken att förenkla för småföretagare, säger Urban Rydin på LRF Konsult.

Skatteförfarandelagen från 2011/2012 innebar att enskilda näringsidkare skulle lämna momsdeklarationen senast den 26
februari och inkomstdeklarationen senast den 2 maj. LRF har arbetat för att deklarationerna ska lämnas samtidigt, något som nu gett frukt.

Förslaget, som lämnats på remiss, innebär också att den som anlitar redovisningsbyrå behöver betala momsen först när inkomstdeklarationen lämnas.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Enklare momsredovisning för skogsägare

haggloader  
#237076 Finns det någon länk eller mer information i ärendet?

Avatar Fallback

Re: Enklare momsredovisning för skogsägare

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237083 Minskat krångel för småföretagare
http://www.atl.nu/arbetsliv/minskat-kr- ... f-retagare

   TS
Avatar Fallback

Re: Enklare momsredovisning för skogsägare

Bergsmannen  
#237094 Som jag tolkar det ska inte reglerna återställas, utan momsen ska ligga helt utanför bokslut och deklaration. Dock blir det samma datum för att lämna in samtliga och det är ju bra. Rätta mig gärna om jag har fel för inte ens LRF konsult tycks vet exakt hur det var tänkt att fungera.

Användarvisningsbild

Re: Enklare momsredovisning för skogsägare

rokon  
#237106 Hm betala momsen när deklarationen lämnas, jag har betalt momsen året efter deklarationen lämnats enligt tidigare system. (i början av nästa år alltså) Förslag är förslag får se när och om det genomföres och hur det blir då?

Avatar Fallback
Bergsmannen  
#237110
rokon skrev:Hm betala momsen när deklarationen lämnas, jag har betalt momsen året efter deklarationen lämnats enligt tidigare system. (i början av nästa år alltså) Förslag är förslag får se när och om det genomföres och hur det blir då?


Menar du inte att du betalat tex. 2011 moms i början på 2012 ungefär samtidigt med deklarationen?

Användarvisningsbild

Re: Enklare momsredovisning för skogsägare

rokon  
#237113 Jag menar att jag alltid har gjort så, att exempelvis 2011 års moms har betalats in i början av år 2013.
Detta efter att jag en gång i tiden betalat in moms tidigt varefter jag fick tillbaks den på skatteåterbäringen varefter momsen sedan saknades för året det gällde, nej jag håller i slantarna så länge det går nu! Ok jag får betala lite ränta för det.

Avatar Fallback

Re: Enklare momsredovisning för skogsägare

Bergsmannen  
#237115 Ok då är jag med. Vi får se hur det blir nu när inte momsen ska med i skattedeklarationen överhuvudtaget(om jag har förstått rätt). Man borde ju kunna få tillbaka momsen lite snabbare kan tyckas om man är i den situationen.

Användarvisningsbild

Re: Enklare momsredovisning för skogsägare

rokon  
#237117 Det viktigaste är att de gör så att det blir enklare! Deklaration och moms samtidigt för de flesta skogsägarna! Får se bara när det blir så, eller om början av 2014 blir ett special-år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).