Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Big foot och kedjor?

25 inlägg 9617 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234611 Ja, de breda däcken är ju främst till för öka bärighet och grepp på mjuk mark. Det är då i varje fall mitt syfte med dem. De ökar komforten och stabiliteten i skogen också, tycker jag. Men just sten, där är det svårt när det är uppför. Blir gärna snabbt en grop framför stenen och sen är det kört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Big foot och kedjor?

Hema  
#234614 Nu kommer jag inte på namnet saken, men för att köra över små bäckar och mindre diken, kan man ta o göra små buntar av granris som man lägger i vattendraget och när man sedan är klar, drar man upp bunten (kommer inte på namnet på dessa bunten). Du skulle inte på liknande sätt kunna lägga en bunte framför en problematisk sten? kanske kan ha med dig ett par buntar och lägga ut vid behov?

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

anersimyra  
#234625
Hema skrev:Nu kommer jag inte på namnet saken, men för att köra över små bäckar och mindre diken, kan man ta o göra små buntar av granris som man lägger i vattendraget och när man sedan är klar, drar man upp bunten (kommer inte på namnet på dessa bunten). Du skulle inte på liknande sätt kunna lägga en bunte framför en problematisk sten? kanske kan ha med dig ett par buntar och lägga ut vid behov?


RISVASE :?:

Avatar Fallback

Re: Big foot och kedjor?

Hema  
#234626 Jaa så kanske det heter, tack :)

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

anersimyra  
#234631
Uvskogen skrev:Ja, de breda däcken är ju främst till för öka bärighet och grepp på mjuk mark. Det är då i varje fall mitt syfte med dem. De ökar komforten och stabiliteten i skogen också, tycker jag. Men just sten, där är det svårt när det är uppför. Blir gärna snabbt en grop framför stenen och sen är det kört.

Jag körde med mina kedjor på Botkyrka motorbana, flera partier är rent berg och väldigt brant, jag var ensam om att köra uppför i krypfart :grin:

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234644
anersimyra skrev:
Hema skrev:Nu kommer jag inte på namnet saken, men för att köra över små bäckar och mindre diken, kan man ta o göra små buntar av granris som man lägger i vattendraget och när man sedan är klar, drar man upp bunten (kommer inte på namnet på dessa bunten). Du skulle inte på liknande sätt kunna lägga en bunte framför en problematisk sten? kanske kan ha med dig ett par buntar och lägga ut vid behov?


RISVASE :?:


Brukar man väl lägga i sjön så att fisken ska trivas. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

anersimyra  
#234649
Mikael skrev:
anersimyra skrev:
Hema skrev:Nu kommer jag inte på namnet saken, men för att köra över små bäckar och mindre diken, kan man ta o göra små buntar av granris som man lägger i vattendraget och när man sedan är klar, drar man upp bunten (kommer inte på namnet på dessa bunten). Du skulle inte på liknande sätt kunna lägga en bunte framför en problematisk sten? kanske kan ha med dig ett par buntar och lägga ut vid behov?


RISVASE :?:


Brukar man väl lägga i sjön så att fisken ska trivas. :grin:
:grin: :grin: bara att ta med vasen till fisketuren efter jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234702 Liten utvidgning från ämnet. Någon som provat med enbart kedjor på ena axeln på en fyrhjuling kontra på båda. Stor skillnad eller? Vilken axel tror du är bäst om det i första hand handlar om uppför utan last och nedför med last (med broms på vagnen).

   TS
Avatar Fallback

Re: Big foot och kedjor?

Hema  
#234714 Jag vet inte om det finns någon risk, såsom det har diskuterats här på forumet att köra med kedjor endast fram på en traktor och vad det finns för risker med det?

Jag hade 4 kedjor, men de passa endast bakhjulen, så jag har bara testat bak, men säger nog ändå att väljer man bara en axel hade jag valt bak. Vill du ha ökad styrförmåga, går det väl alltid att lägga mer vikt fram och/eller se till att lasten på vagnen hamnar så mitt på hjul/boggiaxeln som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

anersimyra  
#234716
Uvskogen skrev:Liten utvidgning från ämnet. Någon som provat med enbart kedjor på ena axeln på en fyrhjuling kontra på båda. Stor skillnad eller? Vilken axel tror du är bäst om det i första hand handlar om uppför utan last och nedför med last (med broms på vagnen).
På bakhjulen !!! Jag hade TB kedjor fram och kedjor av "Nyvabtyp" bak, inte kul med bra grepp fram och "såpa" på bakhjulen :surp: :surp: :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).