Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jinma 164

14 inlägg 9350 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jinma 164

Landon  
#235838 Hej. Såg i våras annonser på blocket från Polarprodukter på en liten behändig kompakttraktor, Jinma 164. Av olika anledningar samt att jag länge varit i valet och kvalet mellan atv eller kompakttraktor, så blev det inte att jag agerade då i våras.

Nu har jag bestämt mig att satsa på en kompakttraktor, då jag efter övervägningar kommit fram till att bruks och nyttovärdena på en liten traktor överväger för mig, med hänsyn till behov och användningsområden mm.

Tog nyligen kontakt med Polarprodukter, men de 164:orna som de fick hem i våras var sålda och de säger att de troligen inte får hem några fler förrän våren 2014. Funderade litet grann på att försöka importera en själv, men det är nog inte genomförbart för så lite som bara en traktor, med tanke på fraktkostnader och allt annat krångel runtikring en import.

Är det någon som vet eller har pejl på något annat ställe dessa småtraktorerna(Jinma 164) finns. Har själv spanat en del på yanmar, iseki , kubota osv. Dessa är bra grejer och skulle säkert fungera och göra jobbet samt att priset är ungefär i samma härad. Dock det som får mig att vika åt Jinman är dels att nytt är nytt och att Jinman hade styrservo, samt sist men mest betydande för mig, att Jinman är möjlig att köra efter allmän väg. En annan parameter som är av betydelse är att traktorn med frontlastare ska vara möjlig att transportera på min personbilssläpvagn som tar 800 kg.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Jinma 164

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235851 Den såg trevlig ut men det står att den bara gör 14 km/t, kan ju vara värt och kolla upp.

Avatar Fallback

Re: Jinma 164

Landon  
#235868 Ja, den hade gärna fått haft ytterligare en växel så att det gått att köra lite fortare vid förflyttning. Det är dock inget hinder för mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jinma 164

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235929
Landon skrev:Ja, den hade gärna fått haft ytterligare en växel så att det gått att köra lite fortare vid förflyttning. Det är dock inget hinder för mig.


Har själv en Jinma 254 som jag kör med i skogen och inte haft några större problem med för utom lite elfel och ett byte av startmotor.
Den närmar sig 1000 timmar.
Lite skruvande får man räkna med när man köper en Kina traktor.
Vore det en 4-hjuling kanske man fått skruva ännu mera. 🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Jinma 164

JensSkoog  
#235935 Ser oerhörd snygg ut. Undrar vad den skulle ha för pris.

Avatar Fallback

Re: Jinma 164

Landon  
#235995 Med reservation att minnet är bra men kort, har för mig att man skulle få traktorn +frontlastaren för 67000 kr.(ink moms).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jinma 164

JensSkoog  
#236036
Landon skrev:Med reservation att minnet är bra men kort, har för mig att man skulle få traktorn +frontlastaren för 67000 kr.(ink moms).

Takk. Ska titta litt i Norge var dom sälger dom, och vad priset är. Kollade nettet i går, men var svårt å finna.

Avatar Fallback

Re: Jinma 164

sveakatten  
Avatar Fallback

Re: Jinma 164

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236072 Kellfel säljer småtraktorer också, Foton.

Avatar Fallback

Re: Jinma 164

axwell  
#236111 Här har du en som till stor del motsvarar dina krav, går som motorredskap i trafiken liksom de flesta äldre Volvo L70 som du ser längs vägarna.

Överträffar de flesta kineser i tillförlitlighet, verklig effekt/antalet kg blötjärn och känslan av "äkta vara".
http://www.bushcrafttrading.com/page20.html

Användarvisningsbild

Re: Jinma 164

JensSkoog  
#236113 Läcker!

Avatar Fallback

Re: Jinma 164

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236114 Jag har påpekat till traktortidningar att det skulle vara bra med en test av dom modeller som säljs nu. Floran har ökat stadigt dom sista åren. Kellfri, Jinma, Kubota, Dong Feng, Mahindra, Iseki, Kioti osv. Än så länge har det varit mycket svalt intresse för det. Har Jinma fått ett bra rykte om sig eller? det var väl ett par växellådshaverier från början vill jag minnas. Kubota är annars ett skottsäkert köp tills man behöver reservdelar då är allt dyrt.

Avatar Fallback

Re: Jinma 164

Hugin  
#236127
axwell skrev:Här har du en till ... .

Överträffar de flesta kineser i tillförlitlighet, verklig effekt/antalet kg blötjärn och känslan av "äkta vara".
http://www.bushcrafttrading.com/page20.html


Överträffar vad ? - Läs svenskan, titta på bakdäcken,,,, och fundera! - Kan det här vara ett alternativ - nej! ALLT pekar på att det är en importör (eller någon som vill kursa skit rent allmänt), som prövar att annonsera på ett sätt som liknar nätfiske!

Avatar Fallback

Re: Jinma 164

axwell  
#236130
Hugin skrev:Överträffar vad ? - Läs svenskan, titta på bakdäcken,,,, och fundera! - Kan det här vara ett alternativ - nej! ALLT pekar på att det är en importör (eller någon som vill kursa skit rent allmänt), som prövar att annonsera på ett sätt som liknar nätfiske!


"Överträffar vad" mer trygghet i en japansk maskin än en kinesisk med sitt bondsmide.
Lyssna på motorerna i de japanska resp. kinesiska.
En säkrare investering.

Importören håller till i nordöstra Dalarna sedan många år, mycket troligt att svenska inte är modersmålet men det gör inte traktorn sämre.
Det finns fler i Sverige med liknande verksamhet, ser inget skumt i det, Malwa var tidigare en av dom

Nästan alla de här importerade traktorerna har nya däck, låt vara grövre mönster är gräsdäck.
Skulle kineserna i original ha lämpligare däck för jord- och skogsbruk?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).