Trädfällning (arborist)

Starta enskild firma, "enmansbolag"

43 inlägg 27126 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta enskild firma, "enmansbolag"

Magnus Skog  
#233146 Hej Alla!

Jag har funderat på att stara en firma med inriktning på motormanuell huggning (motorsåg och röjsåg). Även nedtagning av enskilda svåra träd. Jag har i princip blivit lovad att bli underentreprenör åt ett större "skog/träd-förtag".

Har relativt stor erfarenhet av röj-, och motorsågar. Körkort är på gång (A och B).

Har ni några erfarenheter, positiva eller negativa, att delge mig. Vad ska man tänka på? Vad kan jag ta betalt? (Stockholm)

Jag har även ett annat jobb på sidan om detta.

Mottager alla synpunkter och åsikter med tacksamhet... :smile:

Magnus



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233149 Klart du ska ha F-skatt grabben.
Kolla med tex Länsförsäkringar om småföretagarförsäkring så du inte blir
helt blottställd om du råkar söndra nåt i arbetet.
Du bör nog ligga kring 400:- plus moms / timme som ett riktmärke iaf.
Lyssna med Företagarföreningen på orten, de är dina vänner.

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

anersimyra  
#233175 Marknaden när det gäller" trädfällningsfirmor " i Stockholmstrakten är rejält överetablerad, dock är produktionshuggare med ABCD kort och mångårig vana en stor bristvara. Hugger du åt t.e.x Skogssällskapet får du runt 360:- i timman ex moms. 360-400 i timman är ungefär vad du kan räkna med för röjning och huggning.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233179
Magnus Skog skrev:Hej Alla!

Jag har funderat på att stara en firma med inriktning på motormanuell huggning (motorsåg och röjsåg). Även nedtagning av enskilda svåra träd. Jag har i princip blivit lovad att bli underentreprenör åt ett större "skog/träd-förtag".

Har relativt stor erfarenhet av röj-, och motorsågar. Körkort är på gång (A och B).

Har ni några erfarenheter, positiva eller negativa, att delge mig. Vad ska man tänka på? Vad kan jag ta betalt? (Stockholm)

Jag har även ett annat jobb på sidan om detta.

Mottager alla synpunkter och åsikter med tacksamhet... :smile:

Magnus


Vad menar du med "skog/träd-förtag"? menar du typ mellanskog,stora enso eller sveaskog mfl?

Slurfi har helt rätt på sätt å vis! klart du ska skaffa f-skatt! du blir då väldigt flexibel å kan köra ditt eget men hoppa in som anställd om det bjuds! däremot kan du fetglömma slurfis 400:- / tim om du har tänkt att hugga eller röja! finns inget bolag som betalar det för ex vis röjning! det är möjligen några månskensbönder som fått EU bidrag för några åkerplättar i norrland som kan drömma om dom priserna!som inte gör mycke på dagarna men ändå har värsta bilarna å traktorerna! :wink: eller som många gör: "salta timmarna"! 😡 själv vägrar jag att göra det......rätt ska va rätt!...men jag vet att många gör det! 😡 😡 så går det till ska ni veta! :???:

ska du vara ärlig så kan du räkna med max 300- 340 kr/tim plus moms! å även om du är en elitidrottsman i dina bästa år så fixar du inte mer än kanske i snitt 6 "FAKTURERBARA" timmar en smällhet sommardag när raster mm är borträknade! ..dag efter dag.....vecka efter vecka!..garanterat!..i bästa fall! ....då kan du ju räkna ut själv den egentliga timpenningen! :roll:.....så du lär nog ha några välbetalda trädfällningar mm på sidan om ifall du ska få det att rulla bra!.....men jag kan ju glädja dig med att säga att i princip så har du om du jobbar på hyfsat....många många % bättre lönsamhet än vilken maskinentreprenör som helst i skogen! :smile: dom har fina pickuper,kojor mm mm... men det beror inte på att dom tjänar jätte mycket pengar!Dom har hög omsättning varje månad men knappt nån vinst..dom skjuter bara skulderna framför sig....å låter andra och sig själva att tro att det går jättebra!! :lol: det är egentligen ganska otroligt hur korkade många av dom är! :roll: ....ska dock säga att det finns en del som det faktiskt går hyfsat bra för!..men dom är väldigt få!...och i dom flesta fall så lurar bolagen kalsongerna av dom!.....helt otroligt att dom inte fattar det!! :lol:.....man kan i princip säga att dom flesta av dom går till banken å köper sig en sysselsättning!...men dom vill ju uppenbarligen ha det så! så låt dom hållas!

så röj å hugg på du Magnus skog! helst med ett AB(50000 idag bara) men ha en backup plan för bistrare tider!.....är du duktig så kan jag nog ordna jobb eller kontakter åt dig......det gäller även andra duktiga trädfällare/huggare här på forumet också!.....det är PM som gäller!

Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

anersimyra  
#233192 Här i Stockholm är 400 inga större problem att förhandla till sig för t.e.x röjning, dock är det som Huggarn säger viktigt att ha egna arbeten då volymerna är mindre än ute i landet. Ofta har kommunala beställare lite taskig koll på budgeten, det kan helt plötsligt vara slut på pengarna redan i augusti, någon förvarning ska du inte räkna med, nya pengar finns först efter nyår.Stockholms stad med angränsande kommuner har i stort sett bara naturreservat kvar, för att arbeta i dessa områden ska du förutom ABC kort ha en jävla massa andra utbildningar. Ett annat gott råd Huggarn ger handlar om maskinparken, att låna till en stor fläskig pickis är att be om problem, handla billig funktionell bil utan krusiduller, 4 WD behöver du inte här. Resorna ska självklart ingå i arbetstiden, här kan ju en resa på fem mil ta två timmar. Vissa beställare kräver att du ska infinna dig 07,00 och arbeta fram till 16,00. Men majoriteten av företagen utgår från sin adress, du ska alltså se till att din arbetstid börjar då du utgår från din adress/arbetsplats. Tänk även att 300 i timman i tio månader är bättre än 500 i timman i fem månader.
För att erhålla F-skatt kommer du garanterat att behöva uppge fler än en uppdragsgivare, en polare till mig nekades F- skattsedel trots att han uppgav fem olika uppdragsgivare. Erbjud ALDRIG, en kund bättre avtal än den du arbetar igenom, då " hugger du huvudet av dig", staden är visserligen stor, men så stor är den inte att en sådan sak går obemärkt förbi, ställ ALLTID, upp om du kan. Saltar du någon gång fakturan, bjud då igen vid ett annat tillfälle, du kommer i längden bara få arbete genom att arbeta hårt och göra det bra vid varje tillfälle.
Kör hårt och lycka till.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Sti  
#233195 Skall du jobba åt något Skogsbolag så är det bara AB som gäller....

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

anersimyra  
#233197 Då får han stanna hemma om han ska hugga stormfällt och snöbrott :surp:

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

herjman  
#233202
anersimyra skrev:
För att erhålla F-skatt kommer du garanterat att behöva uppge fler än en uppdragsgivare, en polare till mig nekades F- skattsedel trots att han uppgav fem olika uppdragsgivare. .


Så du menar att skattmasen ställer krav på att man i förväg ska kunna ange uppdragsgivare för att få F-skattsedel??

Trodde bara dom hade synpunkter om det visar sig att man fakturerar för lite

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233203 När jag skaffade F-skatten för fem år sedan så behövde man inte uppge någon uppdragsgivare, jag uppgav vad jag ämnade ägna mig åt, samt tänkt kundgrupp. Har det blivit svårare?

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

anersimyra  
#233204 Det är nog lite olika från län till län, det kan kanske även bero på tjänsteman. I slutet av sjuttiotalet annonserade jag om trädfällningsarbeten, jag hade i annonsen angett fruntimrets telefonnummer. Det tog tre dagar så uppmanades hon av Skatteverket att uppge hur mycket hon tjänade på trädfällning. Samma lokalkontor drog in kamratens skattsedel då han endast hade en uppdragsgivare, tjänstemannen tyckte det var en dold anställning ? Det här är nu många år sedan, och har säkert ändrats. Men så sent som runt 1995 vägrade myndigheten i Stockholm att godkänna en kamrat för B- skatt som det då hette, myndigheten ansåg att fem kunder var för lite, samtidigt hade jag själv arbetat för endast en kund i sex år!!!! I dag tror jag det är lättare, vill du kan du få ange mig som kund om det kniper.
Mvh Anders :wink:

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233205 Det där med fruntimrets telefonnummer var väl höjden, bara vara sanningsenlig och svara noll kronor. Vill dom bevisa nå´t annat så får dom väl spionera på´na.
......ja kamratens indragna sedel var ju inget bättre, det borde ju kunnat hintats om att en enda kund är för lite, hade så skett så hade det säkert funnits fler kunder ett år senare.

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Sti  
#233211 Har man ett AB så är det AB som söker F-skattsedel... Då skall man inte uppge någon uppdragsgivare.

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233216 Oroa inte för såna petitesser, nog får man FA-skattsedel och sånt lättare än det förut.
Samhället har blivit betydligt mer bejakande till företagande de senaste åren.
Man kan åxå jobba nån enstaka vecka med lägre timdeb bara för att få meriten, men glöm
inte att ingen tackar dig för det, du ska så fort som möjligt komma upp i fullt pris om du
behöver leva av firman. Ska du bara småpyssla extra blir ju förutsättningarna annorlunda
då kan man ju nöja sig med att dra in såpass så man kan betala utrustning och fordon mm
och så lever man på sitt andra jobb.
Mitt personliga tips är att inte sätta sig i skuld och på så sätt tvingas ta jobb som känns fel.

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Bengt.Svensson  
#233218 Från skatteverkets hemsida (http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 06355.html):
"Nya regler gör att det kan räcka att ha endast en eller ett fåtal uppdragsgivare för att uppfylla kraven för att bli godkänd för F-skatt. Skatteverket ska numer avgöra om du som ansöker bedriver eller ska bedriva näringsverksamhet utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Till exempel kan en företagare som startar sin näringsverksamhet med den tidigare arbetsgivaren som första uppdragsgivare, i vissa fall bedömas som självständig näringsidkare och kan därmed godkännas för F-skatt."

Jag har haft en eller två "stora" uppdragsgivare under hela min tid som företagare och har aldrig haft problem.

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

herjman  
#233228 Hur många av er sköter bokföring själva?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).