Verkstan

Bygge av skogstak till valtra

112 inlägg 65890 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

molnia  
#209546 Riktigt bra, Men en ide jag tänkte på när jag såg grindförhöjningen var att om man hade sänkt orginalgrinden kanske 20cm och gjort förhöjningen 20cm högre så hade du haft mycket bra sikt innan du kommer upp i höjd på lasset.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209547 Ännu smartare.

Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

jonathanA  
#209577 Riktigt snyggt! är lite sugen på att bygga likadant, blir ju alltid att man lastar över grinden!

Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

molnia  
#209594
molnia skrev:Riktigt bra, Men en ide jag tänkte på när jag såg grindförhöjningen var att om man hade sänkt orginalgrinden kanske 20cm och gjort förhöjningen 20cm högre så hade du haft mycket bra sikt innan du kommer upp i höjd på lasset.

nu när jag tittar en gång till så ser jag att det inte hade gått utan större ombyggnationer då hydraltanken sitter som en "pelare" i staketet och även fästet för winschen :sad:

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#209762
molnia skrev:
molnia skrev:Riktigt bra, Men en ide jag tänkte på när jag såg grindförhöjningen var att om man hade sänkt orginalgrinden kanske 20cm och gjort förhöjningen 20cm högre så hade du haft mycket bra sikt innan du kommer upp i höjd på lasset.

nu när jag tittar en gång till så ser jag att det inte hade gått utan större ombyggnationer då hydraltanken sitter som en "pelare" i staketet och även fästet för winschen :sad:


Tackar :) Ja jag tänkte precis sagt de, att hydraultanken sitter i vägen för att det ska vara genomförbart... Men visst det hade absolut inte vart fel med mer sikt bakåt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#209765
jonathanA skrev:Riktigt snyggt! är lite sugen på att bygga likadant, blir ju alltid att man lastar över grinden!


Tackar! :) ja det är bara att sätta igång ;) ja visst är det så att det går alltid att knö på några stockar till, sen kan även grinden hindra stockarna för att fara över grinen och in i bakrutan :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Joooell  
#211139 Hur går de med den här utlovade taklagsfesten då?

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214939 Kul att kolla på ditt takjobb, födde en liten ide även om jag har en kran på taket, är de ingen järnbalk mitt uppe i taket, utan bara ram runt hytt kanten?? Alltså på orginalhytten.

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Valtra med Hypro 555  
#217513 Snyggt bygge. Men det finns ett bra alternativ att montera glastaklucka. Jag köpte en det blev kanon bra sikt och trevlig miljö i hytten. Finns att köpa på blocket.

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217568 Länk?

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Valtra med Hypro 555  
#217697
roten skrev:Länk?

nej men tele nr till säljaren är 073 8431356.
Det blir kalas bra

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217724 Vad kostade kalaset?

Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

ss0803  
#219969
skogsjan skrev:Nu är takbygget näst intill färdigt, bara montera torkaren som är kvar.

Mycket ambitiöst och proffsigt byggt skogsjan!

Resultatet med sikten var ju en riktigt stor förbättring.

Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

molnia  
#220320 Min fars förra traktor var en volvo 650. Vid något tillfälle så stod vi och skulle lasta med mycket skymd sikt och jag beklagade att jag inte såg. Min bror skämtade med att "stick ut huven genom takluckan".
jag testade och tyckte det var en så pass bra metod att jag satte en dörrstop fram i "kepsen" på hytten över förarrutan så att inte takluckan skulle slå i taket när jag öppnade den fullt. Hade ett sittunderlag i hytten som jag brukade lägga på stolen och så stod jag upp i stolen och körde kranen på det viset. Det satt en onödigt stor stol (ej snurrbar) i den traktorn med högt ryggstöd så ventilpaketet satt högt för att ryggen gick upp högt. ställde mig inte alltid upp men vid avlägget så stod jag oftast i stolen. :grin: det var mycket bra sikt om man inte skulle plocka mkt nära traktorn.. :wink:

(Hände tom att jag svängde lill-änden på klentimmer över hytten och hade stockklykan liggandes på taket så kunde jag mäta stocken utan att gå ur traktorn.. :oops: ) :???:

Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

jonathanA  
#235667 Vad har du för slaglängd på kolvarna till grinden?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).