Motorsåg och handhållet

.325-kedja på Stihl MS 361?

55 inlägg 29751 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

SawTroll  
#221392
Rollomatic skrev:Du har helt rätt "SawTroll". Navet på MS 361 är ju den stora varianten och då erbjuds bara ett sorts ringdrev för .325 och det är 9T. I vart fall är det så enligt IPL, # 0000 642 1239

På tidigare modeller typ MS 360, 036, 034 osv. så verkar dock Stihl ha använt det mindre navet.



Ikke bare enligt IPL - det er ikke mulig å lage et .325x8 drev for det store (egentlig "standard") navet, det blir interferens mellom "driver tangs" og "splines". 3/8x7 går bare på grunn av at antall "kugg" er det samme som antall "splines" på navet.

Størrelsen på navet på 036 etc varierte med tid og marked. "Mini", "small" og "standard" er alle tilgjengelig, "small" fra Oregon, ikke fra Stihl.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221402 Har ikkje lest heile tråden men har kjørt mykje 361 med .325 oregon kjede, slik gjorde eg det:

Tok ett 13 tomms sverd fra 260 saga og ett 56 dl oregon 21BPX kjede samt ett 9 kuggs .325 drev.
På grunn av det store drevet så går ikkje kjedet på iverfall ikkje når det er heilt nytt, før det har strekt seg. Måten eg løyste det på var rett og slett at eg tok ei flatfil og filte litt av sverdet, den delen som er inn mot drevet slik at det blei kanskje ein halv til ein cm kortare. Det har fungert heilt utmerka både til kvisting og kapping. Hadde det ikkje vært for at stihl har så dyre sverd så hadde eg nok hat eit 15 tomms .325 sverd og med 1,5 mm spor. vil tru at stihl 361 med .325 deling fungerer like bra som ei HVA 560 xp med .325 deling, som jo sistnevnte har originalt, einaste er at på lengre sverdlengder får kanskje 361 problem pga det store drevet og at ein kanskje må fuska litt for å få ting til å fungera slik som eg har gjort pga forskjellig antall drivlenker på ulike sverdlengder, men har ein ei 361 sag fra før så..

Har prøvd RMC OG RSC samt picco med runde hjørner pluss oregon 75 lpx på saga men må sei at eg synes at ho skjærer fortast med 21 bpx oregon kjede

Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Rollomatic  
#221406 Tack "SawTroll" och "Can" för intressanta och bra synpunkter!

Vad gäller 361:ans styrka så har inga tvivel på att den lätt skulle orka med 9T + .325 + 15-tums svärd. Körde tidigare en HVA 238 SG med 7T + .325 + 15-tums svärd och det var inga som helst problem trots att det är en betydligt klenare maskin.

Som framkommit tidigare så har det sagts att det kan behövas tillägg av en länk om man väljer ett 9T-drev. Detta stämmer ju också väl med "Cans" erfarenheter vilket kanske talar för att det är ett bättre alternativ att välja ett 8T-drev från Oregon så man direkt kan använda standard 62 DL på ett 15-tums svärd.

   TS
Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

SawTroll  
#221414
can skrev:Har ikkje lest heile tråden men har kjørt mykje 361 med .325 oregon kjede, slik gjorde eg det:

Tok ett 13 tomms sverd fra 260 saga og ett 56 dl oregon 21BPX kjede samt ett 9 kuggs .325 drev.
På grunn av det store drevet så går ikkje kjedet på iverfall ikkje når det er heilt nytt, før det har strekt seg. Måten eg løyste det på var rett og slett at eg tok ei flatfil og filte litt av sverdet, den delen som er inn mot drevet slik at det blei kanskje ein halv til ein cm kortare. Det har fungert heilt utmerka både til kvisting og kapping. Hadde det ikkje vært for at stihl har så dyre sverd så hadde eg nok hat eit 15 tomms .325 sverd og med 1,5 mm spor. vil tru at stihl 361 med .325 deling fungerer like bra som ei HVA 560 xp med .325 deling, som jo sistnevnte har originalt, einaste er at på lengre sverdlengder får kanskje 361 problem pga det store drevet og at ein kanskje må fuska litt for å få ting til å fungera slik som eg har gjort pga forskjellig antall drivlenker på ulike sverdlengder, men har ein ei 361 sag fra før så..

Har prøvd RMC OG RSC samt picco med runde hjørner pluss oregon 75 lpx på saga men må sei at eg synes at ho skjærer fortast med 21 bpx oregon kjede



Du må prøve LPX, i stedet for BPX!

Ellers, så vil jo din metode føre til at det allerede korte 13" sverdet blir enda kortere - det riktige er å bruke kjede med en dl mer. 13" sverd på en MS361 er for øvrig en dårlig spøk uansett, sagen blir jo baktung! 😡

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221448 nei synes at bpx er bedre enn lpx, men kan jo alltids prøva ein gong til har prøvd før men var sannsynligvis LP og ikkje LPX, 361 fungerer best til kvisting av grovgreina trær der det ikkje er så mykje handtering av saga pluss felling og kapping, opplevde aldri dette med at saga var baktung som noe problem, problemet var at ho blei for tung som allroundsag bruker heller ei 50 kubbiks jonsered.

Anngående ett dl meir er klar over det men hadde berre 56 dl for handa, så da fekk det bli det.

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

SawTroll  
#222257 Jeg foretrekker faktisk LP foran LPX, men LP er jo historie pr. i dag. Forskjellen er uansett veldig liten. Etter min erfaring er MS361 helt på grensen til baktung med 15" og 36RSC, så kortere anser jeg det som uaktuelt å bruke - men hver sin lyst!

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222284 Tok ett LP kjede i går og filte opp men synes ikkje at det skjærer fortare enn bpx, prøvde til kapping.

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

SawTroll  
#223224
can skrev:Tok ett LP kjede i går og filte opp men synes ikkje at det skjærer fortare enn bpx, prøvde til kapping.

Enten var veden ikke ren, eller LP kjedet var ikke riktig filt.... :?:

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223252 Jo veden var heilt rein. Kjede var filt på den måen at eg følgte slagmerke bak på tann dvs ca 25 grader. Ryttarane på soft og ein del haukenebb brukte ei nesten ny oregon fil.

Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Rollomatic  
#234352 Nu är saken fixad och min 361:a känns helt fulländad!

Slog till på ett 18-tums Stihl-svärd, 75-länkad .325-kedja samt ett 9T-drev. Visst kostade det några kronor men med tanke på hur pass mycket bättre sågen blev så var det helt klart värt pengarna!! Wow vilken skillnad mot för att köra med 3/8-kedja som är standard på denna maskin. Har nu fått fram precis den karaktär som passar för precisionsfällning. Det blev också en klar fartökning på kedjan med 9T-drev och detta i kombination med 18-tums svärd gjorde att jag blev tvungen att öka oljematningen något. För övrigt så var det inga som helst problem för 361:an att klara denna uppgradering effektmässigt. Känns fortfarande som det finns obegränsat med effekt att ta av :lol:

En mycket lyckad justering av en redan bra maskin. Rekommenderas!

   TS
Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

SawTroll  
#234517
can skrev:Jo veden var heilt rein. Kjede var filt på den måen at eg følgte slagmerke bak på tann dvs ca 25 grader. Ryttarane på soft og ein del haukenebb brukte ei nesten ny oregon fil.

Det høres jo bra ut, vet ikke hvorfor det ikke ble bra resultat da, selv om de 25 gradene med fordel kunne økes til ca. 30 (ingen stor sak).

Er du sikker på at du brukte riktig mal for det aktuelle kjedet? Det finnes mange forskjellige, for forskjellige kjeder. :?:

Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234527 ja det är ju kul att nån tycker det är bra med 325 på stihl 361! :roll: ..själv gillade jag det inte på mina 361or (totalt 4st) på grund av att dom dels blev för svaga......dels så hoppade kedjan av om den var det minsta slak pga det stora drevet i förhållande till svärdet!! dessutom måste man specialbeställa kedjor med en kugg mer än normalt!(325) på 3/8 så är dom lite mer "förlåtande" när det gäller drivlänkar! :smile: jag provade 7 och 8 kugg 3/8 och kan säga att 7 kugg var det absolut mest effektiva! samma sak på hva 560! på 560 funkar 325 mycket bra pga "lillaxeln" men det är 7 kugg som gäller även på den(325)...men på stihl 361 eller 362.....glöm 325!!...det är vad jag tycker!.....7 kugg 3/8 är vad 361 gillar bäst på 15" o 18" .....tro mig! :wink:

Avatar Fallback

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

SawTroll  
#234528
Huggarn skrev:ja det är ju kul att nån tycker det är bra med 325 på stihl 361! :roll: ..själv gillade jag det inte på mina 361or (totalt 4st) på grund av att dom dels blev för svaga......dels så hoppade kedjan av om den var det minsta slak pga det stora drevet i förhållande till svärdet!! dessutom måste man specialbeställa kedjor med en kugg mer än normalt!(325) på 3/8 så är dom lite mer "förlåtande" när det gäller drivlänkar! :smile: jag provade 7 och 8 kugg 3/8 och kan säga att 7 kugg var det absolut mest effektiva! samma sak på hva 560! på 560 funkar 325 mycket bra pga "lillaxeln" men det är 7 kugg som gäller även på den(325)...men på stihl 361 eller 362.....glöm 325!!...det är vad jag tycker!.....7 kugg 3/8 är vad 361 gillar bäst på 15" o 18" .....tro mig! :wink:


Jeg er enig når det gjelder .325 på MS361 - eller på 560xp. Min 560xpg ble endret til 3/8" før den forlot forhandleren.

Imidlertid har jeg god erfaring med 3/8"x8 med 15" sverd på 361, og har deler fra 562xp som gjør 3/8"x8 mulig på 560xp (eller .325x9, neppe aktuelt).

Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234533 Tänk att jag och SawTroll är enig i nånting!! :surp: haha.. :-bd 560 fungerar hyfsat med 3/8 7 kugg upp till 18"...men jag tycker att dom flesta som inte har en rejält trimmad såg kan glömma 8kuggs drev vare sig det gäller 325 eller 3/8!...tyvärr pojkar o flickor....men jag har testat detta under många år.....det blir lite snabbare kedjehastighet....men ger ingenting i effektivitet!! samma sak gäller 346,550 o stihl 261!... glöm 3/8 på dom! möjligen 3/8 picco...då funkar det!....det är bara amerikanare som kan köra full 3/8 ....18" på tex hva 346!! hahaha..... men dom har nog bara "balsaträ" där verkar det som! :lol:

Användarvisningsbild

Re: .325-kedja på Stihl MS 361?

Rollomatic  
#234539 Ok, "Huggarn", du har dina erfarenheter och jag har mina...

Vill du köpa min 3/8-utrustning så är prylarna till salu. Bättre att någon annan får nytta av det än att det blir liggande här i en låda...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).