Motorsåg och handhållet

Envist oljedrällande Hva 555

11 inlägg 4387 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Envist oljedrällande Hva 555

Peteflamingstar  
#234166 Köpte sågen i våras och har sedan bara sågat ett par tankar. Tyckt att det läcker väl mycket kedjeolja när den mest bara står. Lämnade in den för några veckor sen o fick oljepumpen bytt på garantin. Tankade upp oljetanken och nu efter några dygn är det en stor pöl på pappskivan jag ställt under den. Igen. Vad göra!? Lämna in för reparation igen eller bara byta såg? "Lite olja läcker de" sa åf, skit tycker jag att en flång ny såg "ska" läcka olja. Min åtta år gamla 353:a har då aldrig gjort det...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Envist oljedrällande Hva 555

Blivande snickare  
#234171 Tanka bara när den behövs? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Envist oljedrällande Hva 555

Peteflamingstar  
#234172 Jo så kan man göra... fast det förutsätter ju att man precis lyckas göra av med jämna tankar när man slutar för dagen, annars blir det pöl i såglådan eller var man nu ställer sågen. Nya grejer ska inte läcka!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Envist oljedrällande Hva 555

JensSkoog  
#234179 Det ska bara inte läcka slik från en ny såg. Här har ÅF gjort skitarbete om pumpan är bytat överhuvudtaget. Lemna tilbaks den och krevja ny såg. (Annars bytar du sågprodusent - du kann åtminstone truga med det)
Vad typ kedjeolja använder du. Observerade nyligen att när jag bytade från veg-olja til delsynt på MS026'an till en kompis, så började det läcka lite, men den sågen er gammal och mycket körd.

Avatar Fallback

Re: Envist oljedrällande Hva 555

rikard_e  
#234199 Hade samma problem med mitt 560xpg, det är samma såg som 555. Lämnade in mitt såg med hos ÅF, dom gjorde inget, hittade inget fel. Sen försvann felet efter ett tag.

Lite dåligt att nya såg är inkontinenta

Användarvisningsbild

Re: Envist oljedrällande Hva 555

traktorz  
#234200 Är oljetankens ventilation igensatt?

Lätta på locket till oljetanken efter körningen, speciellt om sågen är uppvärmd av solen, alternativt varm efter hårdkörning. När sågen då svalnar, bildas snarare ett undertryck i oljetanken, vilket torde minska mängden olja som trycks ut efter användning.

Användarvisningsbild

Re: Envist oljedrällande Hva 555

Peteflamingstar  
#234208 Jag ska höra med dem jag köpte sågen hos, det var en annan mer närliggande Husqvarnaverkstad som bytte pumpen. Borde inte vara ventilationen, den läcker både körd som okörd, varm som kall. Sist slog jag i full tank i kall såg och det rann ut en hel del bara när den stod över natten. Jag har kört med Statoils kedjeolja ganska länge, köper 5-liters dunkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Envist oljedrällande Hva 555

Traktorkalle  
#234253 Skumt... Har också en 555 och den är absolut torr. Kollade just eftersom den stått en vecka nu, fulltankad
Inte en droppe olja...
Reklamera!

Avatar Fallback

Re: Envist oljedrällande Hva 555

tallen100  
#234255 Reklamera, en seriös reperatör gör om å gör rätt... ska inte läcka om allt är som det ska.

Avatar Fallback

Re: Envist oljedrällande Hva 555

Kenthf  
#234269 Det sitter förmodligen en för tunn packning. På min 560 bytte åf till ett nytt tjockare.

Användarvisningsbild

Re: Envist oljedrällande Hva 555

Peteflamingstar  
#234338 Ok, då låter det som ni är på min linje. Enligt reparatören har de haft problem med oljepumparna på de nya sågarna med "delad kropp", men nog borde det gå att ha sågen stående med olja i, som Traktorkalle, utan att det läcker. Man blir ju nästan lite misstänksam i och med att de kört rätt hårt med kampanjer på 555:an, kanske är det lite av en måndagssåg...!?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).