Socialt (mer om oss)

För dig över 50 - PSA.prov

7 inlägg 5265 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

För dig över 50 - PSA.prov

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233153 Ta tjuren vid hornen eller leva i lycklig ovetenskap? Ja den frågan har jag ställt mig flera gånger kring detta med PSA prov för att få reda på om man har en prostatatumör (god eller elak. Det pågår en ganska ordentlig kampanj riktad till min åldersgrupp härikring (50+) att ta ett prov regelbundet.

Har du gjort det, tagit ett PSA prov alltså, och hur resonerade du?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: För dig över 50 - PSA.prov

sveakatten  
#233155 Brukar testa mig 1.5 år i mellan hunnit med 2 gånger ålder 56.
Det är väl lika viktigt för oss som damernas mammografi.
Dom brukar göra blodprov upp till 55 och sedan tycker dom att man ska känna på prostatan.
Det är ju väldigt vanligt och upptäks det i tid är prognoserna vanligtvis bra.

Avatar Fallback

Re: För dig över 50 - PSA.prov

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233157 Aldrig! Min mentala ålder är 13 ungefär och jag tänker leva i lycklig okunskap om mina ålderskrämpor tills jag grävs ner. Man kan vara helt övertygad om att man kommer att dö av någonting. Men varför ta ut eländet i förskott?

Användarvisningsbild

Re: För dig över 50 - PSA.prov

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233160 Nix, ej tagit PSA

Användarvisningsbild

Re: För dig över 50 - PSA.prov

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233165 Intressant fråga, väl värd en tråd.

Användarvisningsbild

Re: För dig över 50 - PSA.prov

Jeep  
#233169 Har testat 2ggr, känner för många som fått prostatacancer för att försöka ignorera detta.
Enda anledningen till att man inte gör en allmän test som mammografin är kostnaden... sedan försöker man hitta på en massa krystade anledningar som låter bättre.

Användarvisningsbild

Re: För dig över 50 - PSA.prov

anersimyra  
#233173 Tagit två prov hittils, släkten har förutom hjärtsjukdom den aggressivaste formen av prostatacancer. Farsan fick cancer för ca 7 år sedan, tack vare regelbunden kontroll sedan han fyllde 60 är han vid 77 års ålder helt fri från cancer, visst tar det lite emot att kontrollera sig, men upptäcks cancern i tid finns goda utsikter att bli botad. För övrigt är väl "knulleriet" ett minne blott vid 77, oavsett. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).