Skogsröjning

Kedjeröjsåg bra?

138 inlägg 105921 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

rikard_e  
#235303 Har köpt ett kedjeröjsåg nu, fick provkört det i ungskog, Helt j*vla underbart.

Kört en del nu, känner inte av att man får ont eller nått som man fick när jag körde vanliga röjsåget med klinga. Sitter perfekt på mig, får verken skav eller snebelastning.
Och då går jag ändå med en inflamation i höger axel just nu!

Du tar allt som röjsåget inte klarar, stammar på 15 cm, dubbelväxla stammar kan du kapa med nogranhet, där jag annars hade problem med kast på röjsåg med klinga.
kan med lätthet kapa ner dubbelväxta lövträn och stamkvista upp dom riktigt fint.

Kört brunsröjning, otroligt hög precision, lätt att stamkvista björk. och bra att toppkapa betesskadade tallar som ska utgöra foder till älgar. Kört 6-7 timmar totalt, tankad 3 gånger totalt.
Idag körde två timmar utan vila, och då var tanken inte slut när jag gick hem.

Och ni pratade om mindre svärd än det 13" svärdet som sitter på. Kvittar egentligen för med bågen och linan så är det ändå inte tungt att arbeta.

Otroligt nöjd och dom som utvecklat detta på Husqvarna ska ha ett stort tack, detta var precis vad jag behövde!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Blivande snickare  
#235770 Dags att uppdatera signaturen då! :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

rikard_e  
#235783
Blivande snickare skrev:Dags att uppdatera signaturen då! :grin:


ja just det! Det är bra att du håller koll på mig! :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235819
rikard_e skrev:Har köpt ett kedjeröjsåg nu, fick provkört det i ungskog, Helt j*vla underbart.

Kört en del nu, känner inte av att man får ont eller nått som man fick när jag körde vanliga röjsåget med klinga. Sitter perfekt på mig, får verken skav eller snebelastning.
Och då går jag ändå med en inflamation i höger axel just nu!

Du tar allt som röjsåget inte klarar, stammar på 15 cm, dubbelväxla stammar kan du kapa med nogranhet, där jag annars hade problem med kast på röjsåg med klinga.
kan med lätthet kapa ner dubbelväxta lövträn och stamkvista upp dom riktigt fint.

Kört brunsröjning, otroligt hög precision, lätt att stamkvista björk. och bra att toppkapa betesskadade tallar som ska utgöra foder till älgar. Kört 6-7 timmar totalt, tankad 3 gånger totalt.
Idag körde två timmar utan vila, och då var tanken inte slut när jag gick hem.

Och ni pratade om mindre svärd än det 13" svärdet som sitter på. Kvittar egentligen för med bågen och linan så är det ändå inte tungt att arbeta.

Otroligt nöjd och dom som utvecklat detta på Husqvarna ska ha ett stort tack, detta var precis vad jag behövde!


Har också precis köpt en kedjeröjsåg. Är dock inte lika entusiastiskt som du.
Anser att en vanlig klingröjsåg är bättre på standardröjning.
Ska dock säga att jag bara kört i ca 3 timmar ännu.


Fördelar med klingröjsåg:
Lätt att med svepande rörelser snabbt ta många små träd.
Lätt att ta raka stubbar nära marken.
Inga kedjehopp. Ingen kedjesträckning.
Ingen kedjeolja behövs.
Bättre sele. Enklare att snabbt ta av sig selen vid te.x. bistick.
Lätt att ta av sig sågen.
Lättare än kedjeröjsågen.
Starkare motor är kedjeröjsågen.
Vid tjuvstopp är det enklare att ta av sig sågen och starta den igen.
Billigare.
Mindre vibrationer.

Fördelar kedjeröjsåg:
Bättre viktfördelning, en otränad klarar ofta längre pass med kedjeröjsåg.
Enkelt att snabbt växla mellan att kapa på olika höjder.
Enkelt att snabbt kvista och/eller kapa i delar om det är trångt.
Tar grövre dimensioner är klingröjsåg.
Med kroken kan man dra/skjuta trädet dit man vill.
Enklare att precisionskapa.

Jag tycker att klingröjsågen och kedjeröjsågen kompletterar varandra.

Kommer att använda kedjeröjsågen vid dikes och åkerkantröjning där det är
svåra förhållanden.
Kommer även att använda den vid brunnsröjning och vid besvärliga eftersatta konfliktbestånd.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

rikard_e  
#235869 Jodå håller med dig på en del punkter Zalman . Dock hade jag problem med röjsåget pga bestånden. Många övertäta lövbestånd, där sektionskapning var enda lösningen och där mycket är försenat och övergrovt för röjsåget.
Har dock inga problem med kedjehopp eller tjuvstopp, stoppen händer såklart , men det är ju bara till att dra i snöret när såget är på ryggen. i skillnad mot röjsåget som du får plocka av och lägga på marken för att starta. Bland det bästa av allt är flexibiliten hos kedjeröjsåget, ska du kapa något som är nära dig så vrider du bara dig, istället för röjsåget där du behöver ta något steg bakåt för att komma åt.

Kan tillägga en sak på dina listor, att man håller balansen mycket bättre med kedjeröjsåget i sluttningar.
Och man får inga kast med kedjeröjsåget så som man får med klingan.

Dock saknas kedjeröjsåget sin flexibilitet som röjsåget har. kunna gå med trimmerhuvud och annat.
Men det kanske kommer om husqvarna får idén. Kedjeröjsåget har ju möjligheter att byta sista delen på stången.

Som du säger, båda har för och nackdelar

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Axl  
#236285 Nu har jag också provat lite. Känns som en bra såg för den som inte är så van. Jag brukar ha lite svårt med planeringen när jag röjer och det är lättare att reparera med den ökade räckvidden.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

rikard_e  
#236292 Jo det är smidigt, ha lite koll på kedjan så att inte den slappar för mycket när såget är helt nytt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Hammaren  
#236625 Har precis genomfört en underröjning före slutavverkning, och där passade sågen utmärkt,
gran på gammal fäbodvall, inget sly bara undertryckt gran, passade på att kapa loss några vindfällen med röjsågen samt dela på några tvillingstammar för att underlätta för skördaren,
med andra ord en utmärkt röjning för denna kedjesåg. ser fram emot nya tester.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

värmSkog  
#236632
rikard_e skrev: i skillnad mot röjsåget som du får plocka av och lägga på marken för att starta


jasså ? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

herjman  
#236667 Maskinförarna är inte så glada åt dom relativt höga och framförallt spetsiga stubbarna har jag hört?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Hammaren  
#236682 Höjden på stubbarna ställer du in med linan, stubbarna blir lite sneda, men inte för spetsiga, ingen har klagat än så länge, man måste tänka på det när man sågar att man
inte vinklar svärdet för mycket.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

rikard_e  
#236695
värmSkog skrev:
rikard_e skrev: i skillnad mot röjsåget som du får plocka av och lägga på marken för att starta


jasså ? :wink:


japp

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Katten003  
#254112 Har en 535 FBx kedjeröjsåg som jag väldigt glad åt men jag upplever att kedjespänningen är svajig.
Om jag drar runt kedjan för hand så växlar den mellan att vara på tok för slapp för att ett varv senare vara stenhård. Drar ett och ett halvt varv till och plötsligt är den slapp igen. Har ingen koppling till någon speciell del av kedjan, det "vandrar runt".
Spänner den lagom (kan lätt dra runt den för hand och kör 30 sekunder, sågen dör och då är kedjan är helt stum, går inte att dra runt alls, så inte så konstigt att sågen dog.

Har ni någon idé om vad som kan vara fel?
Jag har plockat isär och gjort rent, kollat att kedjan är okay (inte stel eller sned iaf). Kedjan är inkörd. Problemet kommer och går och jag upplever att det funkar bäst om jag börjar med väldigt lös spänning kör försiktigt och sedan spänner i små små steg vartefter jag kör och kan då gå på lite hårdare.

Förmodligen gör jag väl något fel men jag begriper inte vad... :(

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

JensSkoog  
#254114 Kör du med originalsvärd och kedja? Har sågen varit så från början?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Amatörhuggare 62  
#254116
m_DSC_0162.jpg
Har du kollat att den smörjer riktigt, jag hade problem med min att slangen fastnade i uppkant på oljetank. då smorde den ej och kedjan fastnade. Har byggt om detta har nu två slangar i tanken så hur jag vänder å vrider på kedjehuvudet så får hon olja. Jag vet några som fått bytt pumpen i första serien.
m_DSC_0096.jpg
Kedjehopp för slyet är för klent.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).