Motorsåg och handhållet

Hålla vasst -kedjeslip-tips och trix

38 inlägg 28391 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234805 Motorsåg används titt som tätt inom Byggnads och markarbeten.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

svampbob  
#234810 Jag har inte vågat ta ut någon motorsåg på bygget i år pga kraven i den nya AFSen. På byggsidan används ju elkedjesågar rätt flitigt. Förmodar att det inte finns några krav på motorsågskort där.

Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Tosca  
#234811
svampbob skrev:Jag har inte vågat ta ut någon motorsåg på bygget i år pga kraven i den nya AFSen. På byggsidan används ju elkedjesågar rätt flitigt. Förmodar att det inte finns några krav på motorsågskort där.

Jodå, du har samma krav även när den är eldriven.

Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234842
Mange skrev:Kan inte komma på nåt jobb en motorsåg skulle vara bättre än de verktyg som normalt används.
Möjligen special grejer i håltagnings sidan...

Kanske inte så vanlig användning, men att ta upp dörr- eller fönsteröppning i en timrad vägg :?:

Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

rikard_e  
#234847
Mange skrev:
rikard_e skrev:
Har du aldrig sett motorsåg på byggen? Vad är mer lämpligt menar du?

Jo, det har jag sett. Men inte yrkesmässiga byggare.
Finns så många verktyg som lämpar sig bättre på byggen. Kan inte komma på nåt jobb en motorsåg skulle vara bättre än de verktyg som normalt används.
Möjligen special grejer i håltagnings sidan...

okej, jag har sett det några gånger på byggarbetsplats, dom var inga amatörer iaf.
Nu brukar jag inte serva brandförsvarets bilar, men i två brandbilar där jag behövde laga luckorna så stod det 2 motorsåg i vardera bil. Men skitsamma, inget denna tråden handlar om. Ville bara ge alternativa förslag till slipning.

Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234855 Jag förstår vad du vill komma till.
Motorsågarna i räddningstjänst har ofta Karbid Kedja.
viewtopic.php?f=12&t=4500
Det är ingen lysande skär hastighet, kanske men de maler itu det mesta.
Dyrt som bara den...

Timerhus byggare kan jag förstå..
Säkert nåt annat speciellt med.
Men på vanligt bygge i de normalt byggda husen kan jag fortfarande inte se vad fördelen skulle vara med motorsåg.
Finns massor med bättre lämpade verktyg..

Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Mariaskogsrået  
#234965 Ojdå, här e man iväg o välter enar några dagar o så plötsligt är det mängder att läsa, trots att vissa delar är inte riktigt är om kedjeslipar :lol: Hoppas jag får med o svara på allt jag tänkt!

Stegmaster du satt ju på facit där för både gind o triple, combi har jag inte heller något pris eftersom den inte var aktuell till motorsågskedjor.

Mange: intressant fundering! Har givetvis oxå funderat i dessa banor. Det är fullständigt omöjligt att räkna ut antal kedjor. Ena gången stenkör man två gånger/tank andra gånger kan jag köra sju tankar utan att slå gnistor men enarna i sig tär ändå hårt på kedjan. Drar givetvis över den varje gång jag tankar! men tillslut blir det omöjligt att få den riktigt riktigt vass o det kostar för mycket humör, energi o tid att inte har en rejält vass.... Det enda sättet som är helt enkelt att räkna på är ju att lämna in för slipning och min återförsäljare tar 40 kr/kedja så om jag räknat rätt blir det 375 kedjor till 15000 är intjänat... Vi är tre som kör så kommer rätt lätt upp i den mängden. Räknar man så in tid o kostnad att lämna in kedjorna så blir det ju ändå färre och strulet med att de inte har öppet varken när man kör iväg eller kommer hem :sad:

Som jag skrev i första inlägget så har jag testat ett par oilomatic duro och de var sönderslagna/slöa efter tre tankningar. Körde i sten med den ena av dem men inte den andra vad jag vet(blir ju inte gnistor på samma vis som med vanliga så lite svårt att veta).Har lämnat in dem för att de ska kolla om det kan varit måndagsex men annars är det inte värda 550:-

Simba: intressant inlägg! Svår att manuellfila? Låter lite oroväckande ju... Ska googla på Jolly, menar du att du drar över den på samma sätt som man drar över en ny kedja? Har aldrig lämnat in en kedja för slipning men är det samma sak där att de blir svårfilade? (Hmm, måste nog testa det)

Ja, självklart måste man ha körkort även för eldrivna sågar... Enligt afsen ska man ju ha körkort för den nivån man professionllt sågar på c för övergrova/vindfällen och f för plåt :ugeek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234969 Problemet vid All maskinslipning är att har man för hög slipkapacitet så blir tanden varm.
En maskinkedja har mycket större massa och tål därmed mer värme.
Man kan tillex. blåslipa en maskinkedja för att sen köra den ett varv till för att få bort det blåa,den kedjan fungerar sisådär på en skördare.

Ett annat problem med en Markusson är att motorn går bara en väg.
En stensågad kedja ger då grader på ena sidan,vilka måste filas bort manuellt.
Har då tanden tagit värme är det inte så enkelt.

En Jolly (Oregon,kärt barn har många namn) så kan man köra motorn åt bägge hållen samt mata på försiktigt.
Ok,den är ju inte automat,men det är den jag använder.
Men testa med att sända in några redigt stenkörda kedjor,fråga sen vilken slip samt slipskiva.

Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Mariaskogsrået  
#234972 Tack Simba för intressant läsning! Är som du förstått helt rookie på maskinslipområdet så värdesätter ditt uttryckliga svar :smile:

Ska testa lämna in en för går det inte att fila manuellt efter så är det ju inte alls något alternativ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

stegmaster  
#235032
Simba skrev:Ett annat problem med en Markusson är att motorn går bara en väg.

Det er vel i så fall inte bara Markusson som har det "problemet", för så virker vel alla proffsliper, even dom i 100tkr klassen???

Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235036 Största problemet med maskiner är samma som med filar...
Nån ska köra dem, de gör det inte själv. Kunskap och erfarenhet behövs i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235045 Kul tråd!

Jag har en sån här: http://www.logosol.se/skarutrustning/kedjesliprobot/

Det är Markusson som gör den åt Logosol.
Skillnaden mot de helautomatiska är att man måste svänga över sliphuvudet för att ta andra sidan!
Jag får mycket bra resultat när jag slipar med denna!

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Mariaskogsrået  
#235081 Tack för alla vinklar :wink: Inser att det krävs träning om det skulle bli kedjeslip en dag men just nu känns det som att det enklaste är att fila för hand :surp:


Vesslan, funkar det att fila manuellt utan bekymmer efter din maskinslipning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

stegmaster  
#235101 Håller fast på mina åsikter om slipmaskiner. :wink:
Om man inte er osedvanlig kresen, så er det inga problem med slipmaskiner.
Hur skulle slipverkstader klara sig annars??
Tror inte dom handfiler kedjor före leverans til kund.
Sjalv har jag inte tatt i en handfil, sedan jag köpte slipmaskinen för 6-7 år sen.
Blir mycket bättre en vad jag får til med en handfil (det säger givetvis lite hur bra jag er på at handfila). :mrgreen:
Dessutan er det veldig smidig och kunna slenga kedjan til vedmaskinen i slipen varannan dag, och alltid ha en toppen kedja.
Ingen handfilning mer her inte. 8)

Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235112
stegmaster skrev:Blir mycket bättre en vad jag får til med en handfil (det säger givetvis lite hur bra jag er på at handfila).


Jag tycker nog det är det är det som gäller. Hitta nåt som funkar och arbetssätt man är nöjd med, oavsett verktyg.

Resultatet ska man ALDRIG vara nöjd med. Det går ALLTID att förbättra, i oändlighet.

Det är kunskap och träning som ger bra resultat (oavsett verktyg).

Hur det ska se ut?
Hur det kan se ut?
Hur får jag till det?

Jag har provat en del maskiner och hävdar att ingen av dem har vetat hur det ska Köras.
Provat massor med filar och ingen av dem har heller vetat hur de ska fila.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).