Traktorer och processorer

MF 399 + Tive 5004

5 inlägg 2786 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF 399 + Tive 5004

Lennart Johansson  
#23381 Hej

Hur skall jag koppla hydrauliken- Till såmaskinen går två hydraulslangar, en vanlig som jag tänkte koppla till tipputtaget, och en 3/4 grov returslang.

Vart kopplas denna. Jag vill inte ändra i ventilpaketen för enkel/dubbelverkande kolvar. Finns det något 'hål' på bakkroppen för anslutning.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23398 Även om slangen är grov så kan du ju byta nippeln till en "vanlig".

Vad är hydrauliken på såmaskinen till?

Avatar Fallback
Lennart Johansson  
#23400 Det är till allt. Tar tryck från traktorn,

Såmaskinen har en spaklåda, som alltid behöver tryck för att kunna manövrera en massa kolvar.

Returpljan måste tillbaka till traktorn, annars smäller oljepumpen på traktorn, Lite väl onödigt

   TS
Avatar Fallback
lassel  
#23416 Känner inte till traktorn så bra men tycker de borde finnas någon retur som är skilld från vanliga hydraluttagen.

Tycker de borde finnas ett hål som man kan montera uttag i men jag vet inte. Någon som har samma traktor får säga.


Lasse

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23537 Det jag undrade var mer om såmaskinen hade ett separat ventilpaket så du kopplar tryck och retur till traktorn eller om du styr såmaskinen med traktorns hydraulspaker.

399:an borde minst ha 4 hydrauluttag, man kan ställa om genom ratten vid uttagen så man får antingen 4 enkelverkande eller 2 dubbelverkande.

Det kan också finnas ett tipputtag på den som sitter lite för sig själv, man får tryck i detta uttag då man lyfter armarna i topp.

För att få "fri" retur så brukar man koppla in sig på bakaxelhusets bottenplugg.

Men du behöver ju egentligen inte den fria returen.

Gör uttagen enkelverkande och koppla in retur och tryck på samma vertikala block.

Sen ser du ju om du måste dra spaken framåt eller bakåt för att få tryck!

Detta är ju absolut inga problem :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).