Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 125405 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

herjman  
#233891 Typisk byråkratskrift, man kan tolka det som man vill!

Men hade Husqvarna mfl uppfullt EN471 kan man nog vara säker på att dom hade skrutit om det! Det är nog fortfarande så att bara pfafner kan uppvisa en modell som har klassningen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#233906 Både Stihl och Hva hävdar ju att deras jackor/blusar klarar kraven för varselkläder om man frågar dom och deras återförsäljare...iaf de jag har pratat med...

Vad jag har hört så hade iaf Stihl diskussioner med AV när de nya kraven kom...tror nog att Hva oxå va med i diskussionerna...

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nonkan  
#235632 Jag är övertygad om att Husqvarna och Stihl har tillräckligt med koll för att kunna hävda att deras kläder är godkända.

Det som ställer till det är att det är tjänstemän som gör bedömningar hela tiden, det vore enklare om det stod rakt ut att det t.ex. SKA vara EN471, inga undantag alls, men så är det ju inte.

Husqvarna släpper en EN471-klassad skogsjacka nu, men det ska inte tolkas som att de kryper till korset och erkänner att de haft fel (även om det kanske ser ut så för vissa), men t.ex. vissa kommuner har (i min mening) övertolkat och ställer EN471 som ett skall-krav i upphandling.

Sen vore det intressant om någon insatt kunde ta och tala om hur man ska lyckas kombinera en EN471-klassad varseljacka med röjsele på det sätt som gör att alla reflexer syns samtidigt som man lätt kan frigöra sig från selen i en kritisk situation..

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235761 Med en röjsåg i signalfärg och en röjsele helt i reflex så löser sig ju problemet.......

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Blivande snickare  
#235766 För säkerhets skull så kanske man borde ha saftblandare på hjälmen å positionsljus på riggröret :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

anersimyra  
#235771
Nonkan skrev:Jag är övertygad om att Husqvarna och Stihl har tillräckligt med koll för att kunna hävda att deras kläder är godkända.

Det som ställer till det är att det är tjänstemän som gör bedömningar hela tiden, det vore enklare om det stod rakt ut att det t.ex. SKA vara EN471, inga undantag alls, men så är det ju inte.

Husqvarna släpper en EN471-klassad skogsjacka nu, men det ska inte tolkas som att de kryper till korset och erkänner att de haft fel (även om det kanske ser ut så för vissa), men t.ex. vissa kommuner har (i min mening) övertolkat och ställer EN471 som ett skall-krav i upphandling.

Sen vore det intressant om någon insatt kunde ta och tala om hur man ska lyckas kombinera en EN471-klassad varseljacka med röjsele på det sätt som gör att alla reflexer syns samtidigt som man lätt kan frigöra sig från selen i en kritisk situation..
En kamrat hade nyligen AMV på besök. HVA:s nya icke EN klassade kläder ansågs av tjänstemannen mer än väl uppfylla kraven på synlighet vid arbete i skog. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nonkan  
#235772 Härligt, då gör alltså olika tjänstemän från AMV olika bedömningar. Så praktiskt!

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#235774 Skulle olyckan vara framme så är det ju så många andra saker som kollas...
Om det är någon riskanalys gjord... Typ av olycka...
Skulle olyckan kunna undvikas om du haft varselkläder på dig eller om det inte spelar någon roll...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

anersimyra  
#235782 Återstår då för åklagaren att bevisa att olyckan berott på att kläderna inte var EN godkända, kan det inte bevisas väcks knappast något åtal.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Hema  
#235805 Om kläderna inte är tillräckligt bra, riskerar ambulanspersonalen att missa den skadade och det enda som händer är väl att denne riskerar avlida pga. att densamme inte gick att finna.

Fast med dagens övervakning ska det väl mycket till för att de inte ska få fatt i dig i tid! :)

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Homo abies  
#239727 Vad det handlar om är att försöka undvika
1. påfällningsolyckor pga man inte ser kollegan alls eller missbedömer avståndet/chansar
2. korta tiden från larm tills den skadade hittas vid olycka.

Är det så att familj, släkt och vänner tycker att det inte spelar någon roll i vilket skick/om vi kommer hem igen?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

kallen  
#239743 Nu har Husqvarna kommit med en EN471 klassad blus.
Rätt dyr dock.

http://www.husqvarna.com/se/accessories ... kogsjacka/

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

halvproffs  
#239745 Kan man inte ta några meter silvertejp på armar och bål? :???:

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

totte  
#239784 Menar du istället för huggarblus? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

halvproffs  
#239791 Javisst, för man håller ju värmen om man ligger i lite. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).