Uppvärmning

Hur montera dragbegränsare?

10 inlägg 18384 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur montera dragbegränsare?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235206 Hej på er!

Har lite för höga rökgastemperatur, och har läst att detta delvis kan åtgärdas med en dragbegränsare.

Funderar nu på att skaffa en sådan men vet inte riktigt var man monterar den och hur svårt det är....

Kan jag ersätta sotluckan i väggen med en ny lucka med dragbegränsare på?
I så fall hur svårt är det att ställa in dragbegränsaren så att den gör rätt jobb? Kan man göra det själv? eller behöver man speciella mätinstrument som man mäter draget med?

Eller skall den sitta där jag idag har rökgastermometern?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur montera dragbegränsare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235213 Tja, du kan antingen strypa införseln av luft eller strypa rökgången mellan pannan och skorstenen.

Jag skulle nog i första hand satsa på att strypa rökgången.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hur montera dragbegränsare?

anersimyra  
#235223 Eller,kontrollera/kalibrera termometern. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Hur montera dragbegränsare?

JensSkoog  
#235224 Känner eller vet du inte om non konsult eller rörmokare som är expert på det. Eldning är et hele som ska fungera tilsamman- luftinförsle, eldning, och rökgång. Jag skulle va mycket varsam med å strypa rökgången, da ville jag hellre strype luftinförsle, men det kann vara at du har en skorsten som av fysiska skjäl drar rent för mycket.

Avatar Fallback

Re: Hur montera dragbegränsare?

ulfgustav  
#235225 Hej Zixten.
Du kan med fördel sätta dragbegränsaren i sotluckan, det fungerar utmärkt. Se bara till att den enkelt kan plockas loss vid sotning.
Har själv monterat dragbegränsaren där och är mycket nöjd med funktionen.
Stryp framför allt inte som niking föreslår då får du problem

Avatar Fallback

Re: Hur montera dragbegränsare?

axwell  
#235231 För hög skorstenstemperatur kan man få av bla för mycket sot på värmekollekterande funktioner, sota pannan invändigt.

Montera turbulatorplåtar(sinusformade saker) som gör att pannan tar upp värmen bättre tack vare turbulens i luftströmmarna.

En dragbegränsare som "ulfgustav" beskriver plus om det ev. behövs ett speciellt efterspjäll där du planerade att ha dragbegränsaren.
Kommer inte ihåg namnet på detta specialspjäll.

Vad eldar du med ?

Avatar Fallback

Re: Hur montera dragbegränsare?

Rolfnilsson400  
#235235 En dragbegränsare fungerar enligt principen att den släpper in tjuvluft i skorstenen.
Den blandar upp rökgaserna med en del luft från pannrummet. Den sänker ju rökgastemperaturen om du har för mycket drag i skorstenen.
Börja med att kontrollera hur mycket undertryck du har i skorstenen vid eldning, är det för mycket så fungerar det med en dragbegränsare. Beror rökgastemperaturen på att pannan inte kan ta upp värmen från rökgaserna gör den ingen nytta, då är det turbolatorer som gäller (eller bättre sotning av pannan)

Användarvisningsbild

Re: Hur montera dragbegränsare?

JensSkoog  
#235243 Da gick det upp för mig vad en dragbegränsare är - inte annat enn vad vi hade i mitt hem när jag var pojk. Där var ett spjell på skorstenen som kunne öppnas eller stängs och som reglerade fyringen i ugnen. Om jag inte erindrar fel, så blev det ulagligt slik det va utførd. Misuppfattade och trodde det var en sak som innsnävrade rökgenomströmningen. Jag ska börja på Svenskkurs!

Avatar Fallback

Re: Hur montera dragbegränsare?

Qkeeper  
#242667 Finns färdiga dragluckor som passar i de klassiska sotlucksramarna

Avatar Fallback

Re: Hur montera dragbegränsare?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245794 http://www.tigerholm.se/default.htm

http://www.transtemper.se/newlook/index ... group=5000
Jag köpte KW Z150 eftersom den är lättdriven. Mejla eller ring till transtemper så kan dom ge förslag på något som passar. Dom var bra att ha att göra med och visste vad dom pratar om.

Jag monterade min på rökröret och den fungerar suveränt. Vissa har hört ett sjudande ljud i skorstenen när dom monterat dragluckan. Kan vara sot som förbränns när det kommer in rent syre kanske? Ny sotad skorsten eller en försiktig öppning av dragluckan för att förhindra skorstensbrand kan vara något att tänka på tills allt sot brunnit upp i skorstenen.

Här finns lite mer fakta
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11171

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).