Traktorn i skogen

Hydraultryck/ flöde MF 240

14 inlägg 10205 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraultryck/ flöde MF 240

aywa  
#235720 Hoj!
Funderar på att ev köpa en mf240 med ca 1600h på mätaren (gråa hytten).

Funderar på det som rubriken säger, hur är egenskaperna på denna traktor gällande tryck och flöde för att kopplas till griplastaren? Ska inte köra så mkt i skogen med traktorn, men runt på gården samt att köra hem virke från skogen från uppläggningsväg. Hitch och servo lockar vilket ju inte nuffielden som körs med idag kan leva upp till:)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

stegmaster  
#235721 http://www.konedata.net/Traktorit/MF240.htm

21 l/min och 179 bar tryck, så ingen hydraulisk raket om man kan säga det sånn. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235760 Borde duga.

Avatar Fallback

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235795 Till en liten kran iaf, om man inte har för brått. Jag vill också ha en MF 240
men det är nog många som vill, det ser ut så på priserna.

Avatar Fallback

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

aywa  
#235829 För min del är trycket viktigare än flödet. Nuffield ger 140 bar och jag har inte gett upp någon stock än, så 180 bar på mf 240 bör räcka för mina behov. Kör med en 5meters Nokka-kran, är väl att anse som hyfsat stor i sammanhanget men ändå lagom:) och tja, 21l/min, det kränger lagom i bussningarna det;)
Tackar för svaren!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

rikard_e  
#235878 hade 20.1 liter på min ford 4000. Nu hade jag iofs en patu 525 som krävde rätt så lite, det hela gick rätt så bra. Inget att rekomendera om du ska köra stora mängder ris eller nått.

Har nu monterat en 52 liters pump på min 525:a med kraftöverföringsaxel. Går riktigt fint!

Användarvisningsbild

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235892 Vilken hemsk tråd, nu blev jag så sugen på traktor igen! :sad:

Användarvisningsbild

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235926
Uvskogen skrev:Vilken hemsk tråd, nu blev jag så sugen på traktor igen! :sad:


Tror du får undvika den här kategorin då för det lär nog skrivas en hel del om traktorer här. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

rikard_e  
#235927
Uvskogen skrev:Vilken hemsk tråd, nu blev jag så sugen på traktor igen! :sad:

Menar du att du är traktorlös?

Användarvisningsbild

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235930 Träffade en bekant idag, han hade bytt traktor och skaffat frontlastare till den
och spanade nu på skogsvagnar.
Angenäm diskussion följde.

Användarvisningsbild

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235948
rikard_e skrev:
Uvskogen skrev:Vilken hemsk tråd, nu blev jag så sugen på traktor igen! :sad:

Menar du att du är traktorlös?


Ja, jag fick ju aldrig ordning på hydrauliken så det räckte för mitt behov (kran). Sålde alltihop och bestämde mig för att en fyrhjuling räcker. Det gör det kanske, men saknaden är stor!
Ber om ursäkt för trådkapningen "aywa", bryter nu!

Användarvisningsbild

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

TJWJohnsson  
#682852 Hur gick det med ekipaget?
Ska själv ev köpa en MF240 och driva en Nokka hk1810 kran. Brått har jag inte när jag är i skogen. Så flödet på 21 l får räcka men vad är acceptabelt tryck på äldre traktor

Användarvisningsbild

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

TJWJohnsson  
#707179 Har nu kört en helg. Enda som är lite segt är stödbenen. Annars räcker farten på kranen. Ska strypa svängen med nån bricka. Ev även rotator. Kör då på tomgång.

Avatar Fallback

Re: Hydraultryck/ flöde MF 240

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707696
TJWJohnsson skrev:Har nu kört en helg. Enda som är lite segt är stödbenen. Annars räcker farten på kranen. Ska strypa svängen med nån bricka. Ev även rotator. Kör då på tomgång.

Flödet är ju räknat på fullvarv. Inte alla äldre traktorer som har lika tryck som MF. Kul att det fungerar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).