sön 16 jun 2013, 12:20#228690
Jag ser inte riktigt idén varför man borde övergå till detta system. Vi kör timmer med två bilar. Bil, kran, vagn. Ekipagets vikter är då bil, 16320 kg och vagn 7680 kg, totalt knappa 24 ton med en lastförmåga på cirka 36-38 ton då det andra ekipaget är lite lättare. Nu ska åxå totalvikten stiga till 76 ton och då får ett "vanligt" timmer ekipage (9 axlar) en lastförmåga på otroliga 52-54 ton!
Åxå längden ska ändra (vet inte hur det är med sverige) till 25.25 meter och då kan man bygga en längre vagn och därmed få med sig en fjärde knippa 3 meters på vagnen för att utnytja den extra lagliga vikten som man annars inte skulle få med. Det tror jag kommer att bli svårt med den här lösningen för så mycket ramlängd far till "hukka" för lösflaken. Dom måste ju vara längre än virket.
Ja, bilens vikt sjunker lite om man har en lastväxlare istället för bankar och kran och bränsle förbrukningen kanske sjunker lite men vad gör det om man bara kan köra med halva lass när det inte ryms med mer och du bara har 35 ton last?
Då sjunker ju vinsten för alla och då är vi tillbax på ruta ett, alltså ett vanligt timmer ekipage...
Nu finns det kanske dom som läser i signaturen och ser att jag bara är 17 och tänker att vad fan kan en sån valp veta om skogsbruk, tro mig det har hänt. Då vill jag bara säga att jag har varit med i timmerbilen ända sen jag var riktigt liten och dethär är vad jag lärt mig i praktiken och inte läst från en bok som många gjort idag och anser sig vara proffs.
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow