Skogsmiljö och Trädlära

Fästingar

59 inlägg 40231 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fästingar

JensSkoog  
#234143 Är 64 och har aldri hatt non fästing som jag vet. Mycket av det där jag vuxte upp, och mina syskon och djuren fick på sig, men aldri jag. Myggen plågar mig inte illa hellre, men bromsorna är fula. Enligt mina barn så är det doften av snus och svätte som jagar allt!

Avatar Fallback

Re: Fästingar

mooos73  
#234152 Nu har dom jävlarna kommit till fjällen också. Har stuga utanför Tärnaby och där har jämten fått fästingar flera gånger i sommar!

Användarvisningsbild

Re: Fästingar

machonisti  
#234155 Ett enda fästingbett under mina 42 plockat åtskilliga. Känner man en rinnande svettdropp som inte försvinner fast man för bort den med handen har man troligen den krypande på kroppen.
Såg min första fästing vid 25 års ålder sen dess har antalet exploderat.

Avatar Fallback

Re: Fästingar

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234194 Tror att jag var 10-12 år när jag först såg en fästing, givetvis satt den fastbiten på mig :roll:
Jag kan inte minnas att jag sett nån fästing innan dess. Fästingar existerade liksom knappt för 20 år sedan på västkusten.
Som tur är verkar fästingarna trots allt inte så förtjusta i mig. Skulle tro att jag haft 7-8st som suttit fast hittills i livet och har plockat några som inte hunnit sätta sig.

Tyvärr blir det lite att man undviker skogen på sommaren just på grund av alla dessa kryp. Både morsan och flera andra jag känner har haft borrelia och det kan vara en ganska otrevlig sjukdom, särskilt om det går lång tid innan man inser att det är borrelia man har.
Jag borde vaccinera mig mot TBE, men det har inte blivit av än.

Avatar Fallback

Re: Fästingar

torpöbo  
#234202 Snittar på 10 fästingbett per sommar, har vad jag vet inte haft borrelia men tog en TBE spruta förra året.

Avatar Fallback

Re: Fästingar

axwell  
#234206 Fästingar har jag bara sett på bild, ändå är jag några år äldre än Jens.
Både jag och min fru har sysslat en hel del med orientering genom åren, naturligtvis med heltäckande klädsel enl reglerna.
Vi tycks inte vara tillräckligt tilldragande.

Användarvisningsbild

Re: Fästingar

herjman  
#234228 Ni som håller på mkt med röjning och plantering på sommaren måste ju ha mängder med fästingar!

Var ute och gick en sväng med familjen för nån vecka sedan, vi lade ut en filt på en grusvändplan för att fika.
Runtomkring fanns en förstagallrings granskog utan undervegetation och bara några grässtrån här och var i gruset, altså inte fästingarnas himmelrike.
När vi gick vidare efter ca 20 min var det 5-10 fästingar på filten och oss själva!

Användarvisningsbild

Re: Fästingar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294325 Det forskas på kräken i alla fall http://www.skogsaktuellt.se/?p=45585&pt=108&m=1422
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fästingar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294326
JensSkoog skrev:Är 64 och har aldri hatt non fästing som jag vet. Mycket av det där jag vuxte upp, och mina syskon och djuren fick på sig, men aldri jag. Myggen plågar mig inte illa hellre, men bromsorna är fula. Enligt mina barn så är det doften av snus och svätte som jagar allt!


Härligt att höra, vem behöver myggmedel när det finns äkta vara! :lol:
(har aldrig sett en fästing för övrigt...)

Användarvisningsbild

Re: Fästingar

ZekeVarg  
#566501 Gällande fästingar finns ett par till knep gällande TBE , Borrelia och annat. Jag tror inte så mkt på vaccinet mot TBE då jag vet folk som haft ont i lederna efter de tagit det i två år samt att vaccinet inte har effekt alla ggr. Så vad kan man göra istället tex mot borrelia. Man kan ju sätta en droppe jod på bettet för att döda av det värsta. Sen så kan man ta till tarmtolerans av askorbinsyra.

Finns bra föredrag om detta på youtube. Sök på Dr Cathcart vitamin C. Det måste vara ren askorbinsyra utan tillsatser och man får ta till toleransnivå . Den tolernsen sjunker när infektionens oxidativa stress minskar. När man är fullt frisk klarar man 5-15 gram dygnet men vid en infektion kan toleransen uppgå till flera hundra gram beroende av hur mkt stress man är under. Djuren har förmånen att göra egen C. Djur gör olika mkt och är därför olika bra på att hantera infektioner. De går inte heller bort i hjärt-kärlsjukdom särskilt ofta. RDI på 70 mg är ganska lågt ställt mot vad man räknat ut att vi skulle gjort om vi haft kvar förmågan som i snitt är 5-6 gram dygnet .

Avatar Fallback

Re: Fästingar

fura  
#566534 Jag har tagit penicillin vid tre olika tillfällen när jag fått rodnad som växer och varje gång har jag känt mig frisk efteråt
men jag har aldrig sett en fästing som sitter kvar vid bettet.

Användarvisningsbild

Re: Fästingar

ThOnOr  
#566563 Uppland är hemskt, jag verkar längst roslagskusten och det verkligen kryllar av fästingar här. Släpper man jakthunden i september så kan man plocka 50-100 st som kryper runt. Och man har alltid ett par som kryper runt på en själv. Mitt blod verkar vara eftertraktat av varenda parasit som finns, mygg, bromsar, fästingar, knott mm. Och för att göra det ännu roligare så verkar man vara överkänslig mot myggbett och liknande då det kan klia i veckor efteråt och ett fästingbett kliar ledigt i 1 månad. 😡

Avatar Fallback

Re: Fästingar

Ent  
#567227 Jag läste att man ska smörja på hunden lite kokosolja, gärna med tillsatt lavendelolja. Fästingarna gillar visst inte de dofterna. Men å andra sidan, kanske inte: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21 ... -fastingar

Hade en burk med utgånget datum, man får väl smörja upp skor och arbetsbyxor. Det kostar inget och är ofarligt.

Avatar Fallback

Re: Fästingar

Brorsan  
#567286
Ent skrev:Jag läste att man ska smörja på hunden lite kokosolja, gärna med tillsatt lavendelolja. Fästingarna gillar visst inte de dofterna. Men å andra sidan, kanske inte: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21 ... -fastingar

Hade en burk med utgånget datum, man får väl smörja upp skor och arbetsbyxor. Det kostar inget och är ofarligt.

Jag håller med fästingarna: det luktar ju fan.
Då fortsätter jag nog att plocka fästingar för att förskona mig och hunden från den stanken.
Olle

Avatar Fallback

Re: Fästingar

Ent  
#567301
Brorsan skrev:
Ent skrev:Jag läste att man ska smörja på hunden lite kokosolja, gärna med tillsatt lavendelolja. Fästingarna gillar visst inte de dofterna. Men å andra sidan, kanske inte: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21 ... -fastingar

Hade en burk med utgånget datum, man får väl smörja upp skor och arbetsbyxor. Det kostar inget och är ofarligt.

Jag håller med fästingarna: det luktar ju fan.
Då fortsätter jag nog att plocka fästingar för att förskona mig och hunden från den stanken.
Olle


Men det vore allt intressant om du fångade några fästingar och testade om kokosen får dem att backa. Om de sörplar i sig så vet vi ju att tipset är mumbojumbo😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).