Gallring

Rationalisering i första gallring

25 inlägg 15310 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

charger  
#234883 Hej det pratas en hel del om överskott på massaved, ja priset är lågt men det så kallade
överskottet ligger inte vid avlägg och ruttnar,utan det torkar som självgallring i alla oröjda
skogar,eller så växer det vidare i skötta bestånd och blir till hyggliga men stamtäta slutavverkningar
En skogsägare gallrar knappast välröjda bestånd utan att få några tior per fub i netto.
massavedspriset kan knappast sjunka under avverkningskostnaden,då kommer ju inte en pinne fram.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234899 I absolut värsta fall så behöver inte massaindustrin mer ved än som faller ut vid slutaavverkning. Då kan vedpriset sjunka ner till i princip skotningskostnaden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234905 Tycker det verkar brist om vartannat på sortiment. Dom gjorde en sjukt klen gallring en bit från mig och sen en slutavverkning nån km bort. Där ligger timret kvar på hygget sen 2 veckor och massan försvann som blixten.

Användarvisningsbild

Re: Rationalisering i första gallring

machonisti  
#234912 Det är väl som farsan sa "he e en dag eftä vart vis" och menade då svängningarna i storbolaget han skotade för.

Användarvisningsbild

Re: Rationalisering i första gallring

svampbob  
#234919
machonisti skrev:Det är väl som farsan sa "he e en dag eftä vart vis" och menade då svängningarna i storbolaget han skotade för.


Tänk att det är samma dialekt på andra sidan viken.

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

charger  
#234922 Det häringa att dammsuga varenda sketet hygge på grot kan väl inte vara så nyttigt i längden
då näringen behövs i marken,klen massaved går utmärkt att elda och skapar avsättning till
hyggligt pris enl tidigare inlägg.Skogsägare i landet kanske gör bättre i att låta groten ligga
kvar och på så sätt skapar avsättning för klenvirket.

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

rikard_e  
#234926 Priset på massaved har ökat med 40-50 kronor m3fub


Pratade med Vida idag, dom ville inte köpa grot iaf, det var dom mätta på,

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

alias  
#235043
rikard_e skrev:Priset på massaved har ökat med 40-50 kronor m3fub


Pratade med Vida idag, dom ville inte köpa grot iaf, det var dom mätta på,


Till vilka nivåer då?

Avverkade i våras och fick 300 kr/m3fub för barr och 370 kr/m3fub för björkmassaved.

Priserna än inklusive 20 kr certifieringspremie och jag räknar med att få ca 3 % i efterlikvid, då virket gick till Södra (leveransvirke och inga storlekspremier).

Ligger Vida 40-50 kr över dessa priser ska jag överväga att sälja till dem.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235056
charger skrev:Det häringa att dammsuga varenda sketet hygge på grot kan väl inte vara så nyttigt i längden
då näringen behövs i marken,klen massaved går utmärkt att elda och skapar avsättning till
hyggligt pris enl tidigare inlägg.Skogsägare i landet kanske gör bättre i att låta groten ligga
kvar och på så sätt skapar avsättning för klenvirket.


Det där brukar jag också predika. :smile: Då är vi i alla fall två. :mrgreen:
VÅGA VÄGRA GROT!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

rikard_e  
#235891
alias skrev:
rikard_e skrev:Priset på massaved har ökat med 40-50 kronor m3fub


Pratade med Vida idag, dom ville inte köpa grot iaf, det var dom mätta på,


Till vilka nivåer då?

Avverkade i våras och fick 300 kr/m3fub för barr och 370 kr/m3fub för björkmassaved.

Priserna än inklusive 20 kr certifieringspremie och jag räknar med att få ca 3 % i efterlikvid, då virket gick till Södra (leveransvirke och inga storlekspremier).

Ligger Vida 40-50 kr över dessa priser ska jag överväga att sälja till dem.

MVH
Alias



Vidas prislista 2012

tall- och grantimmer 550 kr m3fub
Massaved stdl 3m barr 295 kr m3fub.

När jag sålde fick jag en del tillägg

Får väl se hur dom ligger till detta år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).