Sågverk (mindre)

Pilous bandsågverk

28 inlägg 34928 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pilous bandsågverk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228097 Nyfiken på om det är någon som kört Pilous bandsågverk. Tyckte de såg trevliga ut på Elmia.

http://jgv.se/stocksag

//.D



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

majasally  
#228277 Tyckte också att den verkade stabil o med bra lösningar till det priset. Den stod lite ostadigt under mässan, men jag tror att med ett ordentligt underlag så blir det bra resultat. Sågbladen skall hålla längre än vanliga blad. Deras bandslip var dyr, så det som gäller är nog att skicka dem på slipning eller köpa nya eftersom. Har tittat på olika såglösningar o det känns nog som denna skulle passa mig bra.

Användarvisningsbild

Re: Pilous bandsågverk

Mäki  
#228294 Jo jag test körde den och blev jävligt imponerad till det priset.
Jag är inte så insatt i bandsågar men ha begäret blev stort :smile:

Användarvisningsbild

Re: Pilous bandsågverk

svampbob  
#228295 Samma här. Jag tycker att det var ett smart drag att låta besökarna provköra verket. Jag skulle nog ha blivit imponerad av alla sågverk som fanns där om jag om jag hade fått provköra. :surp:

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Flax12  
#228331
Sundhult skrev:Nyfiken på om det är någon som kört Pilous bandsågverk. Tyckte de såg trevliga ut på Elmia.

http://jgv.se/stocksag

//.D

Ring till Jgv och be om referens lista på köpare, finns några som kör Pilous åt ditt håll. :smile:

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Träförädlare  
#230328 Dom har ca 30 verk i drift själv fundera jag på en 800H

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

RolfH  
#235912 Har beställt en pilous bansåg skall börja såga till våren.

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

mrlynx  
#236018 RolfH vilken modell har du beställt?

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

RolfH  
#236189 [quote][/quote]CTR 520 med förlängning av bänken. Skall bygga vagn till den så den blir flyttbar. Räknar med att ta den i drift till våren.
Senast redigerad av RolfH mån 17 mar 2014, 09:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Olav  
#236247





Mitt sågverk :-)

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Olav  
#236268 Nu inne vid datorn... har dåligt med klipp på sågverket men nåt borde hittas förutom det jag länka till här uppe. Bara att söka på min Youtubekanal.

Dock borde jag göra 2st för denna är ju en saligblanding av både seriösa inslag, och rena skämt och såna som är en blandning.
Hoppas ni har översende.... =)

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

RolfH  
#286436 Nu är sågen i gång, det blev ingen vagn har byggt ett såghus med en förhöjd bädd så arbetshöjden blir bra.
Har sågat ca 150 stockar nu och det har fungerat bra för dom pengarna.
Det finns väl alltid saker som går att förbättra och bygga om. Det jag saknar är en ordentlig såginstruktionsbok för bandsågar, finns det?

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Hazzilla  
#286493 Fungerar det med kvistig grantimmer också?

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

RolfH  
#286528 JA.

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Hazzilla  
#286668 Jag beställde en Pilous CTR520 bandsåg med förlängning så jag klarar 8 meter. Hoppas att det var ett bra beslut. Valde mellan CTR750 och Woodmizer Timbery. Timbery klarar 66 cm dia och skulle kanske varit bästa valet sätt till mitt behov men var 700 € dyrare och leverans först i slutet av september, dessutom levereras den i atomer. Och man får räkna med en arbetsdag att montera ihop den. CTR750 är 1000€ dyrare trots introduktionspris kampanj.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).