Avverkning (slutavverkning)

ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

20 inlägg 14651 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

ulfgustav  
#234831 Ett stort och känt skogsbolag har vid avverkning "råkat" avverka en bya allmänning.
Allmänningen är inte stor men trots allt skövlad. Där fanns slutavverkningsmogen granskog ca 130 år, och med uppskattningsvis ca 250 - 300 M3 sk/ha.

Vad skall man värdera en sådant intrång och skada till??



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234832 Dubbla timmerpriset utan avdrag för avverkningskostnad?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

ulfgustav  
#235030 Tack för svar Niking. Det finns kanske andra som har erfarenheter och rekommendationer i denna fråga

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

surjämten  
#235042 Jag tycker Nikings förslag känns rimligt.
Känns som ett förslag som är acceptabelt för bägge parter.
Det som möjligen kan diskuteras / krävas är återställning / återplantering.

Avatar Fallback

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

wrytter  
#235196 Med dubbla timmerpriset och slippa bet. drivningskostnader skulle jag nog kunna tänka mig att kunna stå för återväxten själv :???: men går dom med att stå för det också så klart man ska försöka, gratis är gott som man brukar säga :grin:

Avatar Fallback

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235234 Jag vet inget om det aktuella fallet men om man tänker lite längre än näsan räcker så kanske man kan fundera på vad det innebär att ropa efter för mycket , man själv kanske råkar ut för något liknande i framtiden , man kanske behöver nyttja grannens mark för överfarter eller liknande vid ett senare tillfälle,hur blir man bemött då? Är det inte bättre att diskutera fram ett pris när konjukturen va på topp o man kunde tänkt sig att hugga, skogen va ju avverkningsbar.
Jag är inte för att man ska kunna bete sig hur som hellst i skogen men nu har detta hänt o kommer hända.Men bästa lösningen är väl om båda parterna är nöjda?

Användarvisningsbild

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

towes  
#235239 Det beror enligt mig på vad allmänningen var tänkt användas till.

Var det produktionsskog som ändå skulle avverkats är "skogsrävens" förslag relevant (plus markeredning och plantering när de ändå gör grannens). Det kan ju rent av vara en god affär.

(Grannen bör för övrigt hållas utanför diskussionen då det är bolaget som felat.)

Var det däremot bostadsnära rekreationsskog med avsikt att stå kvar så är Nikings förslag högst relevant. Kanske rent av i underkant. En egen boendemiljö kan ej värderas i timmerpris.

Allt beror som sagt på vilka värden som gått förlorade för den drabbade. Beskriv gärna fallet lite bättre.

Användarvisningsbild

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235241 Jag tycker att mycket beror på hur väl gränsen var utmärkt, var den tydligt utmärkt, eller om grannen tydligt snitslat området som skulle huggas tycker jag att man skall klämma åt bolaget.

Om det inte fanns någon märkning tycker jag att grannen är medskyldig till överavverkningen, och man kan vara lite snällare mot bolaget...

Minsta man skall begära är väl aktuellt virkespris och inget avdrag för huggning / skotning...

Användarvisningsbild

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235248
Zixten skrev:Jag tycker att mycket beror på hur väl gränsen var utmärkt, var den tydligt utmärkt, eller om grannen tydligt snitslat området som skulle huggas tycker jag att man skall klämma åt bolaget.

Om det inte fanns någon märkning tycker jag att grannen är medskyldig till överavverkningen, och man kan vara lite snällare mot bolaget...

Minsta man skall begära är väl aktuellt virkespris och inget avdrag för huggning / skotning...


Hos oss är det helt otänkbart att skuldbelägga en markägare för överhuggning , identifiering och utmärkning av rågångar innan avverkning är köparens ansvar .

Avatar Fallback

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235261
Niking skrev:Dubbla timmerpriset utan avdrag för avverkningskostnad?
/Niklas


Bolaget här erbjuder det som praxis vid gränsöverskridande.

Avatar Fallback

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235264
Zixten skrev:
Minsta man skall begära är väl aktuellt virkespris och inget avdrag för huggning / skotning...


Blir det så billigt så behöver ingen bry sig om några rågångar. Rejäla rotposter betalas mera än så. :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

elis  
#235280 När man läser en del av svaren ovan så förstår man varför skogsägare är en så svag och utsatt part.

Avatar Fallback

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235297
Zixten skrev:Minsta man skall begära är väl aktuellt virkespris och inget avdrag för huggning / skotning...
Om detta är någon vanlig norm är det signal om att skogsägare är för toleranta inför det lättsinne bolag visar till ordning och reda.
- Bara för någon vecka sedan hade skogsägare fått besked från inköpare att "maskinen har gps så gränsen fixar skördaren".

Användarvisningsbild

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235308
Bertilsson skrev:- Bara för någon vecka sedan hade skogsägare fått besked från inköpare att "maskinen har gps så gränsen fixar skördaren".


Hö hö, låter spännande. b-(
Inget för oss.

Användarvisningsbild

Re: ÖVERAVVERKNING VID RÅGÅNG

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235325
Bertilsson skrev:
Zixten skrev:Minsta man skall begära är väl aktuellt virkespris och inget avdrag för huggning / skotning...
Om detta är någon vanlig norm är det signal om att skogsägare är för toleranta inför det lättsinne bolag visar till ordning och reda.
- Bara för någon vecka sedan hade skogsägare fått besked från inköpare att "maskinen har gps så gränsen fixar skördaren".


Att medelst GPS sätta ut gränser från en digital fastighetskarta är ett vågspel. Lätt att det blir galet om man inte ser upp. Detta av två skäl:

1. Gränserna på den digitala fastighetskartan är inte juridisk bindande, utan dessa kan ofta ligga 5-50 m fel.

2 Noggrannheten hos en vanlig frilufts-GPS är låg i en äldre skog, ofta inte bättre än 20-30 meter. Ibland ännu sämre p.g.a atmosfäriska störningar och dylikt.

Förhoppningsvis är det en noggrannare GPS hos skördaren, men då behövs någon form av korrektionssignal - som ofta överförs via GSM/3G! Att täckningen hos dessa nät över landsbygden lämnar mycket övrigt att önska, tror jag är väl känt på skogsforum. Utan korrektionssignal blir noggrannheten nästan lika dålig som hos en vanlig frilufts-GPS.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).