Bioenergi

Hantering av ved som huggs nu.

35 inlägg 68559 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

skogsbonne  
#190454 tror inte det spelar någon roll gör när du har tid och så är det inte lika kalt om fingrarna nu heller

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

skogsflane  
#234706 hur är det med maskinhuggen sommaravverkad björk? det brukar ju slita bort en del bark/näver

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234713
skogsflane skrev:hur är det med maskinhuggen sommaravverkad björk? det brukar ju slita bort en del bark/näver


I sommar har det gått kanon att kapa sådan ved. Dom klena stammarna var mer eller mindre helt barkflängda. Således var dom halvtorra vid kapningen. Dom grövre stammarna har lite mer kvar att torka. Men när dom väl blir spräckta så har det torkat bra pga denna sommaren.

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Camwood  
#345110 Känner att jag måste komplettera !! Obarkat rundvirke i normala stocklängder som man vill rädda till ved eller sågtimmer och inte har tid att ta hand om på en gång måste hållas så blöta och kalla som möjligt för att inte börja brytas ned. Allså tvärt om vad många har skrivit här i tråden. Lägg virket så närma backen som möjligt utan att få på jord o grus på virket och packa tätt. Täck över med plast eller pressar. (helst med små hål i så regnvattnet kan sippra in) Och slutligen absolut inte i solen!
Så kan virket klara sej något halvår eller ett år med gynnsamnt väder.
Knepet här är att hålla virket så syrefattigt och kallt som möjligt (därför är närma backen bra)
Björken klarar sej allra sämst som tidigare sagt i tråden och är i princip helt omöjligt att lagra annan tid en på vintern! Men ju grövre virket är desto bättre klarar sej det.
Förr så lagrade man virket nedsänkt i vatten men nu så bevattnar man virkesvältorna.
Men att lagra björk så att det är oskadat av lagring så räcker det inte med bara vatten utan det måste vara riktigt kallt. Vilket är nästan omöjligt under vår o sommar tid. Om man har tid och lust så kan man på vintern täcka vältorna av björk med snö och slutligen täcka med sågspån!! Då kan virket klara flera månader av lagring in i sommarvärmen.
Björk som avverkats av en skördare och en stor del av nävern har ramlat av kan torka även okapat och oklyvet men knappast i en stor välta och bara under väldigt gynnsamma omständigheter.
Asp och ek verkar klara sej bäst av lövträden att lagra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Dannegranne  
#373053
mattehow skrev:Har fått ett parti virke av grannen som jag har börjat klyva nu, men jag har några funderingar om detta. den ved jag kapar och klyver nu och som kommer att ligga ute under vintern, ska den täckas med presenning, eller spelar det ingen roll.
Dom stockar som jag inte inte hinner ta hand om är det bättre att kapa upp dom i bitar, eller spelar det heller ingen roll, och samma sak där ska det täckas över med presenning under vintern, hur länge kan man ha en stock liggande innan den måste börja kapas och klyvas. Har ett Pilke 60 som kapar och klyver med transportband, får hemskt mycket spån som följer med klabben upp på transportbandet,och sen fastnar på den hur kan man undvika
det, har för mig att det finns coromant klingor, minskar man problemet då eller är det att stocken är för fuktig eller vad kan man göra, många frågor och funderingar
, men är ganska ny på vedhantering.
Mats


Man bör definitivt täcka!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).