Uppvärmning

Vedpanna Albin Arctic 1997

5 inlägg 11336 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedpanna Albin Arctic 1997

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235287 Har lite problem med en Albin Arctic, i botten ligger det keramiksten som raster.
Pannan är ju 16år så nu är keramikstenen söndereldad. Albin som tillverkare gick väl i KK för ett par år sen. Efter lite letande på nätet kom jag fram till att det var Kalix Pannprodukter som tagit över delar av Albins reservdelar. Ringde dit och efter mycket om och men så fick jag till svar att det inte var aktuellt att tillverka några bottenstenar till just Arctic modellen.
Skit!
Letade info om det gick att gjuta egna stenar, hamnade på Byggahus.se (mycket bra sida när man sorterat bort tomtar och troll)
Jodå, det finns ju eldfast cement. Och det finns en tråd på Byggahus.se om hur man gör, så där är det ju inga problem. Problemet är att mina stenar är så trasiga att draghålen i stenarna har blivit två, är fyra när de är nya.

Nu till min undran!
1. Är det någon här som har en Albin Arctic och skulle kunna mäta hur stora hålen är original?
Har ställt samma fråga på Byggahus och Maskinisten firumen, men det verkar inte finnas någon i detta land som har en liknande.

2.
Är det känsligt på draget om hålen skulle bli för stora respektive små?

Är endast självdrag i den här pannan.

Snälla, hjälp mig och spåna lite på detta tack....



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna Albin Arctic 1997

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235305 Två tips....

Dessa har jag köpt av till min panna och det verkar vara en ok produkt, och snabb service, har dock inte eldat så mycket med keramiken, så jag vet inte om den håller...

http://www.blocket.se/alvsborg/Pannkera ... ?ca=16&w=1

Dessa har jag ingen erfarenhet av, men hittade dom när jag sökte annat på nätet häromdagen.

http://www.lohr.se/albin-pannan/albin-a ... lletsolja/

Avatar Fallback

Re: Vedpanna Albin Arctic 1997

Leatherface  
#235312 www.lohr.se (löhr montage ab) har allt du behöver! köpt reservdelar till min Albin Polar där, super bra! Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vedpanna Albin Arctic 1997

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235316 Ni är ju för gulliga, skogsforum rockar fett! Eller vad är det ungdomarna säger nu för tiden?

Tusen tack för hjälpen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna Albin Arctic 1997

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237725 Nu har jag keramik och rostergaller hemma. Beställde måndagskväll, fick sms om att jag hade paket och hämta i torsdags....
Kan verkligen rekommendera Löhr till att handla av.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).