Motorsåg och handhållet

Proffssåg vs. Farmarsåg

25 inlägg 15736 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

anersimyra  
#236724
Mange skrev:Jo. Det är en smaksak det där. Deltidare/farmare värderar kanske kronor mer än värme.
De flesta deltidare/farmare jag vet kör proffs såg.
Mange !! Berätta om sthilkedjan som du var med att prova i ATL entreprenad :P
Mvh Anders.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236783 Jag anser nog 353 funka precis lika bra till proffs som farmare/deltids proffs.

Stihl kedjan var en RMC.

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

anersimyra  
#236791
Mange skrev:Jag anser nog 353 funka precis lika bra till proffs som farmare/deltids proffs.

Stihl kedjan var en RMC.
ok, men skulle övriga sågar få förbättrad prestanda liksom Sthilsågen med RMC ? Eller fungerar kedjan optimalt endast på just den Sthilmodellen ?

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236796 Jo det det tycker jag nog, om man jämför med BPX i kapning. Den sågen presterade betydligt bättre med den kedjan.
Av den anledningen så testades alla såg med samma kedja.


Jag skulle vilja prova den o andra kedjor mot varandra o se skillnaden när de testas på samma såg.
Men visst tror jag det går bra och säkert bättre även på andra såg, men inte alla.

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

anersimyra  
#236797
Mange skrev:Jo det det tycker jag nog, om man jämför med BPX i kapning. Den sågen presterade betydligt bättre med den kedjan.
Av den anledningen så testades alla såg med samma kedja.


Jag skulle vilja prova den o andra kedjor mot varandra o se skillnaden när de testas på samma såg.
Men visst tror jag det går bra och säkert bättre även på andra såg, men inte alla.
ja ok, tack, kedjan ska genast provas, eller kanske köpa Sthilen som låg bra till prismässigt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

traktorz  
#236805 Vi har också en Stihl kedja till vår Jonsered CS2152 (~= Husqvarna 353).
Artnr: 3627 000 0056
Modell: Oilomatic 23 RMC 56
Drivlänksbredd: 0.050"/1.3mm
Delning: 0.325"/8.25mm
Längd: 13"/33cm

Till vår CS2150 ((~= Husqvarna 350) med ett Iggesund 13" svärd med 1.5mm drivlänksbredd så kör vi en kedja:
Oregon F56 Q21BP056E
vilken fungerar ypperligt till kapning av vedkubbar.

Avatar Fallback

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236835
Brumsten skrev:Hej. Skillnaden syns inte på bilderna. Öppna kanaler är slitsade i cylindern och har bruten styrring i cyl.foten.
Slutna kanaler har obryten styrring i cyl.foten och kanalerna ligger utanför cyl.fotens styrring.
Kolvarna är olika, vid öppna kanaler har kolven hel mantelyta, vid slutna kanaler är det hål vid kolvbulten.
Bildena i IPL:en är inte så detaljerade så man ser skillnaden.
Ha de.

Här kan du se skillnaden på olika spol kanaler
viewtopic.php?f=12&t=13024&st=0&sk=t&sd=a&hilit=bigbore&start=15

Avatar Fallback

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

Brumsten  
#236858 Hej, tack för hänvisningen, har sett detta ett antal gånger under mina 40 år
med motorsågar.
Men hur många av er känner till T-porten?
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

Peteflamingstar  
#236887 Rollomomatic>> kedjesmörjningen går visst att justera på 353:an! Åtminstone på min från 2005. Just den modellen är väl som sagt egentligen varken ren farmarsåg eller proffssåg. Enda skillnad mot 346:an det året var toppvarvtalet, materialet i vevhus mm var precis samma.

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg vs. Farmarsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236915
Brumsten skrev:Hej, tack för hänvisningen, har sett detta ett antal gånger under mina 40 år
med motorsågar.
Men hur många av er känner till T-porten?
Ha de.

Var det den på 77an det talades om?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).