Motorsåg och handhållet

Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

13 inlägg 6187 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

lars11  
#235401 Fick en fråga jag aldrig reflekterat över: Ska ringdreven till tex HVA vara monterade åt nåt särskilt håll?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

Brumsten  
#235409 Hej, du kan sätta det hur du vill, det spelar ingen roll.
Jag brukar montera dom med texten utåt.
Det finns en del drivkransar med öppen sida, eller hålad sida är en mera riktig beskrivning, då sätter jag hålen mot utsidan
på kopplingstrumman.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

traktorz  
#235412 Jag monterar det 8-kuggars ringdrevet med kaviteterna hos drevet in mot motorns cylinder.
Ringdrev.gif

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235420
Brumsten skrev:Hej, du kan sätta det hur du vill, det spelar ingen roll.
Jag brukar montera dom med texten utåt.
Det finns en del drivkransar med öppen sida, eller hålad sida är en mera riktig beskrivning, då sätter jag hålen mot utsidan
på kopplingstrumman.
Ha de.

Sätter dom av nån anledning med ev. hålighet mot trumma, men har sett massor som suttit andra hållet och inte verkat må dåligt av det.
Har inte sett det har betydelse vilket håll de sitter på i en Husqvarna. Kan tillägga att jag inte heller sett skillnad på dem som har hål eller inte.

Är det såg med integrerad koppling sätter jag ev. håligherter in mot trumman, särskilt om inte täck brickan täcker fullt ut.

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev

JensSkoog  
#235428 Det gör jag också. Bytade ett slitent drev på en såg nyligen, och originaldrevet hade kaviteterna mot mortoren, så jag gick ut från att det var riktigt.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

lars11  
#235461 ok då kan vi tydligen utgå ifrån att drevet är symmetriskt åtminstone på en hva. Tackar tackar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235465 Tror det gäller de flesta ringdrev idag. Jag har nog inte sett nåt som varit tvunget o vara på nåt visst håll.

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

JensSkoog  
#235466 Kann inte komma i håg att jag sätt skriven not om det non stan, men kaviteterna måste ju ha non åsikt - vikt?

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

totte  
#235484 Om det kommer ner spån i drevets slitsar så trycks det ner där och kommer ut.

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

traktorz  
#235488 Nja, centrifugalkraften verkar ju utåt!
Snarare är det lätthål.

Om nu inte orienteringen spelar roll, så då kanske man borde vända frekvent på drevet för att få ett jämnare slitage, ungefär samma tankegång som när man vänder på svärdet.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

Phantom  
#235491 Tror att du får större slitage på drev och kedja om du vänder som föreslagits.
Vänder du på det ska kedja slitas in i nya spår vilket sliter på både kedja och drev.
Ha drevet monterat i samma riktning under dess livslängd, och byt när det är slut...det är min åsikt :)

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

totte  
#235494
traktorz skrev:Nja, centrifugalkraften verkar ju utåt!
Snarare är det lätthål.

Om nu inte orienteringen spelar roll, så då kanske man borde vända frekvent på drevet för att få ett jämnare slitage, ungefär samma tankegång som när man vänder på svärdet.


Det gör den förvisso men om det pressas ner något i en slits så måste det finnas plats nog för det att pressas igenom sen vilken väg det till slut kommer ut är en annan fråga.

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Rotationsriktning på ringdrev??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235497 Att byta drev ihop med svärd o rotera några kedjor åt gången förlänger livet på hela systemet.
Svärdets drev, ringdrev o kedjor slits då jämnt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).