Skogsvagn (Huggarvagnar)

K.T.S Huggarvagn

16 inlägg 26939 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

K.T.S Huggarvagn

Åke  
#218 Är det någon som har synpunkter på dessa huggarvagnar.
Är lite intresserad, så synpunkter vore bra, ris som ros!

Tack!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: K.T.S Huggarvagn

SMV DRIVAX  
#231
Åke skrev:Är det någon som har synpunkter på dessa huggarvagnar.
Är lite intresserad, så synpunkter vore bra, ris som ros!

Tack!


har inga egna erfarenheter men jag tycker att dom verkar väldigt profsiga för det priset!!

Avatar Fallback
Fredrik  
#236 Tjena!

Vi har precis köpt en griplastarvagn (blev en Vreten), och vi kollade på de flesta innan köp, även K.T.S.
Jag kan bara svara för mig själv och mina egna erfarenheter, men kts-vagnen är mycket lik Vretens vagnar och kranar eller viceversa.
Svetsjobben på kran och vagn är lite slarvigare på KTS, det håller säkert men det känns som att det inte är gjort med samma omsorg som de andra vi tittat på. Materialtjocklek i främst vagn är i klenaste laget om man jämför med andra fabrikat.
Sedan kan sägas att om man plussar på all extra utrustning som bl a Vreten skickar med som standard så hamnade KTS på samma slutpris...
Detta var bl a: större grip, traction-däck, dubbla ramstyrningskolvar, 2-spaksventilpaket, 3 bankar, parkeringsstödben, etc.
Sedan är lyftkraften i KTS kranar i minsta laget. Där KTS 5-meters kran lyfter 355kg vid fullt utlägg lyfter Vretens dito 600kg, och det kan vara bra att ha i vissa lägen, iallafall för mig.

Till sist skriver KTS att deras kranar kan köras från 15l/min i flöde, detta är att fiffla lite för kunderna för alla kranar funkar vid 15 men ingen vill köra så, 50+ ska det vara om man vill köra flera funktioner samtidigt, och med tiden så vill nog alla det, det går för sakta annars...

Hoppas detta ger lite mer kött på benen, annars får du fråga mer så får vi se om jag kan svara...

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1414
Fredrik skrev:Tjena!

Vi har precis köpt en griplastarvagn (blev en Vreten)


Hej!

Vilken kran valde du? 60-30 eller den större?.
Blir lite konfunderad, för Vreten anger att hydrauliska stödben är extrautr men det kan väl inte stämma?.
Av vilken anledning valde du ett "rambyggt", vagn istället för ett med centralt placerat ramrör?, och hur
tycker du att vagnet funkar i övrigt efter snart 1 års körning?.

Avatar Fallback
Fredrik  
#1415 Hej,
Roligt med gamla ämnen som poppar upp!

Det blev kranen som heter 65-40 (6,5m med utskjut).
Denna och de övriga i samma klass (60-30, 53-50, etc) levereras med hydrauliska stödben, de måste skrivit fel på hemsidan.
Vagnen är HVV 9 och denna har centralrör i mitten av vagnen men är rambyggd i fronten och i bakändan (kolla på bilden om dålig förklarning). Centralröret i mitten är delat i två balk som går i varann, detta gör att ganska enkelt kan justera längden på lastutrymmet, kort och smidigt för massaved etc, samt längre och stabilare för timmerlängder (på bilden är de max ihopdragna).

Jag är nöjd med vagnen, riktigt bra ramstyrning och kranen är riktigt stark. Enda minuset är att man får se upp så inte ekipaget välter om man lyfter tungt på full räckvidd och om kärran är tom.
Men detta tror jag gäller de flesta mindre vagnar som har lite längre kranar?!

Hör av dig om du undrar över nåt mer!

MvH Fredrik

Bild

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1418 Tack för svar Fredrik.

Man blir lite "lurad", när man ser vagnet bakifrån, men nu förstår jag principen.
Hur står sig Vreten mot KTS/Palms/Patu etc, rent prismässigt?.
Visst är det Lantmännen/Granngården som säljer Vreten?.

Det är en hel j-vla djungel detta!, där den ena är dyrare och "sämre här-bättre där", när det gäller konstruktion/kran osv.
Har kikat lite på KRONOS vagnar, men den har däremot ram och säkert ett fasligt nypris.
Såg att det sålde ut ett beg vagn UTAN! kran för 46 000:-.
Ett fullt överkomligt pris, dvs om det varit i sekr istället för Euro.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1419 http://www.kronos.fi/swe/main.htm

De var väl aldrig de som byggt ihop den svindyra Valmet "skördarjordbrukaren", som var upp i en annan tråd?.

(Kolla gärna på filmerna på Kronos hemsida).

Avatar Fallback
Fredrik  
#1425 Hej,
Ja, Kronos ligger i ett högt prisläge, men det är säkert kanonvagnar/kranar, men jag har aldrig sett dem "live".
Det syns ju på filmerna att det är rejäla grejer...

Vreten ligger väl nånstans i mellanskiktet, prismässigt.
Men som jag skrev för länge sedan i denna tråd så är Vretens ekipage "extra-utrustade" från start, 3 bankar, traction-däck, 2-spaks ventilpaket, stödben, etc. Iallafall om man jämför med KTS.

HVV 9 med 6,5m kran och vinsch låg på ett listpris på ca 125kkr för ett år sedan.
Nu finns ju även Palms som jag tror blivit ganska populära på kort tid. Liknande vagn från Palms har nog ett lite lägre listpris, men sedan beror det ju på återförsäljaren och förhandlingsläget... :wink:

Jag köpte inte vagnen på Lantmännen, men jag tror att de har Vreten i sortimentet som du skriver.

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1441 Hejsan!
Ser att ni har nämnt kronos skogsvagnar i denna tråden. Jag har en liten fundering över det draget som Kronos har på sin 1404WDM. Tycker att det konskruktionen ser lite intressant ut, någon som har erfarenhet? Såg den på Elmia för något årsedan, men det är enda gången jag varit i kontakt med något sådant.

Bild


http://www.kronos.fi/swe/pro/Kronos%20140.htm

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1443 Hej!

Såg också deras vagnar senast på elmia wood, dom är ju inte direkt små!!
Anledningen till att dom har det speciella draget måste väl vara att man får svängen längre bak och på så sätt även följsammare vagn.
Har fått uppfattningen av att drivvagnar blir lite "ryckiga" att köra med för att det glappar vid draget, men här blir det ju helt stumt.

Har däremot inga erfarenheter av själva vagnen spekulerar lite bara..

Undrar om ett ekipage med nämnda vagn och en stor traktor har något att hämta mot en mellanskotare??

MVH Ferguson

Avatar Fallback
torrtall  
#1750 Och sedan så får man väl vikten direkt på bakaxeln istället för en aning bakom på dragkroken.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1752
torrtall skrev:Och sedan så får man väl vikten direkt på bakaxeln istället för en aning bakom på dragkroken.


Borde ju bli så iaf, traktorn får ju på så vis mer vikt över framaxeln också.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3245 Hej!

Som konstruktionsansvarig på KTS vill jag bara flika in lite kommentarer...

Man måste jämföra likvärdiga versioner. En Vreten HVV9 med 65-40 (som räcker 6,5 meter) är inte samma sak som en KTS 8500 med 5,3m kran.

En i mina ögon mer jämförbar modell är KTS 10 tons vagn standardutrustad med en 6,3 m kran som då har 3 bankar, 2-spaks ventilpaket, dubbla ramstyrningscylindrar mm som standard.

Angående att ange lyftförmåga så anger vi vad man kan lyfta i gripen. Andra krantillverkare anger oftast "i kranspets" (dvs utan grip, rotator och rotatorlänk) vilket ger minst 100 kg "bättre" värde.

Att vi skulle ha klenare gods i våra vagnar fårvånar mig. Vi har ett ramrör på 180x180 mm med godstjocklek från 5 mm upp till 10 mm beroende på vagnsstorlek. På vår 14 tonnare använder vi 300x300 mm. Axeltapparna är oftast ett steg större än vad konkurrenterna använder.

I våra broschyrer står det rek pumpkapacitet medan det egentligen är flöde som avses. Problemet är att många kunder inte vet skillnaden men vi frågar alltid vad de har för traktor så vet vi om det kommer fungera eller ej. Vi rekommenderar hydraulflöden mellan 15-50 liter per minut (för de mindre kranarna, de större 20-60l/min) är för att visa de praktiska gränserna. Att säga att det går åt 50+ stämmer säkert om man är proffskörare men hur många traktorer ger så mycket i realiteten vid de varvtal som man använder vid krankörning? En Valmet 705 ger ju inte detta ens vid fullgas men få klagar på att det går långsamt med en sådan traktor!

Tråden gled in på Kronos stora vagn. Fina byggen men dyra. Varianten med Y-format drag ger som redan nämnts möjlighet till en stabilare koppling (och med midjelås vid lastning/lossning), bättre spårning och mer tyngdöverföring till traktorn då man inte behöver bry om sig maxlast i hitchkroken. Nackdelarna är att det krävs traktorspecifika fästen och att det är sämre få sväng på ekipaget vid backning. Med vanlig ramstyrning kan man ju få vagnen att börja svänga även om traktorn backas rakt bakåt.

Jag har precis upptäckt detta forum och svarar gärna på frågor i mån av tid även om sådant som inte direkt rör K.T.S produkter.

MVH

Morgan Nordin
VD K.T.S Production

Avatar Fallback

vreten

6100  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9733 håller på och kollar vagn. det är mycket och tänka på! men mitt val står mellan en vreten hvv9 med 53-40 och en palms 10 ton med 675. säljaren har en 12 t med 675 på gården men den blir kanske lite dyr. kör mest bokved och då behövs lyftkraften som dessa kranarna har. har kollat många lyftdiagram bla kts. få klarar 1000kg-900kg på 4 meter som vreten och palms gör. frågan är bara om jag blir nöjd med 5,3 kran och inte ångrar mig. palms 10 ton kostar 15000 mer men har då 6,7 kran. men vreten vagnen har vinsch. betr lyftkraft i grip klarar vreten 500 på 5,3 kts 375 så nog skiljer det endel!
fredrik.. hur tror du att 53 50 skulle funka? din 65 40 är ju samma kran fast med utskjut. skulle du klara dig utan utskjutet?

Användarvisningsbild
XP  
#9737 Fick hem min vagn förra veckan blev en källefall k90 (9tons) med 6.3 meterskran och radiostyrd vinsch. vagnen har teleskopiska stödben o dubbla ram styringscylindrar o 3 bankar o 400 hjul vinchen sitter fint monterad i kranpelaren. Bytte hydraulpump på traktorn sitter en nu som ska ge 48minut liter vid fullt varv räker gott med 1000 varv =20-25 minut liter som nybörjare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).