Skogsröjning

Röjnin för 125:-/tim

36 inlägg 26926 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjnin för 125:-/tim

Camwood  
#235627
vetinte skrev:
Bergsmannen skrev:Kostnaden för polsk arbetskraft är runt 130kr i timmen just nu och är fullt laglig. Att det inte fått så stort genomslag hos gemene man är att det ofta finns ett svenskt företag med i bilden som kan göra rätt stora vinster på timmdebiteringen.

vetinte kan sova lugnt. Du har inte betalt en massa pengar till någon onödig mellanhand. Du har betalat vad det kostar. Det moraliska överlåter jag till var och en.

Ja jag är inte orolig för "egen" del som jag skrev så var det ett "test".
Ett sätt att se och "bevisa" att det verkligen går till så här. Även i skogen. Och att det är skogspolitik eller rättare sagt politik som kommer att förstöra även denna bransch precis som många andra branscher har råkat ut för. Det är bara en tidsfråga innan vi ser maskinförare från utlandet med mindre lön. Så då kan Svensken sitta hemma och gnälla.

Att inte fler har reagerat här är kanske inte så konstigt. Här förekommer väll samma mentalitet inom skogen som inom tradarbranschen för 20 år sen. "Bra att vi kan få billigt nu :grin: ". Men vad det leder till i förlängningen skiter folk i även om man ser resultatet i tradarbranschen nu. Och NU börjar dom gnälla.
Ska vi inom skogen sätta stopp NU eller skall vi också vänta tills det är för sent :?:
EU och den "fria" rörligheten för arbete kanske inte bara är positiv :?:
Vist är det bra med kokurnans. Men vilken Svensk röjare vill jobba för 125:- :?: :?: :?:

Det är ju bra om röjningskostnaden går ner och blir billigare det tjänar alla på :grin: Jämför med det mesta som har gått ned i pris sen vi blev medlemmar i EU, det e det som är välfärdsutveckling . Är det den du vill stoppa ? den ekonomiska utvecklingen ?
Det kommer alla som vill det INTE kunna göra!! Ekonomin går som en supertanker i havet,, omöjlig att stoppa :grin: Nä bevare mej för protektionism det har alldrig funkat någonstans och kommer inte att funka här heller.
Jag kan inte så mycket om upphandling av röjningstjänster, jag röjer skälv i minskog, men när man läser facktidningar om skogen så verkar det största problemet för röjnings entrepenörer är att få tag i folk som vill jobba en längre tid (utan att dom sticker vid först kafferasten när dom förstår hur kämpigt jobbet är ) och inte om kostnaden för löner!!! Arbetare från Vitryssland , Ungern, Polen, Litauen och även Somalia mm jobbar nu i sveriges skogar och det är ju bra :grin: Vinn vinn situation för alla , skogsägarna minskar ner på röjningsberget och det ger jobb o pengar till folk som VILL jobba och försörja sej. Varför ska vi stoppa den utvecklingen :?: :???:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

elis  
#235630 Det blir lite tokigt när du skriver "folk som vill jobba OCH försörja sig". Finns ingen som försörjer sig på den timlön det talas om här.
Ofta jobbar även de utländska arbetarna som under entreprenör åt andra företag, företag som anställer dem någon månad om år vilket gör att de kan låta bli att betala skatter och arbetsgivaravgifter mm mm.
Finns inget att vinna med detta, inte ett uns.

Användarvisningsbild

Re: Röjnin för 125:-/tim

Camwood  
#235634
elis skrev:Det blir lite tokigt när du skriver "folk som vill jobba OCH försörja sig". Finns ingen som försörjer sig på den timlön det talas om här.
Ofta jobbar även de utländska arbetarna som under entreprenör åt andra företag, företag som anställer dem någon månad om år vilket gör att de kan låta bli att betala skatter och arbetsgivaravgifter mm mm.
Finns inget att vinna med detta, inte ett uns.

Och det vet du ? Att skogsentreprenörer i Sverige inte betalar skatt o avgifter och skäliga löner!! Jo hej du, Skulle tro att dom flesta bolag som har en ambition att funka längre en en säsong nog sköter allt sånt.

Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

elis  
#235651 Nu blir det surrigt, vad menar du? Jag svarade på ditt inlägg om vitryssar m fl och så hänvisar du till svenska entreprenörer??
Oavsett vad du har för frukt i tankarna så är det väl känt och tyvärr en etablerad företeelse att företag lejer in folk som är hem och vänder mellan jobb. Är de ute ur landet mer än sex månader så kan de, återigen tyvärr, slinka undan skatter och avgifter. Mycket vanligt bland asfaltläggare, stensättare m fl företag. Och ja, det kan vara svenska företag de är inhyrda av.
Kan du försörja dig på 130 sek per timme och betala skatt, arbetsgivaravgift, försäkring, pension mm?

Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

skogshasse  
#235696 hej camwood tror du på fullaste allvar att det finns f-skattare som jobbar för 125 kronor i timmen lagligt

Användarvisningsbild

Re: Röjnin för 125:-/tim

lodjuret  
#235716
skogshasse skrev:
lodjuret skrev:Har ingen koll på kostnader för röjning.

Men om man är arbetsgivare och nyttjar arbetsförmedlingen samt hittar rätt personer så kan man hålla nere kostnaderna ordentligt krävs dock hög omsättning på personal.

Särskilt anställningstöd ger 85% i bidrag på hela lönekostnaden i upp till ett år per arbetsgivare. Krävs även att personerna är i fas 3.

Finns alldeles för många företag som anställer på detta sätt inom olika branscher. Och i vissa fall skulle de inte gå runt annars samt en del gör det av girighet.

Påminner om eus jordbrukspolitik. ....

den ger inte 85% i bidrag utan upp till 85% på den anställdes lön och inte arbetsgivarens kostnad så jag tror du har genat lite nu och det är inte per arbetsgivare utan per anställd



Nja ser inte var jag har fel sen beror det ju på vad du räknar in som arbetsgivarens kostnader.

saxat från http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.3485b9a713b6ad32ce17a91/Ll-S%C3%A4rskilt+anst%C3%A4llningsst%C3%B6d-AG.pdf

Stödet är 85 procent av lönekostnaden,
det vill säga bruttolön, sjuklön, semesterlön
och arbetsgivaravgifter.
Du kan få som mest 890 kronor för varje arbetsdag.
Arbetsförmedlingen beslutar
hur stort beloppet ska vara


Nu kan 85% vara lite luddigt då det finns ett maxtak på 890 kr/dag.



lodjuret skrev:Särskilt anställningstöd ger 85% i bidrag på hela lönekostnaden i upp till ett år per arbetsgivare. Krävs även att personerna är i fas 3.

Visst jag var inte helt tydlig här (trött förmodligen), ska vara "upp till ett år per arbetsgivare för varje enskild anställd, bidraget kan erhållas igen men dock för mot andra arbetsgivare."

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).