Öppna kategorin

Starta eget?

26 inlägg 15619 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta eget?

skogsterri  
#234039 Hej!

Sedan någon vecka tillbaka fick man veta att företaget man är anställd hos säger upp en.

Har sedan länge gått i tankarna om att starta eget inom skogs/- lantbruk då jag nyligen tagit över en medelstor gård i nordvästra Skåne.

Har bedrivit det på hobby sedan något år tillbaka med lite dikor samt arbete i skogen.

Men ska man våga ta steget vidare till något man brinner för?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Starta eget?

anersimyra  
#234040 Självklart, kör hårt..:)

Användarvisningsbild

Re: Starta eget?

JensSkoog  
#234043 Gör det, och om det inte går så har du provat. Annars vill du fundera senn om du skulle ha gjort det. Med erfarenhet från det du har sysslat med så borde du ha bästa möjlighet för å lyckas!
Kom tilbaks och berätta hur det går, och lycke till!

Användarvisningsbild

Re: Starta eget?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234046 Ja absolut, gör det! Jag väntade alldeles för länge själv. Det är ju precis som "JensSkoog" skriver, annars kommer du bara gå runt och fundera över varför du inte gjorde det.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget?

herjman  
#234065 Låter kul, hade jag haft dina förutsättningar hade jag gjort detsamma!

Vad har du tänkt utföra för tjänster om du ska köra åt andra?

Användarvisningsbild

Re: Starta eget?

totte  
#234086 För att vara lite krass nu: Har du gjort nån form av undersökning om det finns intresse för de tjänster du kan erbjuda? Annars kan det ju gå så att du står där med investeringar i maskiner och annat som bara kostar och inte drar in något. Hänger ju också på hur ekonomin ser ut för lantbruksdelen, det vet du ju bara själv.

Det är ju också frågan om maskiner och utrustning, är det till stora delar det du ändå skulle ha för driften av det egna så kan du ju se inkomst från extern körning som täckningsbidrag. Skall du däremot investera för uppdrag så handlar det om att räkna förräntning på kapitalet också.

Men, om du har en rimlig kalkyl på att du kan klara dig, och har en någorlunda bild av marknaden för dina tjänster så är det väl bara att instämma i kören ovan, kör igång!

Avatar Fallback

Re: Starta eget?

Hema  
#234092 Många tjänster är väl många gånger värt att lägga ut o (borde finnas mycket maskiner i Skåne), då slipper du maskininvestera så hårt i början. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Starta eget?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234096 Finns det bättre tillfälle? Försök få starta-eget-bidrag, även om du har sysslat med liknande innan.

Avatar Fallback

Re: Starta eget?

skogsterri  
#234131
Mangan skrev:Finns det bättre tillfälle? Försök få starta-eget-bidrag, även om du har sysslat med liknande innan.


Jag startade i December så ska söka starta-eget-bidraget innan dem 12 första månaderna har gått var tanken : ) Kan hjälpa en att komma igång ordentligt.

Någon annan som sökt bidraget?

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget?

skogsterri  
#234132
herjman skrev:Låter kul, hade jag haft dina förutsättningar hade jag gjort detsamma!

Vad har du tänkt utföra för tjänster om du ska köra åt andra?


Har idag en Terri 2020 med få timmar och en Volvo EC45 grävare. Tror att det ska finnas en del körning av t.ex. rensning av diken & framkörning av timmer på blötare och mindre marker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget?

skogsterri  
#234133
Uvskogen skrev:Ja absolut, gör det! Jag väntade alldeles för länge själv. Det är ju precis som "JensSkoog" skriver, annars kommer du bara gå runt och fundera över varför du inte gjorde det.



Det är det som gör mig mest orolig, nu innan familj och sånt kommer. Att man står där och ångrar att man aldrig tog chansen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget?

skogsterri  
#234134
Hema skrev:Många tjänster är väl många gånger värt att lägga ut o (borde finnas mycket maskiner i Skåne), då slipper du maskininvestera så hårt i början. Lycka till!



Instämmer helt med din mening.

Har som tur en del gamla trotjänare som går att utnyttja framöver, så dyrare maskininvesteringar behövs inte ännu. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234135
skogsterri skrev:
Uvskogen skrev:Ja absolut, gör det! Jag väntade alldeles för länge själv. Det är ju precis som "JensSkoog" skriver, annars kommer du bara gå runt och fundera över varför du inte gjorde det.



Det är det som gör mig mest orolig, nu innan familj och sånt kommer. Att man står där och ångrar att man aldrig tog chansen.


Just så, jag "fick lov" att vänta tills barnen var stora nog att nästan klara sig själva innan jag körde igång. Men startar du i lagom skala, och precis som fler skriver är försiktig med investeringarna (mindre lån) så är ju inte risken enorm. Visst, enskild firma så sätter man ju sin egen ekonomi på spel men är man lite försiktig så är det hanterbart. Sen kan du ju gå på AB längre fram. Det är ju dessutom lätt idag att kombinera eget företag med lönearbete inom många branscher. Då har du ju dessutom en del skattemässiga fördelar första åren.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget?

Camwood  
#234270 De e klart att man ska starta eget företag om man har möjighet till de :grin:
Men kommer man inte få en stor vinst i sin firma så behöver man inte ett AB (och det får man knappast i skogsbranchen). Har du en enskild firma så är du ansvarig för alla affärer som du gör.
Har du ett AB så ansvarar du gör alla affärer som du gör insklusive banklån och skatteskulder.
De ända som du kommer undan med ett AB är leverantörskulder vid eventuel KK.
Men hur skoj e de och inte kunna betala sin leverantörer för att skattmasen och banken tar allt . De kommer inte att va trevligt att komma till sina leverantörer och fråga kan ni ge mej ny kredit ! när man inte har betalt dom gamla :cry: Så ansvarsmässigt finns ingen skillnad mellan enskild firma och ett AB.
Men tjänar man mycket pengar i sin verksamhet så ett AB mycket bättre med större möjligheter att minska skatten med dotterbolag ,aktieutdelingar mm.

Avatar Fallback

Re: Starta eget?

skogsterri  
#234451 Det viktigaste jag känner just nu är att jag är fokuserad på dem saker jag vill göra. Har haft 1 år på mig och fundera på vad jag vill, och min tidigare tanke på spannmålsodlingen innebär för stora investeringar och dyra avancerade maskiner är (tyvärr) sämsta investeringen. Känner att dikorna, skogen, körning åt andra och lite extra jobb kan vara startskottet för att komma på egna ben och sen får tiden utvisa vad det blir av en. Men lyckas ska jag allt

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).