lör 17 aug 2013, 11:07#233856
Hur är dem två hjulsdrivna traktorena?? Hur är dem i skogen??? Vet att en 4wd hade varit bättre men så mycket pengar har jag inte
Går det bygga om till 4wd i framtiden om man vill?? Finns det någon som har gjort det här ute.
lör 17 aug 2013, 11:23#233857
Den har ju stor hytt, bra frigångshöjd, snål på bränsle, smidig, lätt, hyfsat bra flöde+tryck, bra vändradie mm även utan 4wd.
Med minst 18.4-34 däck(vätskefyllda) och bra kedjor ska det gå att köra i skogen om du har lättare körning och är en bra planerande pilot. Har du drivning på vagnen så klarar du även svårare förhållanden.
lör 17 aug 2013, 12:38#233864
Klart att 4wd är bättre. Men jag har kört med en liten ford 4000. Enda problemet jag hade var när 5.50 timret låg på och gav absolut ingen vikt bak på hjulen.
En 605 borde duga gott, om du nu inte har världens jädra backar.
lör 17 aug 2013, 12:43#233866
Jag går i samma tankar, funderar på att köpa en volvo bm 650 eller en valmet 505-605, vill dock bara ha 2wd. Jag kör såpass mycket transportkörning mellan gårdarna och ut till arrenderna som ligger utspridda.
lör 17 aug 2013, 12:50#233867
hej har kört mycke 2 wd och de går bra man kan ju tänka sej lite för vars man kör och att man skaffar ett par rejäla piggkedjor så går de fint + att den svänger snävare i skogen än en 4 wd
hayabusa 08- Osby i norra Skåne- lör 17 aug 2013, 16:48
lör 17 aug 2013, 16:48#233888
Att det går köra i skogen med 2wd är nog inga problem men man bör nog tänka på att -05 serien av valmet är väldigt framtunga med 2 hjulsdrift. Dom byggdes ju för 4hjulsdrift direkt från början.
En gammal volvo typ 650 eller 430 o liknade dom reser sig ju i framänden när dom börjar dra tungt. Det gör inte en 2hjulsdriven valmet snarare tvärtom
Bättre att vara på hal is o ha det glatt, än att gå i lera o sörja
gnisten83- Ryd i Småland, Sveriges minsta riktnummerområde- sön 18 aug 2013, 21:43
sön 18 aug 2013, 21:43#234012
Nej en 2wd -05 valmet går inte att få drivning till framaxeln utan att byta växellåda pga den axeln inte är monterad i dom lådorna, samma axel används om en 4wd modell har drivhjulberoende kraftuttag och de gick inte heller få på en 2wd. Vikt framaxel 605 2wd 1240kg totalvikt 3290kg 4wd 1420kg totalvikt 3490kg
Valfridsson- Gålberget, Bredbyn, Västernorrland- lör 08 aug 2015, 22:34
lör 08 aug 2015, 22:34#338767
505 och 605 har väl samma 3 cylindriga motorer bara att det är tagit ur olika mycket. 655 finns väl med både 3 och 4. 705 och 805 har 4 cylindrar.
Valfridsson skrev:505 och 605 har väl samma 3 cylindriga motorer bara att det är tagit ur olika mycket. 655 finns väl med både 3 och 4. 705 och 805 har 4 cylindrar.
Ja, motorn är lika stor i 505 som 605, men effekten olika, vad har gjorts i 605 för att öka effekten är frågan?
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.