Servicebyggnader

Dimension råspont till tak

45 inlägg 51802 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

jakobn  
#236416 Många intressanta synpunkter. Ekonomin kring det är ju också intressant, men spelar ingen roll i det här läget.
Att det kommer spara några kronor att göra jobbet själv är uppenbart, att ha en hobby som ger mer pengar över till annat istället för tvärtom är inte fel.

Köpte sågverket för ca 50000, har hittills spenderat ca 3000kr på underhåll, slipning mm.
Kan nog räkna med att bensin, olja, diesel mm till traktor, motorsåg och bil kostat 15000.
Timmer har jag köpt för 20000kr.
Räknar med att det virke jag sågat upp har ett marknadsvärde på 125-150000(allt är inte inventerat).
Det baserar jag på pris från sågverket jag brukar handla på. Oavsett om jag räknat grovt fel på något håll så ser det väldigt bra ut. Det jag kan konstatera i efterhand är att det hade varit värt att köpa dyrare och bättre sågverk.

Är lite velig men tror jag ska börja med 1x5" 3,6m, sågar en dag och ser om utbytet blir vad jag hade tänkt. Annars får jag ställa om till 1x4".
Behöver en del 2x4" eller 2x5" också,har inte bestämt mig för vilket. Är kanske lämpligt att köra samma bredd som råsponten. Har egentligen sågat för lite för att ta sådana här beslut. Dessutom har jag i princip bara genomsågat 2" plank och sågat stolpar/bjälkar som varit minst 6x6" så detta blir lite nytt för mig.

Hur är bäst att göra vid hyvling? Hyvla båda sidor eller bara ena? Den gamla råsponten i vårt hus har sågade ytor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236418 Råspont har en sågad yta. Annars heter det slätspont! Vad du får ut i dimensioner bestäms av det timmer du har om inte svinnet ska bli kolossalt. Vad hyvlar du med? Femhundra kvadrat är en ansenlig brädhög. Du skulle kunna blanda bredderna för att utnyttja timmret bättre. Så gjorde man förr och så ser det ut när en småsågare bygger. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dimension råspont till tak

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236420 Jag vill iaf hävda att löpande skarvning utan ändspont kan duga i många fall.
Då får man ut max av brädorna och diverse hemsågat virke duger gott.

Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

jakobn  
#236425 Jag hitta följande på träguiden.se, talar ju för att det inte sparar så mycket virke med ändspontat.

Utförande
Bräderna vänds med den sågade sidan uppåt. Synligt virke till taksprång som ska målas vänds med den sågade sidan nedåt. Bräderna får skarvas högst två i bredd över samma stöd. Högst var tredje bräda får skarvas mellan samma stöd. Om ändspontat virke används, får högst varannan bräda skarvas mellan stöd. Användning av ändspontade bräder minskar virkesspillet. Bräderna spikas i varje stöd. Bräder bredare än 120 mm dubbelspikas. Fuktkvoten i virket bör vara mellan 15 och 18 % vid inbrädningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

jakobn  
#236427
Skogsola skrev:Råspont har en sågad yta. Annars heter det slätspont! Vad du får ut i dimensioner bestäms av det timmer du har om inte svinnet ska bli kolossalt. Vad hyvlar du med? Femhundra kvadrat är en ansenlig brädhög. Du skulle kunna blanda bredderna för att utnyttja timmret bättre. Så gjorde man förr och så ser det ut när en småsågare bygger. :smile:


Kommer inte såga 500m2 på en gång, det är över en period på några år.
Skulle absolut kunna blanda det. En del av det kommer gå till någon vägg och en del till ett innertak, men merparten till taken.
Hyveln blir antingen en lånad 4-kutter från logosol, eller ett eget förvärv. Får se när det börjar närma sig.

Varför inte två sågade sidor? Borde duga lika bra om sågen är väl injusterad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

Rolfnilsson400  
#236435 Du hyvlar inte förrän det har torkat, olika brädor krymper olika beroende på i stammen de kommer från. Fördelen med råspont är just att alla brädor blir jämntjocka

Användarvisningsbild

Re: Dimension råspont till tak

T Landström  
#236453 [quote="jakobn"Om ändspontat virke används, får högst varannan bräda skarvas mellan stöd[/quote]

Varannan bräda mellan samma stöd! Det vill säga att du kan få 2 skarvar mellan samma stöd bara det är en hel bräda mellan som är skarvad mellan 2 andra stöd.

Kör du med ändspontat virke med liknande längder och löpande skarvar så blir det sällan att man får skarvar mellan samma stöd...

Kommer du att hyvla så råsponten får "standard" dimensioner så kommer det gå åt cirka 4500 lm bräder om du använder 1x5 och cirka 5700 lm om du använder 1x4.

Sedan får du räkna med lite spill oxå...kanske 10% beroende på hur noggrann du är vid taksprongen...

Allt släppa ut lite mer än det tänkta språnget gör att du kan kryssa taket innan du sågar av överskottet.

Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

jakobn  
#236466
Rolfnilsson400 skrev:Du hyvlar inte förrän det har torkat, olika brädor krymper olika beroende på i stammen de kommer från. Fördelen med råspont är just att alla brädor blir jämntjocka

Jodå, det är jag med på. Undrar väl egentligen varför det dög förr men inte gör det idag? Är ju bara ena sidan som det kan bli någon skillnad på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

jakobn  
#236470 Tackar för responsen

Som sagt, det kommer inte bli ändspontat.
Jag förstår inte riktigt din poäng tror jag.....

Kommer högst troligt inte kryssa taket av olika anledningar, men tack ändå.

Mvh!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dimension råspont till tak

T Landström  
#236479 Poängen kommer du att förstå när du lagt ändspontat första gången ;)

Kryssa kanske är överkurs...men jag kan iaf irritera mig på tak som det syns inte är i vinkel... ;)

Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

Nolltax AB  
#236507 Hyvlat eller ej. Det beror mycket på typ av såg.
Kan man såga tio stockar å tjockleken diffar max en halv millimeter på virket så varför hyvla?
Skickar man stockarna på legosågning å det blir en diff på typ 10 millmeter,
ja då vill man nog hyvla lite....

Syrran skickade ett lass på legosåg. Behövde 2 tums virke.
Vissa plank mätte 1 tum i ändarna å 2 tum på mitten..... Helt värdelöst.

Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236510 Ska det ändå spontas så får man en planhyvlad sida på köpet. Man kan ställa överkuttern så högt att den bara river lite i de som har övermått.

Avatar Fallback

Re: Dimension råspont till tak

jakobn  
#236533
T Landström skrev:Poängen kommer du att förstå när du lagt ändspontat första gången ;)

Kryssa kanske är överkurs...men jag kan iaf irritera mig på tak som det syns inte är i vinkel... ;)

Troligtvis, tillsvidare är jag lyckligt ovetande. Har jag inte tid att såga allt så kommer det säkert bli ändspontat. Ska skänka dig en tanke då. :grin: :grin:

Skulle absolut kryssat om det inte varit för att stommen är som den är.....men i detta fallet hade det inte gått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dimension råspont till tak

T Landström  
#236595 Vad ska du lägga för ytskikt på råsponten?

Användarvisningsbild

Re: Dimension råspont till tak

halvproffs  
#236611
Skogsola skrev:Ska det ändå spontas så får man en planhyvlad sida på köpet. Man kan ställa överkuttern så högt att den bara river lite i de som har övermått.


Är det solohyveln som han ev. tänker hyvla med är det överkuttern som dimensionshyvlar och underkuttern står still. Förstår inte hur det skulle gå till annars.

Skulle aldrig lägga ner så mycket jobb för så lite eller inga pengar när råsponten är så billig. Är man ung så blir det ju förstås en utmaning. Hyvlar själv inte råspont för det finns ingen lönsamhet i det. Tänk även på kroppen för jobbet sliter vet vi som varit med ett tag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).