Verkstan

längdmätning

19 inlägg 14941 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

längdmätning

nhtd80  
#235119 Hej!
Har i min ägo en gammal prototyp till en traktorprocessor från början av 80-talet.
Med rulldrift och starvinsch. Som kap sitter det en hydrualdriven "motorsåg".
Arbetsgången nu är att jag matar igenom stocken och bedömmer längden på ett ungefär, och går sedan till änden på stocken och fäster måttbandet för att sedan konstatera att jag bedömmt fel och får mata om innan jag kan kapa. Funderar på att tillföra någon form av längdmätning. Maskinen är som sagt en prototyp och funktionen är halvdan, vill därför inte lägga en massa pengar på den, utan är ute efter en enkel och funktionell lösning som går att bygga själv. Någon som gjort något liknande? Förslag på lösning?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: längdmätning

rikard_e  
#235123 Hejsan skulle vara intressant hur den ser ut och vad det är för fabrikat.
Står du ute och kör maskinen eller sitter du i hytten och kör?

Användarvisningsbild

Re: längdmätning

Mäki  
#235141 Det går säkert att tillverka allt möjligt mera och mindre tekniska prylar, men om du kör maskinen från utsidan vilket jag tror du gör när den är
så pass gammal, går det inte att fästa ett stock måttband med
krok i stockänden innan du matar ut stocken och på så vis inte behöver gå till änden och fästa mått bandet?
Har du modellen med en vikbar pigg som är fjäderbelastad så är det bara att rycka loss den innan du kapar och på så vis minimera gåendet. :-\

Användarvisningsbild

Re: längdmätning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235174 Mkt intressant mackapär, bild vore skoj förstås.
Mitt förslag är ett tandat hjul med känd omkrets tex 32cm och ett märke på hjulet
så man ser när det gått ett varv =1meter, det kan ju vara ansatt med fjädertryck.

Användarvisningsbild

Re: längdmätning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235178 http://www.lightinthebox.com/sv/sunding ... 27922.html

Sen kanske man kan sätta en enklare cykeldator på den så man får nollningsbart räkneverk.
Den ovan är trådlös och kostar 70:-

Avatar Fallback

Re: längdmätning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235180 Antar att du kör i huvudsak massaved. Då kör du fallande längd och bryr dig inte. 8)

Användarvisningsbild

Re: längdmätning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235189
Slurfi skrev:http://www.lightinthebox.com/sv/sunding-tradlos-vattentat-cykeldator-med-lager-switch_p227922.html

Sen kanske man kan sätta en enklare cykeldator på den så man får nollningsbart räkneverk.
Den ovan är trådlös och kostar 70:-


Tvivlar starkt på att det skulle funka i praktiken för just virkeslängdmätning:

1 Cykeldatorn kan bara räkna hela antalet hjulvarv, alltså varje gång som magneten passerar givaren. Cykeldatorn kan heller inte skilja på om du kör framåt eller bakåt med processorn.

2 För att ge en pålitlig längdmätning för sågning av massaved och timmer enligt föregående punkt, måste mäthjulet snurra ganska många varv/massavedlängd. Alltså krävs ett mycket litet mätarhjul för att överhuvudtaget få en längdupplösning på några dm. (Helst bör vi ner mot cm-noggrannhet?).

3 Cykeldatorn torde vara anpassad till de hjulstorlekar som är relevanta för vanliga cyklar, alltså 16-29" hjul. För att kunna beräkna längden med hjälp av ett litet mäthjul, fordras alltså en del huvudräkning (alternativt en del knapptryckande på en miniräknare).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: längdmätning

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235195 En ide kanske.https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 4BpFBITQCA 🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: längdmätning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235197
Mikael skrev:En ide kanske.https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 4BpFBITQCA 🤷‍♂️

"Perfekt för mätning av längre sträckor" står det i beskrivningen. Då är den nog in te så bra på att mäta tremeters-längder. Jag tror nog mera på cykeldatorn, det är ju bara att växla upp den lite så man får ett antal tick per meter.

Användarvisningsbild

Re: längdmätning

totte  
#235205 16 cm hjul, fem magneter, då räknar cykeldatorn dm.

Användarvisningsbild

Re: längdmätning

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235226
th skrev:
Mikael skrev:En ide kanske.https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 4BpFBITQCA 🤷‍♂️

"Perfekt för mätning av längre sträckor" står det i beskrivningen. Då är den nog in te så bra på att mäta tremeters-längder. Jag tror nog mera på cykeldatorn, det är ju bara att växla upp den lite så man får ett antal tick per meter.


Mäter väl ner till en decimeter.

Avatar Fallback

Re: längdmätning

nhtd80  
#235229 Tack för svar!
Maskinen är tillverkad av Huma och är förmodligen deras första prototyp. De tillverkade på 80 talet en maskin som ser ut som Hypros maskiner. De finns ju bara några mil ifrån varandra. Så det är ganska tydligt var Hypro senare fick sin inspiration ifrån. Jag kör maskinen utifrån och gör som Mäki skrev och fäster ett måttband i änden på stocken innan jag matar ut. Problemet är att utlösningskroken löser ut i så gott som alla fallen. Jag har ca 70% tallskog som inte är så svårkvistat och kör därför en hel del stock igenom maskinen. Skotningen sker med farsan Alstor som har en ganska kort kran. Brukar inte hugga längre än 4,3 meters stockar. Har själv varit inne på ett fjädrande hjul kopplat till någon form av urverk. Problemet med flera av urverken är att de inte hänger med när stocken backas av någon anledning. Ibland måste stocken gå igenom för att kvistas om eller ibland så är det en krök på den som gör att jag vill aptera en kortare stock än vad jag har matat igenom.
Ska försöka lägga in några bilder på skapelsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: längdmätning

Tosca  
#235268 Du kanske ska titta på Rottnes lösning på blondinsnokarna.

Avatar Fallback

Re: längdmätning

Nicklas 5445  
#260508 Skulle tro att det är ett likadant aggregat vi har. Där har vi niabs längdmätning!

Avatar Fallback

Re: längdmätning

nhtd80  
#260712 Jag har prototyp nummer noll! Så allt var inte som på den färdiga produkten. Jag håller just nu på med ett försök till längdmätning. där jag försökt montera på en teleskoparm som jag kan fälla ut till 4,30.
Med två ridspön monterade. Första vid 3,0 och den andra vid 4,30.
Tanken är att stocken ska stöta mot ridspöt och på så sätt visa att jag fått ut tillräcklig längd.
Första försöket med plaströr har misslyckats, och nu håller jag på med fyrkantsrör i järn istället.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).