Motorsåg och handhållet

.325-kedja på Stihl MS 361?

55 inlägg 29747 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234556 behåll du din 3/8 utrusting i din låda! jag lovar att du vill ha dom förr eller senare! :grin: jag har massor med 3/8 svärd o kedjor till div stihlsågar.....och husqvarna också för den delen!men jag tänker aldrig sätta 325/9kuggs drev på en 361 eller 362!.....det blir bara en broms enligt mig! jag körde det på min 361 ....i några minuter innan jag bytte tillbaka till 3/8 !! vill du ha bra "ryt" i sågen som alternativ så använd 3/8 picco med 8 kuggsdrev! :grin: ..men inte 9 kuggs 325!! :surp:

325 är är enligt mig helt värdelöst på på 361 med tanke på 9 kuggsdrevet!...men nu har du investerat en massa pengar i det så jag förstår att du vill såklart försvara det! och om du nu gillar det så för all del använd det! det blir nog jättebra.......för dig! :smile: vi får väl se hur nöjd du blir?

jag uppmanar alla andra att använda sökfunktionen här på forumet innan dom handlar svärd å kedjor till div sågar eller kollar trådar som klart tar upp saker å ting i detta ämne......så slipper ni bli missnöjda!....kolla med dom som vet vettja! :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234557
Rollomatic skrev:Ok, "Huggarn", du har dina erfarenheter och jag har mina...

Vill du köpa min 3/8-utrustning så är prylarna till salu. Bättre att någon annan får nytta av det än att det blir liggande här i en låda...



vad har du för erfarenhet av att köra 325, 9 kuggsdrev på 361 då? berätta dina erfarenheter?

Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234559 :lol: nej det är som vanligt! folk tror att bara kedjehastigheten går upp så tror dom att det blir sååååå effektivt!! ...men nej.....lyssna inte på oss som vet nåt om det för all del!.....men ....ni kommer att bli varse om den saken...var så säker! :wink:

Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234563 utmana mig gärna när det gäller stihlsågar och dess svärd å kedjor om ni vill.....jag har använt dom alla å provat alla möjliga och omöjliga svärd & kedje kombinationer!....i daglig drift som "proffs"...jodå det låter fint...men så är det!......å första frågan är? :roll:

Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Rollomatic  
#234576 Har tillräckligt med erfarenhet för att konstatera att detta är den kombination som jag länge sökt. Finns heller inget behov för mig att "försvara" inköpet då resultatet är helt lysande! Hade så inte varit fallet skulle jag ha meddelat detta också, garanterat.

Förmodligen har vi olika åsikter för att vi använder sågarna på olika sätt, typ olika sorters jobb och förmodligen skillnader i sågteknik kan jag tänka mig.

Som jag skriver tidigare så upplever jag verkligen inte att sågen skulle bli "trött" med den kombination som jag redovisat (18-tum och .325 + 9T). Grov kapning och instick i full svärdslängd går som en dans utan minsta tvekan från min 361:a :grin:

Utmana dig? Ska väl isåfall vara en match i precisionsfällning :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235356
Huggarn skrev:utmana mig gärna när det gäller stihlsågar och dess svärd å kedjor om ni vill.....jag har använt dom alla å provat alla möjliga och omöjliga svärd & kedje kombinationer!....i daglig drift som "proffs"...jodå det låter fint...men så är det!......å första frågan är? :roll:


Hei Huggarn! første spørsmål er kva for skjæreutstyr brukar du på dine sager ? Har du ikkje 261 og 361 eller 362 eller er den siste solgt? Kom gjerne med ett utfyllande svar! Selv har eg prøvd picco med runde hjørner, samt stihl heil og halvmeisel i både .325 og 3/8. (RMC og RSC) Desverre så synes eg at eg aldri/sjelden fekk stihl kjedene skikkelig kvasse (vasst) slik at eg gjekk tilbake til oregon 21 bpx. Savna også ryttarmall som fungerte skikkelig på stihl kjedene liker bedre oregon sin platt mall som justerer kvar enkelt tann, men kom med dine kjeder du så me får høyra kva du liker og korleis du gjer det, er nyfiken.

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235357
SawTroll skrev:
can skrev:Jo veden var heilt rein. Kjede var filt på den måen at eg følgte slagmerke bak på tann dvs ca 25 grader. Ryttarane på soft og ein del haukenebb brukte ei nesten ny oregon fil.

Det høres jo bra ut, vet ikke hvorfor det ikke ble bra resultat da, selv om de 25 gradene med fordel kunne økes til ca. 30 (ingen stor sak).

Er du sikker på at du brukte riktig mal for det aktuelle kjedet? Det finnes mange forskjellige, for forskjellige kjeder. :?:


Eg filte uten mal på frihand, bruker aldri mal på tenna berre på ryttarane, no er jo dette ei stund sia men meiner å huske at det ikkje var mykje dårligare enn 21 bpx. Men trur eg får konsentrera meg om bpx kjeda har vist nok med å få den skikkelig skarp.

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

SawTroll  
#237310 Jeg finner hel-meisel kjeder lettere å file riktig enn halv-meisel, da det er lettere å se hva du gjør med fila.....

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Såg Sågsson  
#237849 Denna skall köras med 3/8 0.375 kedja ... .

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

SawTroll  
#237923
Såg Sågsson skrev:Denna skall köras med 3/8 0.375 kedja ... .

"Skal" er vel å ta litt hardt i? :?: .

Stihl anbefalte 3/8x7, 3/8x8 og .325x9 - men selv har jeg aldri brukt .325 på min, og ser ingen grunn til å gjøre det.
Allikevel bør .325x9 fungere bra med med korte sverd, siden 3/8x8 gjør det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).