Traktorn i skogen

Kedjor till traktorn

80 inlägg 57059 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

Storken  
#207459 Var ute och testade två små lass igår och det gick över förväntan!
Det kändes som att det var bättre grepp med piggkedjorna och 15 - 20 cm snö än om jag skulle kört på barmark utan kedjor... :mrgreen:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

Risarvaren  
#219738 Gunnebo äger genom bolaget Nordic Traction ett antal varumärken:

"Nordic Traction tillverkar och marknadsför tre sortiment av slirskydd under varumärkena Gunnebo Industrier, OFA och Tellefsdal samt boggiband under varumärket Clark Tracks. Tillverkningsenheter finns i Loimaa, Finland och Dumfries i Skottland."

http://www.gunneboindustries.com/sv-se/ ... n-Systems/

Produktnamnen skiljer mellan varumärkena OFA och Gunnebo Industries, alltsammans verkar dock komma från samma fabriker...

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

Risarvaren  
#219740 Jag har lusläst alla trådar jag hittar om slirskydd men känner mig lika villrådig som innan.

Jag har en ÖSA-skogsboxer halvbandare men vill ha något smidigare för sommarkörning. Tänkte mig ringkedjor eftersom jag vara använder traktorn i skogen, på sin höjd korsar jag vägsammfällighetens grusväg på ett par ställen. Sedan läste jag att någon inte ville köra på sina fina skogsvägar med ringkedjorna för att de river sönder för mycket.

Har någon provat både piggkedjor (OFA eller Gunnebo) och rejäla ringkedjor? Skiljer det något i framkommlighet? Jag har ganska backiga och steniga marker vilket gör att greppet är viktigt.

Kanske det är bättre att förtsätta med banden ändå men min rädsla är att kränga av banden in skogen vilka då blir en mardröm att få på igen...

Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

anersimyra  
#219742 www.kedjanab.se Inte billigast i inköp, men väldigt bra kvalite

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

nordtravare  
#219816 utan egen större erfarenhet men dom borde vara enklare att hantera ,här i området ansågs dom passa bäst i lössnö och där vara bästa alternativet . på is ansågs dom vara sämre och guppig på väg.

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

husqvarna_med_sthil  
#235901 Hugger in på tråden och funderar om det går att ha en kedja fram och en på motsatt sida bak för att minska riskerna med bara kedjor fram ?

Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235922
husqvarna_med_sthil skrev:Hugger in på tråden och funderar om det går att ha en kedja fram och en på motsatt sida bak för att minska riskerna med bara kedjor fram ?


Det däcket med sämst fäste kommer att slira samt att det kommer att bli en ökad belastning på differentialerna(stavfel?).

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

rikard_e  
#235923 då lär du få köra med diffen en hel del. Sen vet jag inte hur bla planetväxlarna i framaxeln gillar att få dra på bara en sida.

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

husqvarna_med_sthil  
#235945 Har monterat ett fäste till frontlastare samt tillhörande hydraulik och paketet sitter så nära bakhjulet att risken för att en länk som kommer lös slår sönder det.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235979
husqvarna_med_sthil skrev:Har monterat ett fäste till frontlastare samt tillhörande hydraulik och paketet sitter så nära bakhjulet att risken för att en länk som kommer lös slår sönder det.


Skruv dubb?

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

rikard_e  
#236009
Mikael skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Har monterat ett fäste till frontlastare samt tillhörande hydraulik och paketet sitter så nära bakhjulet att risken för att en länk som kommer lös slår sönder det.


Skruv dubb?


skruvdubb är väl inte ens i närheten av broddkedjor?

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

husqvarna_med_sthil  
#236021 Skruvdubb är inte aktuellt för min del när jag behöver ta mig fram i lössnön i skogen. Dock har jag hittat en lösning på problemet. Fästet som hydraulpaketet sitter i är bockad som gör att den kommer ut en bit och därmed närmare däcket. En vän som jobbar i verkstaden på en av industrierna erbjöds sig att räta den och då kommer den åtminstonde iväg ca 7 cm till från däcket. Detta i sin tur gör att jag kan sätta en skyddsplåt över också :)

Igår var jag rätt dyster över det här men av en slump har det löst sig ! Ska nog även skaffa piggkedjor fram också så jag har max grepp.

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

rikard_e  
#236033 Skönt att det löser sig för dig :grin:

Alltid bättre när maskinerna slipper slita snett.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236035
husqvarna_med_sthil skrev:Skruvdubb är inte aktuellt för min del när jag behöver ta mig fram i lössnön i skogen. Dock har jag hittat en lösning på problemet. Fästet som hydraulpaketet sitter i är bockad som gör att den kommer ut en bit och därmed närmare däcket. En vän som jobbar i verkstaden på en av industrierna erbjöds sig att räta den och då kommer den åtminstonde iväg ca 7 cm till från däcket. Detta i sin tur gör att jag kan sätta en skyddsplåt över också :)

Igår var jag rätt dyster över det här men av en slump har det löst sig ! Ska nog även skaffa piggkedjor fram också så jag har max grepp.


Klart bästa lösningen. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236037
rikard_e skrev:
skruvdubb är väl inte ens i närheten av broddkedjor?


Gäller det vägkörning kan det vara tillräckligt men inte i skogen som det var tänkt nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).