Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 355933 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196989 Körde 11år med min utan, men allt kan hända en gång när jag backade i en gallring fick jag upp en gren som tryckte in nedre siktrutan fram!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#226322 var länge sedan något skrevs här, men har varit fullt upp. Nu har jag dock flyttat tillbaka till hemtrakterna, utbildningen är klar om ca 1,5 vecka. Så nu blir det lite mer traktorkörning än när man bodde i lägenhet, 16 mil från min fars gård. :grin:

Obantteg visade med bild i tråden om slurfi´s patruuuna om hur de lyfte lyftarmarna, jag tar mig friheten att citera det.;


obantteg skrev:Vi kör alltid med armarna i toppläge, ibland i högsta toppläge, ett måste med svämtunnan efter.
De teleskopiska lyftarmarna är bra på många sätt.
lyftarmar.jpg

Man kan också koppla isär lyftarmen från.. staget och sedan binda lyftarmen i uppvikt läge.



Hittade även en bild på datorn som jag tagit på en annan lösning.
20121221_0155R.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#226326 Några saker som har hänt med traktorn i vinter som jag inte skrivit om är, nytt batteri, bytt bränsleslangar och bytt knapp och kablage till snabbväxeln.
20130226_1656R.jpg

20130103_9976R.jpg

20130103_9977R.jpg

20130103_9984R.jpg

20121111_8947R.JPG

20121111_8953R.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Robertberg  
#226327
molnia skrev:
obantteg skrev:Man kan också koppla isär lyftarmen från.. staget och sedan binda lyftarmen i uppvikt läge.



Hittade även en bild på datorn som jag tagit på en annan lösning.
20121221_0155R.jpg


Den lösningen är samma som jag halvhjärtat försökte förklara! :)

Jag tyckte det var lite krångligt att kolla vattennivån och byta batteri på vår 6300, men med lastare blir det än krångligare!

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226329 Kanske det är startkransen du ser i hôlet?

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226366 Visst är de startkransen

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226371 Lastarfästen är hopplöst ivägen för batteribyte och jag höll på bli knäpp för att komma åt tankmätaren på en grannes 505a.
Passade du på att dammsuga när locket i konsollen vara av, där brukar finnas lite av varje i den? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#226396
gnisten83 skrev:Lastarfästen är hopplöst ivägen för batteribyte och jag höll på bli knäpp för att komma åt tankmätaren på en grannes 505a.
Passade du på att dammsuga när locket i konsolen vara av, där brukar finnas lite av varje i den? :mrgreen:


jo batteribyte var inte lätt, bränsleslangarna var också en akrobatisk övning för handled och armbåge. :-t

Dammsugning blev det, den svarta "R2D2"(dammsugaren) med en blå knapp syns i vänster i bild utanför traktorn.. :wink:

startkrans, tja det borde man ju kunna ha förstått, men, men motorer är inte min bit. :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236487 varit lugnt på traktorfronten på länge, har dock ett litet problem ibland med stommen/fästet för lastarspaken är sprucken så att ibland hoppas "wireslangen" ur fästet på spaken och då kan man inte tilta skopan. Får då skruva isär spakfästet och montera ihop det igen.
idag blev det lite landsvägskörning, han gjorde mkt bra ifrån sig, 705;an. :grin: :wink:
20130912_0536L.jpg

20130912_0537L.jpg
Senast redigerad av molnia fre 13 sep 2013, 00:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236522 Har skissat lite på en stolspall till traktorn. Funderar kring en variant där det ryms en liten verktygslåda i stommen. Vad tror ni? lådan ska ju öppnas framåt, lätt åtkomligt.
behöver bara komma på någon smart lösning som gör att lådan hålls stängd/uppe när den ska det.
vy2.JPG

vy3.JPG

vy4.JPG

transparant.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

totte  
#236525 Snyggt och påhittigt, kan nog vara en listig lösning på lite extra förvaring.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jonathanA  
#236536 Du gör ett avlångt hål i plåtlådans infästning, så du behöver dra den 2cm rakt upp innan det går att vika den framåt!? Förstår du?

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

eqlazer  
#236541 Tips&trix:
Vi hade tidigare en 705, då det i vissa situationer var lätt glömt att lossa handbromsen (bra gas så märks det ju inte...) så monterade jag ett bromsljus ovanpå instrumentpanelen. Kopplade in den till handbromslampan på klustret så att de lös samtidigt.
Lite svårare att missa att lossa handbromsen efter det.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236563 Är inte så dum ide, hur bred ska den vara?
De eller ideen med byrålåda i fotsteget är riktigt användbara.
Ellös har nya vajerspakar för inte alltför högt pris

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jonathanA  
#236569 Högra fotsteget innanför dörren, har jag alltid ett sling, ett brytblock och en slang som passar till rotatorn/gripen! det tråkiga är att nått av dom ramlar alltid ur om man råkar öppna dörren! =)
Så man kanske skulle satt en utsida på "lådan" som hindrar detta!?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).