Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

320 inlägg 179804 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

johan eriksson  
#235291 Ser ju trevlig ut.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235298 Hur går den ???
Hur är känslan??

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235313 i mina ögon är det till minst 95% en orange Zenoah/Redmax GZ4300!

Titta på bilderna och bedöm själva!

behöver väl förvisso i detta/hva's fall inte betyda nån nackdel! Då jag vet att Zenoah o Tanaka mfl gör riktigt bra små tvåtaktare! men nån "Husqvarna" är det då inte i mina ögon!....blir inget köp för mig då jag väntar på T540xp med bakhandtag som jag antar att hva kommer ut med inom kort som en värdig auto tune ersättare till 339! MED handtagsvärme! annars är dom korkade på allvar!

Bilderna och infon är hämtade från Arboristsite!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

242xpg  
#235349 Jaha nu är det vi i väst som kopierar asiatiska modeller. ...men man får väl förmoda att husky pröjsar en bra slant för stommen för att sedan montera i sina detaljer . Typ handtagsvärme, vib- dämp autotune osv...jag ska i alla fall testa en när dom kommer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235351
242xpg skrev:Jaha nu är det vi i väst som kopierar asiatiska modeller. ...men man får väl förmoda att husky pröjsar en bra slant för stommen för att sedan montera i sina detaljer . Typ handtagsvärme, vib- dämp autotune osv...jag ska i alla fall testa en när dom kommer.

Zenoah ägs av Husqvarna. Det är två Husqvarna såg i bilden ovan. Lägg till den svarte o kanske en röd till är alla barnen samlade.

Ingen autotune på någon av dem så vitt jag förstår. Ingen justerbar förgasare heller.
Avvibrerings system är nog OK, samma typ som de äldre Stihl 026 mfl hade. Jag gillar dem.
Handtagsvärme finns nog eller kommer för de som så önskar.

Användarvisningsbild

Husqvarna 543XPG / (ZENOAH GZ 4300H-EZ)

traktorz  
#235353 Husqvarnas intresse och köp av den här enheten inom Komatsu, var som jag har förstått det, helt beroende av att komma över patenten med friskluftsspolningen, här kallad Strato-Charged engines.
Zenoahs sågar säljs i Nordamerika som märket RedMax. Visst är det så att Husqvarnas 543XP och Zenoahs GZ4300EZ är i det närmaste identiska! Man kan ju sen undra om även den mindre modellen GZ3900EZ kommer i en orange Husqvarna-kostym?

Ref:
ZENOAH GZ 3900 EZ / GZ 4300 EZ PV



Husqvarna 543 XP/XPG
viewtopic.php?f=12&t=12648

husqvarna 543xp
viewtopic.php?f=12&t=13847

543 xp
viewtopic.php?f=12&t=13018

lång väntan
viewtopic.php?f=12&t=17242

Husqvarna 543XP/XPG
viewtopic.php?f=12&t=1749&st=0&sk=t&sd=a&start=210#p222714

Just ordered me some 543XP's
http://www.arboristsite.com/chainsaw/243429.htm

RedMax
http://www.redmax.com/products/chain-saws/

Zenoah
http://www.zenoah.co.jp/int/

Zenoah professionella sågar
http://www.zenoah.co.jp/products/chains ... onal-saws/

gz4300h-ez-2105bcf7[1].jpg

gz3900h-ez-6a7d810e[1].jpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235355 Jag tror inte Komatsu ägs av Elux/Husqvarna. De köpte nog bara Zenoah från Komatsu.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#235390 Precis, år 2006/2007 inkorporerade man den japanska Zenoah-verksamheten från Komatsu Ltd.

Ref:
http://husqvarnagroup.com/en/press/rele ... id=1050173
http://husqvarnagroup.com/en/press/rele ... id=1060554
http://husqvarnagroup.com/en/press/rele ... id=1066082

P.S.
Går man ut i skogen så kan man numera också se Komatsu-maskiner, dvs. f.d. Volvo BM/Valmet/Partek som japanarna numera äger.

Användarvisningsbild

ZENOAH GZ 4300H-EZ och GZ 3900H-EZ

traktorz  
#235392 Kikade i Owners Manual för de två nya japanska sågarna ZENOAH GZ 4300H-EZ och GZ 3900H-EZ, samt dess motsvarigheter utan förgasar- & handtagsvärmare. Det kan visserligen röra sig om en felskrivning, men vibrationsnivåerna ser ut att vara omkastade för den minsta sågmodellen. Normalt minskar vibrationerna med en ökad massa, vilken ju som fungerar som en dämpare, (enligt en enkel differentalekvation för en resonanskrets).

Viktangivelserna är dessutom desamma för de olika cylindervolymerna 39 cc resp. 43 cc, så är man bara ute efter en lätt såg, kan man lika gärna välja den modellen som Husqvarna lanserar, dvs 43 cc-modellen 543 XP(G).

http://www.zenoah.co.jp/ddoc/ZENO/ZENO2 ... 00HEZ_.pdf

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Brumsten  
#235411 En ny såg!. Precis vad marknaden behövde, det känns tryggt.
När jag började med motorsågar, tidigt -70 tal, då fanns det ca. 70 tusen skogshuggare i landet.
Dom hade ungefär ett tiotal olka sågar av alla märken som fanns i landet att välja på.
Idag har vi nästan inga som hugger yrkesmässigt med motorsåg.
Men alla tillverkare har minst 20 olika modeller av sågar till salu i det här landet.
Är det vettigt?.
Hur mycket dyrare är sågarna i landet pga. det digra utbudet??.
Det är alltid lika roligt att höra på när representanter från tllverkarna ska försvara modellprogrammet.
Man får lära sig många nya användargrupper, har ni hört talas om den hittills okända medhjälparsågen?.
Om inte, kontakta Husqvarna, dom har en sådan i sitt utbud, det finns också olika modeller för alla typer av vedeldare.
Lite att reflektera över.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

svampbob  
#235414
Brumsten skrev:En ny såg!. Precis vad marknaden behövde, det känns tryggt.
När jag började med motorsågar, tidigt -70 tal, då fanns det ca. 70 tusen skogshuggare i landet.
Dom hade ungefär ett tiotal olka sågar av alla märken som fanns i landet att välja på.
Idag har vi nästan inga som hugger yrkesmässigt med motorsåg.
Men alla tillverkare har minst 20 olika modeller av sågar till salu i det här landet.
Är det vettigt?.
Hur mycket dyrare är sågarna i landet pga. det digra utbudet??.
Det är alltid lika roligt att höra på när representanter från tllverkarna ska försvara modellprogrammet.
Man får lära sig många nya användargrupper, har ni hört talas om den hittills okända medhjälparsågen?.
Om inte, kontakta Husqvarna, dom har en sådan i sitt utbud, det finns också olika modeller för alla typer av vedeldare.
Lite att reflektera över.
Ha de.


Har du inte fattat att motorsågen är mannens motsvarighet till kvinnornas handväskor :surp:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Brumsten  
#235416 Där är det värre ändå, har aldrig sett två likadana handväskor på stan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235422 Zenoha:s(Red Max) Strato och japanarnas erkända småmotor-teknik kan i kombination med Husqvarnas bättre kvalitet i framförallt plast och gjutningar mm kan bli en bra såg.
Zenoha:s design och Strato-teknik ser man väl också redan spår av i Husqvarna 550 & 560??
På bilderna ovan syns en skillnad att Husqvarna har en förbättring med kedjefångartappen i metall medans Zenoha har i plast. Förmodligen blir Husqvarnan lite dyrare och kanske lite mer effekt?
Verkar som att luftfilterkåpan skiljer lite och att kopplingskåpan blir i silver på Husqvarnan.
Handtagsbågen ser klart ut som Husqvarna.

Zenoha(Red Max) är enligt uppgift ursprungliga uppfinnaren av världens första stratifierat laddade 2-takts motor.
PS lite om strato-tekniken från Red Max:
De Strato-Laddade ® 2-takts motor: • uppnår upp till 20% mer bränsle effektivitet än vanliga 2-taktsmotorer • Ger låga utsläpp som uppfyller reglerna utan behov av en uppvärmd, tung katalysator • Kräver ingen ventil justeringar, oljebyten eller dagliga oljebehållare nivåkontroll • Genererar 15 till 20% mer hästkrafter än en typisk 4-takts eller 4-takts hybrid motor med samma slagvolym storlek RedMax s Strato-Charged ® 2-taktsmotorer arbeta med maximal effektivitet med bara tre rörliga delar . Som jämförelse, 4-takts eller 4-takts hybridmotorer innehålla så mycket som 30 rörliga delar. RedMax Strato-Charged ® 2-taktsmotorer är 20 till 25% lättare per samma motor storlek jämfört med 4-taktare eller 4-takts hybrider, vilket resulterar i mycket mindre förarpåverkan. Motorer med hög effekt i förhållande till vikt och hög uteffekt per motor cc storleken klassificeras som högpresterande motorer, och det är den enda typen av motorer RedMax.





Nån som kan förklara lite mera om strato-tekniken är det i princip samma som HVA X-torq...


:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking mån 02 sep 2013, 21:20, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

JensSkoog  
#235427 Jag blir så hemskt imponerad av vad ni kann, folkens. Det er et fröyd å läsa.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Brumsten  
#235501 Hej, nämnda motorteknik grundar sig på ett gammalt patent från första halvan av förra seklet.
Det är en vidareutveckling av patent som från början ägdes av John Deere om jag minns rätt.
Visserligen har jag haft Altzheimer så länge jag kan minnas, men rätta mig om jag har fel.
Ha de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).