Skördare

Rottne 2004 dator problem skärmen svart

12 inlägg 7187 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne 2004 dator problem skärmen svart

Nisse588  
#236992 Hej behöver hjälp. När jag startade masinen i dag efter en månads stillastående var skärmen svart.Siokort och dator funkar men skärm och musär död. Tangentbord tänds när man sätter på skärmen men skärmen är svart.Någon som har någon ide?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

totte  
#236995 Låna dit en annan skärm och testa. Funkar det då så vet du att skärmen är kass. Men eftersom musen också dog är det väl troligast kontaktglapp nånstans.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

Fredrik Reuter  
#236997 Hej,
Jag är ingen expert på 2004, men jag diskuterade detta med några kompisar i veckan och det är tydligen relativt vanligt att just skärmen går sönder på dem.
Har du dessutom innan den blev svart haft ränder i bilden så är detta ytterligare ett symtom på att just skärmen är kass.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

bodaedet  
#236998 Kolla så att den har ström först. Har för mig att det finns säkringar i den.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

Nisse588  
#236999
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Jag är ingen expert på 2004, men jag diskuterade detta med några kompisar i veckan och det är tydligen relativt vanligt att just skärmen går sönder på dem.
Har du dessutom innan den blev svart haft ränder i bilden så är detta ytterligare ett symtom på att just skärmen är kass.

Nej jag har inte haft några ränder i den

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

bodaedet  
#237000 Kolla så att den har ström först. Har för mig att det finns säkringar i den,eller före den.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

Nisse588  
#237001
bodaedet skrev:Kolla så att den har ström först. Har för mig att det finns säkringar i den.

Den har stöm men var sitter säkringarna i skärmen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

bodaedet  
#237004 Vet inte, jag kan ha fel. vi får hoppas att Blixxxt loggar in, han kan detta. Ring Kent på Rottne annars.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

bodaedet  
#237007 Har du testat och lossa alla anslutningar, och spraya med elektronikspray?

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

blixxxt  
#237011 Låter som det kan vara lysrören i skärmen som gått.
Är alla sladdar och anslutningar ok så gissar jag på det. Då är det nog tyvärr ny skärm eller renovering av den gamla som gäller om du inte lyckas hitta en begagnad.
Antar att det är den "svartvita" skärmen du har och inte den gul-svarta?

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

Nisse588  
#237035
blixxxt skrev:Låter som det kan vara lysrören i skärmen som gått.
Är alla sladdar och anslutningar ok så gissar jag på det. Då är det nog tyvärr ny skärm eller renovering av den gamla som gäller om du inte lyckas hitta en begagnad.
Antar att det är den "svartvita" skärmen du har och inte den gul-svarta?

Det är den svartvita.Vet du någon som reparerar skärmar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 dator problem skärmen svart

blixxxt  
#237148 Vet bara att det finns utbytes i rottne men dom lämnar bort det i sin tur.
Problemet är att du vet ju inte vad det kostar förrän dom lagat din och för att våga lämna någon garanti på det som repareras byts nog det mesta i skärmen ut och därför blir det nog rätt dyrt också.
Ring o hör med rottne.
Jag lyckades leta upp ett företag i USA som sålde samma skärmar för några år sedan när jag hade en skärm som gått sönder. Har för mig att det skulle landat på ca 3500 SEK för en ny därifrån medans en utbytes kanske kan gå på 8000?
Jag plockade isär min skärm och började slå siffrorna man hittar i den på nätet och hittade till sist detta företag. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var för företag då det aldrig blev affär. Jag kom över en skrotad skärm som jag plockade ihop med min.
Vore man kunnig nog och visste exakt vad man behöver kostar nog inte delarna som behövs många kr.. :-\

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).