Vedmaskiner, flishuggar

Favoritklyv, vilken är det?

14 inlägg 9911 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Favoritklyv, vilken är det?

Phantom  
#236207 Om du skulle köpa en ny vedklyv idag för blandved upp till ca.40-50cm, vilken skulle du välja?
Tillräckligt stark och inte för långsam, och säg att din budget är runt 5k. Den används inte dagligen men ska ändå hålla en hyfsat bra kvalitet.
Berätta gärna om erfarenheter du har kommit fram till, och vilken klyv du önskar dig eller vill rekommendera!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

Hema  
#236211 Jag skulle inte köpa någon ny, utan leta upp en bättre begagnad på blocket eller liknande.
Helt klart ska det vara en 3-fas-maskin.

Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

Nolltax AB  
#236213 Har ingen erfarenhet kring 5k-klyvar.

Användarvisningsbild

Re: Favoritklyv, vilken är det?

totte  
#236214 Håller med Hema. Du får ingen som är både stark och hyggligt snabb för runt 5 laxar, antingen är dom långsamma eller så är det regelmässig mycket dålig kvalitet för det priset, ibland bådadera. Nu hänger det ju lite på vad du menar med "inte för långsam", för mig innebär det max fem sekunder klyvtid.

Sådär 9000 och uppåt tror jag, då har du Faxe, PW-klyven och några till som jag inte kommer på på rak arm. Personlig favorit, Faxe, har nämligen en sån själv. 3-fas krävs om du skall få både styrka och fart. Så det blir begagnat om du skall hålla budgeten.

Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

Hema  
#236215 Känner inte till märket, men den ser vettig ut. Ser ut som att du kan justera klyvkorset med foten. Enda som på bilden iaf verkar saknas är ett bord/plåt som fångar upp bitarna efter klyvningen. Väldigt bra om man behöver klyva en gång till.
http://www.blocket.se/lulea/Vedklyv_48951677.htm?aw=1
Bild

Visst den står geografiskt rätt ofördelaktigt, men den matchar nog din budget! :)

Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

Nolltax AB  
#236216 Inläggav Hema » tis 10 sep 2013, 00:13

Känner inte till märket, men den ser vettig ut. Ser ut som att du kan justera klyvkorset med foten. Enda som på bilden iaf verkar saknas är ett bord/plåt som fångar upp bitarna efter klyvningen. Väldigt bra om man behöver klyva en gång till.
Det där är en Faxe.
Satsa på en klyv som tar en meters bitar.
Enklare å stapla.
När dom torkat kan man kapa en eller två gånger efter behov.

Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236223 Har en Bala,vill ha en Faxe så enkelt är det.

Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236254 Absolut en 3-fas klyv! Annars får du inte både styrka och hastighet. Ligger budgeten där så hade jag försökt hitta en begagnad Faxes klyv alternativt höja budgeten lite....

Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

superstig  
#240377 Min Favoritklyv är BALAS Hydraulyxan-

Användarvisningsbild

Re: Favoritklyv, vilken är det?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240432 Undrar om TS har tillgång till traktor?
Är det så så skulle jag sikta på en trepunktshängd som drivs från hydrauluttaget.
Om man måste ha eldriven så ska man vara medveten om att de små enfas klyvarna
för ca 1500 :- är bättre än de ser ut, det går långsamt men prisvärt.
Man klyver galant 5 kbm med en sån.

Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

peo528  
#240434 Har en Faxe nu o är väldigt nöjd med den så det måste kallas min favorit iaf.

Användarvisningsbild

Dubbelcylinder: snabb eller kraft

traktorz  
#240435 Om budgeten är runt 5k kr och önskemålet är en stark klyv, givet enfasanslutning så är det endast med en dubbelcylinder som tillräcklig klyvkraft kan erhållas, för att t.ex. ta de större björkkubbarna.

Alternativt köp en billig klyv på Biltema, Ö&B, Rusta, CO eller Jula och ta de grövsta kubbarna med till grannen som har en trefasklyv.

Bild


Ref:
Vedklyv 7 ton - 1.5kW - skogsforum.se
Vedklyv BELL TURBO från DUAB (med klyvtid 5-10 s)
http://gelins-kgk.se/produkt/9283-vedklyv-attack-700_p

Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

Phantom  
#240699 Tack för inläggen och jag har inte tillgång till traktor..än...
Frågan var mest av nyfikenhet då jag har en klyv själv...men som framöver ska bytas.
Det vi kan vara överens om är att kvalitet kostar, och ska man samtidigt få kapacitet kostar det ännu mer :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Favoritklyv, vilken är det?

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240706 Jag hade Bala Agri Hydraulyxan tidigare. Den var snabb och skapligt stark, men väsnades också rätt mycket. Jag tror att motorn gick på högre varv än PW-klyven som jag bytte upp mig till.

PW-klyven är nog lika snabb, betydligt starkare och knäpptyst. Det största lyftet var nog ändå fyrklyven och att det är så enkelt att ställa in höjden på den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).