Skotare

vilken skotare ?

11 inlägg 7253 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken skotare ?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22904 har sett en fulldriven rottne blondin som ev kunde var intressant, hade dock inte utskjut på kran,
hur bra är en Rulldriven maskin om man jämför med Fulldriven
blir ju en del körning på väg, dock inte långa streckor, som längst har vi 3 km t skogen. en del körning sker också på åkermark.
som en del tänker skulle nog en skogsvagn passa bäst, men dock så har vi köpt en niab stegmatare som producerar MYCKET mera än en 7 tons vagn med 4 m kran klarar av.
vill dessutom kunna ha traktorn kopplad t stegmataren hela vintern och slippa byta 2 gånger /vecka
har tittat på olika äldre skotare.. båda blondinerna, rottne rapid, kockum 84-35, ford brunett ,mini brunett, bm 868.
någon föreslog timberjack 810, men jag tycker den är alldeles för dyr.
lokomo har jag ingen koll på alls, men en mindre skotare är nästan ett måste då vi kör gallring.
skall endast vara en gårdsskotare.
vill dock inte ha någon halvbandare eftersom man vill kunna köra i på någon gård och lassa av ved. men vill ha boggie så man i värsta fall har möjlighet att lägga på band
har ej svår terräng och kör i spåren av 650in och stegmataren så vi slipper klättra i berg.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: vilken skotare ?

Agge_84  
#23032
getost91 skrev:har sett en fulldriven rottne blondin som ev kunde var intressant, hade dock inte utskjut på kran,
hur bra är en Rulldriven maskin om man jämför med Fulldriven
blir ju en del körning på väg, dock inte långa streckor, som längst har vi 3 km t skogen. en del körning sker också på åkermark.
som en del tänker skulle nog en skogsvagn passa bäst, men dock så har vi köpt en niab stegmatare som producerar MYCKET mera än en 7 tons vagn med 4 m kran klarar av.
vill dessutom kunna ha traktorn kopplad t stegmataren hela vintern och slippa byta 2 gånger /vecka
har tittat på olika äldre skotare.. båda blondinerna, rottne rapid, kockum 84-35, ford brunett ,mini brunett, bm 868.
någon föreslog timberjack 810, men jag tycker den är alldeles för dyr.
lokomo har jag ingen koll på alls, men en mindre skotare är nästan ett måste då vi kör gallring.
skall endast vara en gårdsskotare.
vill dock inte ha någon halvbandare eftersom man vill kunna köra i på någon gård och lassa av ved. men vill ha boggie så man i värsta fall har möjlighet att lägga på band
har ej svår terräng och kör i spåren av 650in och stegmataren så vi slipper klättra i berg.




om jag var du skulle jag sattsa på en 810 eller en gremo 950 du ha väl alltid någon granne som behöver lite hjälp

:)

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23069 själv tycker jag att dom är något för dyra,
finns det inte en hel del problem på timberjack 810, har hört att a och b modellerna var bara skit

har ev en mini bruunett 578 på gång, va finns det för något på dom som kan ta mycket stryk/ va dåligt, .
det går väl inte att få på band på dom eller?

   TS
Avatar Fallback
stefan andersson  
#23101 köp en rottne med rulldrift om du bra ska ha den till gårdsbruk eller varför inte en till traktor och en rejäl huggarvagn om du nu hade fin terräng att köra i...

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23148 midjan är ganska klen på 578an ..de bytte till en grövre midja på 678an tror jag :?

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23172
timberjack810c skrev:midjan är ganska klen på 578an ..de bytte till en grövre midja på 678an tror jag :?

det är inte midjan det är fel på utan att styrkolvarna sätt i växellådan

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23174 alltså kan men vrida sönder hela lådan om man har otur,
tycker det verkar som en bra maskin, liten o smidig. bra att man kan plocka virket som ligger mitt framför maskin.
såg film på youtube, såg ut att vara något ostadig när dom lassade, dock var den som körde, inte bra på det

   TS
Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23204 Skilnaden på 578 och 678 är att kranbågen satt infäst i växellådan på 578 och 678 hade en särskild ram till detta. Detta gjorde att växellådan vreds sönder och bultarna släppte på 578. En annan sak som man ska titta på är boggi infästningen att man efterdrar dom bulltar till dessa, släpper dom så blir hålen för stora och man får förstärka dom.

Användarvisningsbild
kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23233 Rulldriven Blondin är simplare och inte så dyr att skruva med.
Passar bra till NIAB för då har man ju virket vid vägen så kranen räcker
till utan utskjut. Jag har den kombinationen och har klarat 3000m3 fub
stormvirke och endel gallring i ganska svår teräng.
Lycka till.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23286 alltså är 578 inte den perfekta maskinen, eftersom det kan bli en hel del reparationer och problem. hade 140 kkr varit ett skapligt pris för en sån?
så är ju blondin en aning jävlig att få tag på

   TS
Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23581 Har varit i din situation och handlat ett par maskiner av de du funderar på. Vi har en 578 som skördare, har skotarrede som vi aldrig använt. Den är extremt smidig att köra i terrängen, bär bra men kranplaceringen gör den tippig. Nackdelarna som jag ser det är att den förmodligen är för vek som skotare, den känns betydligt klenare än en blondin och sen är det nog inte lämpligt att hjula alltför mycket. Vi har dubbelutskjut på kranen och fällhuvud så det gäller att använda utskjutet och dra in träden annars orkar den inte, om den orkat hade den förmodligen tippat. På tre år har vi inte skruvat särskilt mycket, mest varit elproblem, inget större.

Har en rulldriven 81:a och fulldriven 85:a, i bra terräng klarar du dig gott och väl med en rulldriven. Den fulldrivna väger nog en del mer och går rätt tungt på väg. Viktigt är att titta på är vilken vagn och kran de är utrustade med, på 81:an sitter kranen med långa utskjutet, glömt beteckningen, den är väl ingen höjdare. På 85:an sitter RG83 med rapidvagn och midjan, bra grejer om man ser till när de togs fram.

Hydrostaten i 578:an gör den mer lättkörd än konvertern. Prismässigt är mini-brunetterna alldeles för dyra, jag köpte 81:an för 90' + moms för 1,5 år sen, däcken på kärran är rätt släta men de kan hålla länge.

Pruta hårt på maskinerna som är ute, det kan bli dyrt med en minibrunett.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).